Suunta Huipulle -leiritys

Päivitetty 7.5.2021

Suunta Huipulle leirit ovat liittojohtoisia valmennusleirejä 17–20 -vuotiaille huipulle tähtääville nuorille, jotka eivät kuulu nuorten maajoukkueeseen, mutta ovat jo menestyneet hyvin kansallisella tasolla ja omaavat hyvät fyysiset edellytykset kehittyä huipputasolle.

Urheilijat valitaan vuosittain leiritykseen valintaohjeissa mainittujen kriteerien mukaisesti.

Leirityksen valmennukselliset sisällöt muodostuvat suunnistajan polku huipulle ”tavoitteeksi huippusuunnistus”  vaiheen mukaisesti (kts. Vauhtia!Taitoa!Kanttia!).

Suunta Huipulle -leiritys 2020–2021
  • 13.–15.11.2020 Pajulahti
  • 27.7.–1.8.2021 Pudasjärvi/Syöte (yhteisleiri nuorten maajoukkueen kanssa)

Seuraavan vuoden (2021–22) ensimmäinen leiri järjestetään Pajulahdessa 19.–22.11.2021.

Valmentajat: Antti Örn, Milka Reponen ja Santeri Silvennoinen.

Suunnistusliiton valmennusjärjestelmä suunnistajan polulla

Suunta Huipulle -leirityksen valintakriteerit

Leiritykseen valittavalta urheilijalta edellytetään SM-kilpailumenestystä,  hyviä fyysisiä ominaisuuksia sekä motivaatiota ja tavoitteita huippusuunnistajaksi kehittymisessä. Leirille valitaan suoraan nuorten kansainvälisissä arvokilpailuedustustehtävissä olleet (koskee myös peruttuihin EM-kisoihin ja kevään Eurooppacupiin valittuja) ja nuorten maajoukkueen valintaleirille kutsuttavat urheilijat. Myös näillä urheilijoilla tulee olla fyysiset testit tehtynä.

• Sijoittuminen ikäsarjassa kuuden (6) parhaan joukkoon SM-keskimatkalla, -pitkällä matkalla tai -sprintissä (suomalaisista suunnistajista).
  • Fyysiset ominaisuustestit (3000m/5000m, 200m, 10-loikka, 1min kyykkyhyppy, keskivartalo); kolme viidestä tulosrajasta tulee alittua.
    Tulosrajat
    Ratatesti 3000/5000m                  D 12:00, H 18:00
    200m                                                      D 31 sek., H 27 sek.
    10-loikka                                               D 22 metriä, H 25 metriä
    Jalkojen nosto riipunnasta tankoon     D 3 toistoa, H 10 toistoa
    Kyykky-jännehyppy 60s                          D 40 toistoa, H 45 toistoa

Ratatestitulokset kellotettu 1.1.–9.10.2021 ratakilpailuissa sekä seuran tai urheiluakatemian järjestämissä testitilaisuuksissa, jotka ovat ilmoitettu liiton testikalenterissa ohjeiden mukaisesti. (Koronaepidemian vuoksi myös omien valvottujen testien tulokset 1.1.–9.10. hyväksytään.)
  • Tavoitteet ja motivaatio kehittyä huippusuunnistajaksi
Seura ilmoittaa urheilijoiden tulokset

Seuran nuorten valmennusvastaavan tulee yhdessä urheilijan henkilökohtaisen valmentajan kanssa huolehtia huipulle tähtäävien nuorten fyysisten ominaisuuksien testauksesta. Testit voi suorittaa seuran järjestämässä tilaisuudessa ja ratajuoksukilpailuissa. Akatemiaurheilijat voivat suorittaa testit myös akatemian järjestämissä testitapahtumissa. (Koronaepidemian vuoksi myös omien valvottujen testien tulokset noteerataan.)
Ohjeet seurojen virallisten ratatestien järjestämiseen

Seura ilmoittaa liittoon valintakriteerit täyttävät urheilijansa ja heidän tuloksensa ma 11.10.2021 mennessä alla olevalla lomakkeella. Lomake palautetaan sähköpostin liitteenä osoitteeseen petteri.kahari (a) suunnistusliitto.fi. Liitto lähettää tämän jälkeen leirikutsun seurojen nimeämille, valintakriteerit täyttäville urheilijoille 15.10. mennessä. Kutsun saanut urheilija voi tämän jälkeen halutessaan ilmoittautua ensimmäiselle leirille 15.10. mennessä.

SuHu-leiri urheilijoiden ilmoittaminen, seuralomake

SuHu-leiritykseen valitut urheilijat 2020–2021 (s. 2001–2004)

Tytöt (19): Aino Asklöf Lynx, Lotte-Line Ekström MS Parma, Olivia Hahn Solf IK, Suvi Heikkilä Lynx, Emmi Hietala Lapuan Virkiä, Pihla Häkkinen* Tampereen Pyrintö, Reija-Elina Jylhä Halsuan Toivo, Iida-Emilia Kaiponen Olavin Rasti, Matilda Latvala SK Uusi, Ilona Lohtander Rasti-Lukko, Tiina Niemi Rastikarhut, Kaarina Nurminen Tampereen Pyrintö, Jenny Ojala Koovee, Katarina Sallila Helsingin Suunnistajat, Tessa Salmia MS Parma, Anniina Taipale Lahden Suunnistajat -37, Emilia Tala Helsingin Suunnistajat, Veera Turakainen Lynx, Milja Väätäjä* Paimion Rasti
Pojat (16): Tatu Aaltonen Lynx, Oliver Alajoutsi* Koovee, Jesper Donner OK 77, Jonny Donner OK 77, Luca Kallela Helsingin Suunnistajat, Valtteri Kankainen Turun Suunnistajat, Eetu Korhonen Kouvolan Suunnistajat, Aaro Koskinen Tampereen Pyrintö, Elias Lehtonen Ulvilan Ura, Tuomas Leinamo* Tampereen Pyrintö, Aapo Liponkoski Tampereen Pyrintö, Vinski Malinen Navi, Sampo Sankelo Lapuan Virkiä, Niilo Syrjälä Lounais-Hämeen Rasti, Lauri Syrjäläinen* Helsingin Suunnistajat, Kalle Taura Valkeakosken Haka

Valinta on ehdollinen niiden urheilijoiden osalta, joiden kohdalla on tähti (*); osallistumisoikeus leireille edellyttää kriteerien mukaisten testien suorittamista.

Talenttitestien video-ohjeet

10-loikka / Mittaa nopeusvoimaa ja kimmoisuutta.
200m / Mittaa juoksunopeutta
Jalkojen nosto riipunnasta tankoon / Mittaa keskivartalon voimaa ja liikehallintaa
Kyykky-jännehyppy 60 s / Mittaa jalkojen kestovoimaa

Seurojen järjestämistä Talenttitesteistä ei tarvita ennakkoilmoitusta liittoon.

Leirityksen valintaohjeilla ja leiriviikonloppujen sisällöillä on tarkoituksena ohjata urheilijoiden ja suunnistusseurojen arkivalmennuksen suunnittelua ja toteutusta. Fyysisten ominaisuuksien kehittämisen ja kehityksen seurannan tulee olla suunnitelmallisena osana huippusuunnistajaksi tähtäävien nuorten valmentautumisprosessia.

Aiempien leirien materiaaleja

Muu nuorten leiritys