Suunta Huipulle -leiritys

Päivitetty 13.8.2019

Suunta Huipulle leirit ovat liittojohtoisia valmennusleirejä 15-20 -vuotiaille huipulle tähtääville nuorille , jotka eivät kuulu nuorten maajoukkueeseen, mutta ovat jo menestyneet hyvin kansallisella tasolla ja omaavat hyvät fyysiset edellytykset kehittyä huipputasolle. Leiritysohjelmaan valitaan urheilijat valintaohjeiden mukaan. Valintaohjeet kuvaavat kilpailumenestyksen lisäksi fyysisiä ominaisuuksia ja tavoitteellisuutta.

Tulevan kauden Suunta Huipulle -leirit järjestetään 22.-24. marraskuuta 2019, tammikuussa 2020 ja keväällä 2020. Toteutuksessa ovat mukana Suunnistusliiton valmentajia, kestävyysurheilun asiantuntijoita sekä huippusuunnistajaesikuvia. Leirin ohjelma ja kutsu julkaistaan syyskuussa.

• 15-20 -v. nuorten maajoukkueen haastajaurheilijoille
  • vuosittain syksyllä ja keväällä
  • valmennukselliset sisällöt ”Tavoitteeksi huippusuunnistus” suunnistajan polun vaiheen mukaisesti / Vauhtia!Taitoa!Kanttia!
  • valmentajakoulutus ja seuraohjelma mukana Suunta Huipulle -viikonlopuissa

Suunta Huipulle -leirin ympärille rakentuu Suunta Huipulle -viikonloppu, joka sisältää leirin lisäksi Suunta Huipulle -valmentajakoulutuksen (taso2). Valmentajakoulutus on kohdennettu erityisesti SuHu -leiriläisten sekä muiden 15-20 -vuotiaiden huipulle tähtäävien nuorten valmentajille. SuHu -valmentajakoulutukseen ilmoittautuminen on käynnissä 15.8. asti.
Lisätietoa SuHu -valmentajakoulutuksesta

Suunta Huipulle -leirityksen valintaohjeet
  • Sijoittuminen ikäsarjassa kuuden (6) parhaan joukkoon SM-keskimatkalla, -pitkällä matkalla tai -sprintissä (suomalaisista suunnistajista).
  • Fyysisien ominaisuuksien taso Suunnistusliiton talenttitestipatteristossa
    (3000m/5000m, 200m, 10-loikka, 1min kyykkyhyppy, keskivartalo)
    Kolme viidestä tulosrajasta tulee alittua.
    Tulosrajat
    Ratatesti 3000/5000m                  D 12:00, H 18:00
    200m                                                      D 31 sek., H 27 sek.
    10-loikka                                               D 22 metriä, H 25 metriä
    Jalkojen nosto riipunnasta tankoon     D 3 toistoa, H 10 toistoa
    Kyykky-jännehyppy 60s                          D 40 toistoa, H 45 toistoa

Ratatestituloksiksi kelpaa 1.1.-1.10. tehdyt tulokset ratakilpailuissa sekä seuran tai akatemian järjestämissä testitilaisuuksissa, jotka ovat ilmoitettu liiton testikalenterissa ohjeiden mukaisesti.
  • Tavoitteet ja motivaatio kehittyä huippusuunnistajaksi

Valitaan suoraan: nuorten kansainvälisissä arvokilpailuedustustehtävissä olleet ja nuorten maajoukkueen valintaleirille* kutsutut.

Seura ilmoittaa urheilijoiden tulokset

Seuran nuorten valmennusvastaavan tulee yhdessä urheilijan henkilökohtaisen valmentajan kanssa huolehtia huipulle tähtäävien nuorten fyysisten ominaisuuksien testauksesta. Testit voi suorittaa seuran järjestämässä tilaisuudessa ja ratajuoksukilpailuissa. Akatemiaurheilijat voivat suorittaa testit myös akatemian järjestämissä testitapahtumissa.

Seura ilmoittaa liittoon valintaohjeet täyttävät urheilijat ja heidän tulokset 6.10. mennessä alla olevalla lomakkeella. Lomake palautetaan sähköpostin liitteenä osoitteeseen katri.lindeqvist (a) suunnistusliitto.fi. Liitto lähettää tämän jälkeen leirikutsun seurojen nimeämille, valintaohjeet täyttäville urheilijoille. Kutsun saanut urheilija voi tämän jälkeen halutessaan ilmoittautua erillisellä lomakkeella mukaan leiritykseen 22.10. mennessä.

SuHu-leiri urheilijoiden ilmoittaminen seuralomake

Talenttitestien video-ohjeet

10-loikka / Mittaa nopeusvoimaa ja kimmoisuutta.
200m / Mittaa juoksunopeutta
Jalkojen nosto riipunnasta tankoon / Mittaa keskivartalon voimaa ja liikehallintaa
Kyykky-jännehyppy 60s / Mittaa jalkojen kestovoimaa

*) Nuorten maajoukkueen valintaleiri järjestetään 4.-6.10. Turussa.

Muu nuorten leiritys

< Valmennusjärjestelmäkuvauksen pääsivu

Tiedustelut:

Huippu-urheilupäällikkö Katri Lindeqvist, p. 044 3236657, katri.lindeqvist (a)suunnistusliitto.fi