ISOM2017-kuvausohje

Tältä sivulta löytyvät kaikki Suunnistusliiton tarjoamat suunnistuskartan kuvausohjeisiin liittyvät ohjeet ja tiedostot. Voimassa olevan suunnistuskartan kuvausohjeen ISOM2017 virallinen englanninkielinen versio sekä sen suomennos. Lisäksi on tiivistelmä ISOM2017-kuvausohjeen tuomista tärkeimmistä muutoksista verrattuna aiempiin karttasääntöihin.

ISOM2017-tiedostot (pdf)

ISOM2017-karttamerkeistä on Suunnistusliiton täydentämä OCAD-tiedosto, johon on lisätty muutamia värirakenteen täydennyksiä ja piirtämisen aputoimintoja verrattuna OCAD-ohjelman alkuperäistiedostoon. SSL:n OCAD-tiedostossa ovat mukana myös RR-ratojen siimarimerkit ja oranssi väri RR-siimareille.

ISOM2017 OCAD-tiedostot:

Ohje OCAD 12-muuntotyökalun käyttämisestä (Symbol Set Conversion):

OCAD 12-ohjelmassa on hyvin käyttökelpoinen työkalu vanhojen karttojen muuntamiseen uusille ISOM2017-karttamerkeille. Muuntamistyötä varten tavoitteena oleva OCAD-symbolitiedosto ja karttamerkkien vastaavuustaulukko täytyy tallentaa OCAD-ohjelman asennushakemistoon. Esim. SSL:n OCAD-tiedosto tallennetaan ohjelman symbol-hakemistoon ja crt-tiedosto tallennetaan crt-hakemistoon. Tämän jälkeen tarvittavat tiedostot näkyvät OCAD-ohjelman valintaikkunoissa.

ISOM2017 OCAD-tiedostot muunnettuna vanhempiin OCAD-versioihin:

OCAD 11 (zip-muodossa)
OCAD 10 (zip-muodossa)
OCAD 9 (zip-muodossa)

Tiedostot ovat tallennettu suoraan SSL:n OCAD 12-tiedostosta. Ohjelmallinen muunnos aiempaan tiedostomuotoon jättää pois muutamia symbolien ominaisuuksia (mm. aluekohteina piirrettävät kivikot ja louhikot). OCAD 9- ja 10-ohjelmissa on hyvä huomioida myös katko- ja pisteviivojen erilainen mitoitustapa kuin uudemmissa OCAD-ohjelmissa.

SSL ei tarjoa OCAD 9-versiota vanhempia tiedostomuotoja, koska ohjelmien ominaisuuksissa ja tiedostojen yhteensopivuudessa on aina enemmän eroavaisuuksia, mitä kauemmas vanhempiin versioihin oltaisiin siirtymässä. Tarvittaessa vanhoihin karttatiedostoihin voidaan tehdä ISOM2017-muutokset myös manuaalisesti karttamerkkien mittoja ja värejä korjaamalla. Karttamerkkien muutoksista on oma tiivistelmä aiemmin tällä sivulla.