Suunta Huipulle -leiritys

Päivitetty 10.9.2020

Suunta Huipulle leirit ovat liittojohtoisia valmennusleirejä 16-20 -vuotiaille huipulle tähtääville nuorille, jotka eivät kuulu nuorten maajoukkueeseen, mutta ovat jo menestyneet hyvin kansallisella tasolla ja omaavat hyvät fyysiset edellytykset kehittyä huipputasolle.

Urheilijat valitaan vuosittain leiritykseen valintaohjeissa mainittujen kriteerien mukaisesti.

Leirityksen valmennukselliset sisällöt muodostuvat suunnistajan polku huipulle ”tavoitteeksi huippusuunnistus”  vaiheen mukaisesti (kts. Vauhtia!Taitoa!Kanttia!).

Suunta Huipulle -leiritys 2020-2021 (alustava suunnitelma)
  • 13.-15.11.2020 Pajulahti
  • 26.-28.3.2021 Pajulahti (yhteisleiri nuorten maajoukkueen kanssa)
  • elokuu 2021 EYOC 2022 -järjestäjämaa

Valmentajina ainakin Antti Örn, Milka Reponen ja Santeri Silvennoinen.

Esite Suunta Huipulle-leiritys 2019-2020 (kauden 2020-2021 esite päivitetään syyskuun aikana)

Suunnistusliiton valmennusjärjestelmä suunnistajan polulla

Suunta Huipulle -leirityksen valintakriteerit

Leiritykseen valittavalta urheilijalta edellytetään SM-kilpailumenestystä,  hyviä fyysisiä ominaisuuksia sekä motivaatiota ja tavoitteita huippusuunnistajaksi kehittymisessä. Leirille valitaan suoraan nuorten kansainvälisissä arvokilpailuedustustehtävissä olleet ja nuorten maajoukkueen valintaleirille kutsuttavat urheilijat. Myös näillä urheilijoilla tulee olla fyysiset testit tehtynä.

• Sijoittuminen ikäsarjassa kuuden (6) parhaan joukkoon SM-keskimatkalla, -pitkällä matkalla tai -sprintissä (suomalaisista suunnistajista).
  • Fyysiset ominaisuustestit (3000m/5000m, 200m, 10-loikka, 1min kyykkyhyppy, keskivartalo); kolme viidestä tulosrajasta tulee alittua.
    Tulosrajat
    Ratatesti 3000/5000m                  D 12:00, H 18:00
    200m                                                      D 31 sek., H 27 sek.
    10-loikka                                               D 22 metriä, H 25 metriä
    Jalkojen nosto riipunnasta tankoon     D 3 toistoa, H 10 toistoa
    Kyykky-jännehyppy 60s                          D 40 toistoa, H 45 toistoa

Ratatestitulokset kellotettu 1.1.-9.10.2020 ratakilpailuissa sekä seuran tai urheiluakatemian järjestämissä testitilaisuuksissa, jotka ovat ilmoitettu liiton testikalenterissa ohjeiden mukaisesti. (Koronaepidemian vuoksi myös omien valvottujen testien tulokset 1.1.-9.10. hyväksytään.)
  • Tavoitteet ja motivaatio kehittyä huippusuunnistajaksi
Seura ilmoittaa urheilijoiden tulokset

Seuran nuorten valmennusvastaavan tulee yhdessä urheilijan henkilökohtaisen valmentajan kanssa huolehtia huipulle tähtäävien nuorten fyysisten ominaisuuksien testauksesta. Testit voi suorittaa seuran järjestämässä tilaisuudessa ja ratajuoksukilpailuissa. Akatemiaurheilijat voivat suorittaa testit myös akatemian järjestämissä testitapahtumissa. (Koronaepidemian vuoksi myös omien valvottujen testien tulokset noteerataan.)
Ohjeet seurojen virallisten ratatestien järjestämiseen

Seura ilmoittaa liittoon valintakriteerit täyttävät urheilijansa ja heidän tuloksensa 9.10.2020 mennessä alla olevalla lomakkeella. Lomake palautetaan sähköpostin liitteenä osoitteeseen petteri.kahari (a) suunnistusliitto.fi. Liitto lähettää tämän jälkeen leirikutsun seurojen nimeämille, valintakriteerit täyttäville urheilijoille 12.10. Kutsun saanut urheilija voi tämän jälkeen halutessaan ilmoittautua ensimmäiselle leirille erillisellä lomakkeella 18.10. mennessä.

SuHu-leiri urheilijoiden ilmoittaminen, seuralomake

Talenttitestien video-ohjeet

10-loikka / Mittaa nopeusvoimaa ja kimmoisuutta.
200m / Mittaa juoksunopeutta
Jalkojen nosto riipunnasta tankoon / Mittaa keskivartalon voimaa ja liikehallintaa
Kyykky-jännehyppy 60 s / Mittaa jalkojen kestovoimaa

Seurojen järjestämistä Talenttitesteistä ei tarvita ennakkoilmoitusta liittoon.

Leirityksen valintaohjeilla ja leiriviikonloppujen sisällöillä on tarkoituksena ohjata urheilijoiden ja suunnistusseurojen arkivalmennuksen suunnittelua ja toteutusta. Fyysisten ominaisuuksien kehittämisen ja kehityksen seurannan tulee olla suunnitelmallisena osana huippusuunnistajaksi tähtäävien nuorten valmentautumisprosessia.

Aiempien leirien materiaaleja

Muu nuorten leiritys