Suunnistusvalmentajatutkinto, SVT (taso 3)

Päivitetty 3.3.2020

SVT-koulutus on suunnattu Suunta Huipulle -kurssin (taso 2) suorittaneille tai vastaavat tiedot hallitseville nuorten/huippujen valmentajille. Koulutukseen osallistuvilta edellytetään lisäksi aktiivista toimimista valmennus-/ohjaustehtävissä.

Koulutuksen laajuus on 6 opintoviikkoa (240 tuntia), josta lähiopetusta 110 tuntia ja etäopiskelua 130 tuntia. Lähiopetus koostuu neljästä lähijaksosta, joista yksi ulkomaisen tai kotimaisen leirin/kilpailutapahtuman yhteydessä. Lähijaksojen lisäksi kurssi sisältää käytännön valmennustehtäviä valmentajan omassa toimintaympäristössä sekä oppimis- ja näyttötehtäviä. SVT:n tutkintotodistuksen saaminen edellyttää oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.

SVT:n osaamistavoitteet (pdf)

Valmentajakoulutuksen tavoite
• kurssin suorittanut valmentaja hallitsee kokonaisvaltaisen valmennuksen eri osa-alueet ja hänellä on kyky kehittää urheilijaa / urheilijaryhmää nousujohteisesti ja pitkäjänteisesti

Valmentajakoulutuksen avainasiat
• vuosisuunnittelu
• kokonaisvaltainen valmennus
• tiimityöskentely ja vuorovaikutus
• harjoittelun suunnittelu ja toteutus sekä kehittymisen seuranta
• taidon ja tekniikan kehittäminen ja kehittymisen seuranta
• fyysiset harjoitusmenetelmät, niiden perusteet ja kehittymisen seuranta

SVT järjestetään 2-3 vuoden välein. Edellinen kurssi järjestettiin 2019 ja seuraava käynnistyy alkuvuodesta 2021.

Kurssin hinta on neljän lähijakson osalta yhteensä 1150-1350€ sisältäen majoituksen täysihoidolla (2-3 hh).

Tiedustelut:
Petteri Kähäri, 050 5642493, petteri.kahari(a)suunnistusliitto.fi