Nuori Suunta -ohjaajakoulutus

Kenelle

Nuori Suunta -ohjaajakoulutus on suunnattu ohjaajille ja ohjaajiksi aikoville henkilöille, jotka toimivat seuroissa alle 12-vuotiaiden ohjaajina. Koulutus sopii hyvin aloitteleville ohjaajille ja seuroille, joissa nuorisotyö on aluillaan. Koulutukseen osallistuvilla on hyvä olla perustiedot ja jonkinlainen käsitys lajista. Ilmoittaudu koulutukseen.

Sisältö
  • Suunnistus lasten ja nuorten harrastuksena; lajin ja lasten tuntemus
  • Minä ohjaajana, oppimiskäsitys
  • Lasten urheilun suomalainen malli, lapsuusvaiheen tavoitteet
  • Harjoituksen suunnittelu ja toteutus
  • Lasten suunnistus
  • Seuran nuorisotoiminnan käynnistäminen tai tehostaminen
  • Kokemusten vaihto ja osallistujien toiveet

Koulutuksen aikana työstettävät tehtävät liittyvät kiinteästi omaan toimintaan ohjaajana seurassa.

Suosituksena on, että seurasta osallistuisi useampi ohjaaja samanaikaisesti koulutukseen, jolloin muodostuisi tiimi, joka tukee toisiaan ja joka vie yhdessä seuran toimintaa eteenpäin.

Laajuus

Koulutus toteutetaan kahtena viikonlopun (la – su) mittaisena koulutusjaksona, yhteensä 36 tuntia. Jaksojen välissä tapahtuva etäopiskelu sisältää mm. ohjaustehtäviä seurassa, jolloin tason 1 kokonaislaajuus on noin 50 tuntia.

Koulutuksia vetävät Nuori Suunta -luotsit. Luotsit tukevat seuraohjaajia yhdessä sovituissa kehittämistehtävissä nykyaikaisen koulutuskäytännön tavoin: he ovat asiantuntijoita, ohjaajia, avustajia, ajatusten herättäjiä, yhteyksien luojia jne. Luotsien yhteystiedot.

Todistus

Osallistujat saavat koulutuksen päättyessä todistuksen.

Hinta

Nuori Suunta -ohjaajakoulutuksen hinta on  85 euroa/viikonloppu/osallistuja tai 65 euroa/viikonloppu/osallistuja, jos osallistuja on koulutusjärjestelyt hoitavasta seurasta.  Hinta sisältää opetuksen ja muun materiaalin, paitsi Suunnistusseuran huipputreenit – harjoituskorttipaketin (ks. alla). Tilavuokrat, ruokailut ym. olosuhteet eivät sisälly tähän hintaan. Nämä kulut jaetaan osallistujien tai heidän seurojensa kesken.

Osallistuminen ja harjoituskorttipaketti maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä. Ilmoittautuminen tapahtuu keväästä 2020 alkaen Suomisport-järjestelmässä.

Seuran tilaama koulutus on pääsääntöisesti avoin myös muiden seurojen osallistujille. Seuran tilaaman sisäisen koulutuksen hinta on 460€ / seura. Sama hinta on voimassa myös silloin, jos seurasta osallistuu avoimeen koulutukseen kahdeksan henkilöä tai enemmän.

Edellytämme, että osallistujalla on käytössään Suunnistusseuran huipputreenit -harjoituskorttipaketti. Paketti tulee lunastaa koulutuksessa, mikäli osallistujalla ei ole sellaista käytettävissä. Paketin hinta on 35 euroa koulutuksen yhteydessä lunastettuna ja ilmoittautuessa maksettuna, hinta on muutoin 70 euroa.  Paketin käyttö koulutusmateriaaliksi laajentaa monipuolisten ja innostavien harjoitusten käyttöönottoa seuroissa.

Tilaaminen ja toteutus

Seurat tai alueet voivat tilata koulutuksen Suunnistusliitosta. Tilaukset tulee tehdä useita kuukausia ennen aiottua koulutusta, kuitenkin viimeistään 2,5 kuukautta aikaisemmin. Näin varmistetaan aikaa valmistelulle ja koulutuksen markkinoinnille. Tilaajaseura (tai -alue) järjestää koulutukselle tilat ja muut sovittavat olosuhteet.

Käynnistä tilaus täyttämällä lomake. Tilauslomakkeella on kerrottu tarvittavista olosuhteista ja tilaajaseuran eduista. Voit myös ottaa yhteyttä sähköpostitse tai puhelimitse.

Koulutuksen tilauslomake

Innehållet på svenska