Teemaviikot 2021

Päivitys 1.4.2021

Vuoden 2021 Koulu kartalla -teemaviikkojen pilottiseurat:

Anttolan Urheilijat
Vaasan Suunnistajat
Ylistaron Kilpa-Veljet

——————————————————————————-

Olemme saaneet hyvää palautetta kouluilta Koulu kartalla -materiaalistamme. Vuonna 2021 olemme päättäneet järjestää valtakunnallisia Koulu kartalla -teemaviikkoja keväällä ja syksyllä. Tarkoituksena on mahdollistaa suunnistusaktiviteetteja niin kouluihin kuin varhaiskasvatukseen sekä keväisin että syksyisin. Kevään ajankohta on mietitty niin, että tapahtumat toimisivat samalla lapsille ja perheille kannustimena lähteä mukaan seurojen suunnistuskoulutoimintaan.

Tulevina vuosina toivomme Koulu kartalla -teemaviikkojen löytävän vakituisen paikan osana varhaiskasvatuksen ja koululaisten kevättä ja syksyä.

Kevään viikot jakaantuvat hiihtolomaviikkojen tyyliin niin, että ensimmäisenä aloitamme eteläisimmästä Suomesta viikolla 14 ja etenemme kahden seuraavan viikon aikana kohti pohjoista.

Ilmoittautuminen on päättynyt.

Milloin?

Ensimmäinen viikko keväällä viikoilla 14-16 (hiihtoloman jälkeen kuudennella viikolla)
→ viikko 14 niille, joilla hiihtoloma viikolla 8
→ viikko 15 niille, joilla hiihtoloma viikolla 9
→ viikko 16 niille, joilla hiihtoloma viikolla 10

Toinen viikko syksyllä kaikille yhteinen teemaviikko viikoilla 32-33.

Kenelle?

Koulu kartalla -teemaviikoille valmistetaan materiaalia koulujen, varhaiskasvatuksen ja seurojen käyttöön. Varhaiskasvattajat ja opettajat saavat ladattavaa materiaalia itsenäistä harjoittelua varten. Seurojen roolina on kertoa teemaviikosta alueensa toimijoille (päiväkodit, esikoulut, koulut), varmistaa heidän saavan materiaalin käyttöönsä, huolehtia karttojen päivityksestä ja rastien viennistä maastoon sekä järjestää Perheseikkailu-ilta / -iltapäivä.

Mitä?

Teemaviikolla lapsia tutustutetaan lajiin eri tavoin. Päiväkodeille, esikouluille ja kouluille on kullekin omat materiaalinsa ja toimintaohjeensa päiväsaikaan toteutettavaksi:

4-5-vuotiaat: tehtäväkortit
Esikoulut: tehtäväkortit
1.-2.-luokat: tehtäväkortit, suunnistusradat lähimetsässä
3.-luokat ja sitä vanhemmat: suunnistusradat lähimetsässä

Syksyksi 1.-2.-luokille on valmistumassa myös videot tehtäväkorttien tueksi eri aihepiirien opetteluun.

Näiden lisäksi teemaviikkoon kuuluu paikallisen suunnistusseuran tarjoama Perheseikkailu-tuokio keväällä teemaviikon päätteeksi ja syksyllä teemaviikon aluksi perjantai-iltana tai viikonloppuna.

Perheseikkailu on seuran järjestämä ilmainen tuokio, jossa on tarjolla leimausrata, pienet pihaviuhkasuunnistukset ja karttamerkkiharjoituksia Suunnistusliiton karttamerkkipelin avulla. Neljäs toimintapiste on seuran esittelypiste, jossa kerrotaan suunnistuksen harrastamisesta, jaetaan seuran materiaalia ja toivotetaan uudet kasvot tervetulleiksi mukaan. Jokaisella toimintapisteellä on seuran henkilö/henkilöitä opastamassa ja perheet saavat kierrellä tapahtumassa tunnin ajan. Perheseikkailu on suunnattu 4-8-vuotiaille lapsille.

Miksi?

Koulu kartalla -teemaviikon tarkoituksena on innostaa lapsia suunnistamaan ja liikkumaan luonnossa. Painopiste on nuorimmissa lapsissa, joilla ei välttämättä ole vielä harrastuspalettia arjessaan ja suunnistus voisi perhehenkisenä harrastuksena kiinnostaa myös kokonaisia perheitä. Isommille koululaisille pyritään teemaviikon myötä tuomaan laadukkaita suunnistusratoja liikuntatunneille käytettäväksi. Suunnistuksesta halutaan antaa positiivinen, inspiroiva ja hauska kokemus, jonka kautta laji jää tutuksi ja toivottavasti myös sellaiseksi, jonka pariin halutaan palata myös uudestaan.

Monipuolisen ja yksinkertaisen materiaalin toivotaan auttavan opetus- ja kasvatushenkilökuntaa tuomaan suunnistusteemaa myös arkipäiviin ja toteuttamaan monipuolista suunnistusteeman läpikäyntiä. Seuran tarjoamaan toimintaan on halukkaiden lasten sitten helpompi hypätä mukaan pienen taustatiedon turvin.

Miten?

Ilmoita seurasi mukaan Koulu Kartalle -teemaviikkoihin 7.2.2021 mennessä ja pääsette sen jälkeen mukaan teemaviikkojen sähköpostilistalle ja Facebook-ryhmään. Tähän ensimmäiseen vaiheeseen otamme mukaan 50 seuraa.

Mukaan ilmoittautuneet seurat sitoutuvat
• Jakamaan informaatiota teemaviikoista alueen kouluille ja varhaiskasvatukseen
• Järjestämään viikoksi keväällä (14, 15 tai 16 alueesta riippuen) JA viikoksi syksyllä (33) radat koulun tai koulujen lähimaastoon
• Toimittamaan kartat ratoineen kouluille joko tulostettuina tai itse tulostettavaksi esim. Pdf-tiedostoina
• Viemään rastit maastoon ja vahtimaan niiden säilymistä paikoillaan koko teemaviikon ajan
• Toteuttamaan Perheseikkailu-tapahtuman Suunnistusliiton ohjeiden mukaisesti

Mukana olevat seurat saavat Suunnistusliitolta
• Sähköiset esitteet jaettavaksi päiväkoteihin, esikouluihin ja kouluihin
• Ohjeet Perheseikkailun toteuttamiseksi
• Setin karttamerkkipelejä ja muuta tukimateriaalia
• Tulostettavia harjoitustehtäviä seuraharjoituksia varten käytettäväksi (eri kuin koulujen materiaali)
• Yhteisön, jonka kanssa toteuttaa isoa, valtakunnallista kokonaisuutta

Toivottavasti saamme yhdessä rakennettua näyttävät teemaviikot!

Lisätiedot:

Timo Saarinen (timo.saarinen(a)suunnistusliitto.fi) p. 040 5198699  ja Anna Ojapalo (anna@sporzz.net)

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail