Suunta Huipulle -leiritys

Päivitetty 9.5.2019

Suunta Huipulle leirit ovat liittojohtoisia valmennusleirejä 15-20 -vuotiaille huipulle tähtääville nuorille , jotka eivät kuulu nuorten maajoukkueeseen, mutta ovat jo menestyneet hyvin kansallisella tasolla ja omaavat hyvät fyysiset edellytykset kehittyä huipputasolle. Leirille valitaan urheilijat valintaohjeiden mukaan. Valintaohjeet kuvaavat kilpailumenestyksen lisäksi fyysisiä ominaisuuksia ja tavoitteellisuutta.

Seuraavat Suunta Huipulle -leiri järjestetään 22.-24. marraskuuta 2019. Toteutuksessa ovat mukana Suunnistusliiton valmentajia, kestävyysurheilun asiantuntijoita sekä huippusuunnistajaesikuvia. Lisätietoa leiristä on tulossa tälle sivulle.

Suunta Huipulle -viikonloppu sisältää leirin lisäksi Suunta Huipulle -valmentajakoulutuksen (taso2), mikä on kohdennettu erityisesti SuHu -leiriläisten sekä muiden 15-20 -vuotiaiden huipulle tähtäävien nuorten valmentajille. Suunta Huipulle -valmentajakoulutukseen ilmoittautuminen on käynnissä.
Lisätietoa SuHu -valmentajakoulutuksesta

• 15-20 -v. nuorten maajoukkueen haastajaurheilijoille
  • vuosittain syksyllä ja keväällä
  • valmennukselliset sisällöt ”Tavoitteeksi huippusuunnistus” suunnistajan polun vaiheen mukaisesti / Vauhtia!Taitoa!Kanttia!
  • valmentajakoulutus ja seuraohjelma mukana Suunta Huipulle -viikonlopuissa
Suunta Huipulle -leirityksen valintaohjeet
  • Valitaan suoraan: nuorten kansainvälisissä arvokilpailuedustustehtävissä olleet ja nuorten maajoukkueen valintaleirille* kutsutut.
  • Sijoittuminen ikäsarjassa kuuden (6) parhaan joukkoon SM-keskimatkalla, -pitkällä matkalla tai -sprintissä (suomalaisista suunnistajista).
  • Fyysisien ominaisuuksien taso Suunnistusliiton talenttitestipatteristossa (3000m/5000m, 200m, 10-loikka, 1min kyykkyhyppy, keskivartalo)
    Tulosrajat
    Ratatesti 3000/5000m                  D 12:00, H 18:00
    200m                                                      D 31 sek., H 27 sek.
    10-loikka                                               D 22 metriä, H 25 metriä
    Jalkojen nosto riipunnasta tankoon     D 3 toistoa, H 10 toistoa
    Kyykky-jännehyppy 60s                          D 40 toistoa, H 45 toistoa
    Kolme viidestä tulosrajasta tulee alittua.
    Ratatestituloksiksi kelpaa 1.1.-1.10. tehdyt tulokset ratakilpailuissa sekä seuran tai akatemian järjestämissä testitilaisuuksissa, jotka ovat ilmoitettu liiton testikalenterissa ohjeiden mukaisesti.
  • Tavoitteet ja motivaatio kehittyä huippusuunnistajaksi
Seura ilmoittaa urheilijoiden tulokset

Seuran nuorten valmennusvastaavan tulee yhdessä urheilijan henkilökohtaisen valmentajan kanssa huolehtia huipulle tähtäävien nuorten fyysisten ominaisuuksien testauksesta. Testit voi suorittaa seuran järjestämässä tilaisuudessa ja ratajuoksukilpailuissa. Akatemiaurheilijat voivat suorittaa testit myös akatemian järjestämissä testitapahtumissa.

Seura ilmoittaa liittoon valintaohjeet täyttävät urheilijat ja heidän tulokset 6.10. mennessä myöhemmin julkaistavalla lomakkeella. Liitto lähettää tämän jälkeen leirikutsun seurojen nimeämille, valintaohjeet täyttäville urheilijoille.

Talenttitestien video-ohjeet

10-loikka / Mittaa nopeusvoimaa ja kimmoisuutta.
200m / Mittaa juoksunopeutta
Jalkojen nosto riipunnasta tankoon / Mittaa keskivartalon voimaa ja liikehallintaa
Kyykky-jännehyppy 60s / Mittaa jalkojen kestovoimaa

*) Nuorten maajoukkueen valintaleiri järjestetään 4.-6.10. Turussa.

Muu nuorten leiritys 2018

< Valmennusjärjestelmäkuvauksen pääsivu

Tiedustelut:

Huippu-urheilupäällikkö Katri Lindeqvist, p. 044 3236657, katri.lindeqvist (a)suunnistusliitto.fi