INOV-8 -liiga

Päivitys 19.1.2023

Nuorten 16-20-vuotiaiden INOV-8-liigaa on suunnistettu vuodesta 2019 alkaen. Kilpailuohjelma rakentuu pääosin alkukesän nuorten näyttökilpailujen ympärille ja lisäksi kesällä ohjelmassa on yksittäisiä kilpailuja eri puolella Suomea. Liigan henkilökohtaisten sarjojen voittajat ratkaistaan elokuisen  nuorten superviikonlopun päätteeksi takaa-ajokilpailuissa. Seurakilpailun pisteisiin ei huomioida enää finaalitapahtumaa.

Sarjojen voittajat palkitaan 500 euron valmennusstipendeillä, jotka on lahjoittanut Suunnistussäätiö. Lisäksi sarjojen toiseksi ja kolmanneksi sijoittuneet palkitaan INOV-8-jalkineilla. Seurakilpailun voittaja saa palkinnoksi Suunnistusliiton 500 euron valmennustuen.

Kausi 2023

Nuorten 16-20-vuotiaiden INOV-8-liiga kilpaillaan suunnistuskaudella 2023 jo viidettä kertaa. Henkilökohtaisten sarjojen voittajat palkitaan tuttuun tapaan Suunnistussäätiön harjoittelustipendeillä ja liigan yhteispisteissä toiseksi ja kolmanneksi yltäneet INOV-8 -jalkineilla.

22.4. FinnSpring, pitkä matka, RastiPiikkiö ja Sauvon Urheilijat.

13.5. E-Sprint, sprintti, Espoon Suunta

27.5. SM-keskimatka, keskimatka, Vaasan Suunnistajat
(kts. alta poikkeuksellinen pisteytys 16-sarjojen liigan osalta)

10.6. Helsinki O-Games, keskimatka, Helsingin Suunnistajat

10.6. Helsinki O-Games, pitkämatka, Helsingin Suunnistajat

20.8. Finaali, Nuorisosuunnistuksen Superviikonloppu, Hyvinkään Rasti

Ohjeet

Liigan sarjat

D16, H16, D18, H18, D20, H20

Pistelasku

Henkilökohtaisessa kokonaiskilpailussa pisteitä jaetaan sarjoissa H ja D 16, -18 ja -20 seuraavasti. Nuorten näyttökisoissa 18-vuotiaiden sarjan pisteet poimitaan tarvittaessa 20-sarjan tuloksista osallistujien syntymävuoden perusteella, mikäli sarjat on yhdistetty.  SM-keskimatkalla 15- ja 16-vuotiaiden sarjoissa jaetaan pisteitä siten, että molempien sarjojen voittajat saavat 26 p. Katso tarkemmin alempaa.

INOV-8-liigan pisteytys:

1. = 30 p.
        2. = 28 p.
        3. = 26 p.
        4. = 24 p.
        5. = 23 p.
        6. = 22 p.
        7. = 21 p.
        8. = 20 p.
        9. = 19 p.
        10. = 18 p.
        11. -> jne. 26. = 2 p., 27. = 1 p.

Poikkeuksena SM-keskimatkan pisteytys 16-v. liigan osalta, kun sarja on jaettu 15- ja 16-vuotiaisiin. Tällöin pisteytys sarjoissa D15, D16, H15 ja H16:

1. = 26 p.
  2. = 24 p.
  3. = 22 p.
  4. = 20 p.
  5. = 19 p.
  6. = 18 p.
  7. = 17 p.
  8. = 16 p.
  9. = 15 p.
  10. = 14 p.
  11. -> jne. 22. = 2 p., 23. = 1 p.
    • Pisteitä kerätään viidestä ensimmäisestä kilpailusta siten, että kolme parasta kilpailupistemäärää huomioidaan yhteispisteissä. INOV-8 -liigan pisteitä saa jokaisessa osakilpailussa vain ikäluokan yhdestä sarjasta, eli jos on E-sarja, niin pisteitä ei jaeta A-sarjasta. Yhteispisteiden perusteella muodostuu lähtölista viimeisen osakilpailuun, takaa-ajoon, jossa parhaiten pisteitä kerännyt suunnistaja lähtee maastoon ensimmäisenä ja muut hänen jälkeensä pistetilanteen mukaisesti siten, että aikaero ensimmäiseen lähtijään lasketaan kaavalla 1 p. = 6 sekuntia. Ilman pisteitä ei pääse takaa-ajoon, mutta saa osallistua finaalin päiväkohtaiseen kilpailuun.

• Palkinnot
    • Kokonaiskilpailussa palkitaan sarjojen voittajat Suunnistussäätiön 500 euron harjoittelustipendeillä. Kokonaiskilpailun sijoille 2. ja 3. sijoittuneet palkitaan INOV-8 tuotepalkinnoilla.
      Paras seura -kilpailu
    • Viidessä ensimmäisessä osakilpailussa lasketaan yhteen jokaisesta pistelaskusarjasta (H ja D 16, 18 ja 20) seuran kolmen parhaan kilpailijan saavuttamat henkilökohtaiset pisteet. Huom! Viimeisestä osakilpailusta (Finaali 20.8.) ei jaeta seurapisteitä. Eniten pisteitä kerännyt seura voittaa Paras seura -tittelin sekä Suunnistussäätiön 500 euron harjoittelustipendin.

• Paras seura -kilpailu 2022:
      1 Espoon Suunta 859 p.
      2 Tampereen Pyrintö 804 p.
      3 MS Parma 716 p.
      4 Lynx 714 p.
      5 Helsingin Suunnistajat 634 p.

Paras seura -kilpailu 2021:
1 Espoon Suunta 860 p.
2 MS Parma 776 p.
3 Jämsän Retki-Veikot 756 p.
4 Lynx 655 p.
5 Tampereen Pyrintö 581 p.

Lisätiedot

Nuoriso- ja koulutuspäällikkö Katri Lindeqvist, etunimi.sukunimi (a) suunnistusliitto.fi, p. 0443236657

Tapahtumapäällikkö Timo Saarinen, etunimi.sukunimi (a) suunnistusliitto.fi, p. 0405198699