Suunta Huipulle -leiritys

Päivitetty 8.11.2021

Suunta Huipulle leirit ovat liittojohtoisia valmennusleirejä 17–20 -vuotiaille huipulle tähtääville nuorille, jotka eivät kuulu nuorten maajoukkueeseen, mutta ovat jo menestyneet hyvin kansallisella tasolla ja omaavat hyvät edellytykset kehittyä huipputasolle.

Urheilijat valitaan vuosittain leiritykseen valintaohjeissa mainittujen kriteerien mukaisesti.

Leirityksen valmennukselliset sisällöt muodostuvat suunnistajan polku huipulle ”tavoitteeksi huippusuunnistus”  vaiheen mukaisesti (kts. Vauhtia!Taitoa!Kanttia!).

Suunta Huipulle -leiritys 2021–2022
  • 5.–7.11.2021 Pajulahti
  • 7.–10.2.2022 Pajulahti
  • 24.–29.8.2022 Rautalampi (yhteisleiri nuorten maajoukkueen kanssa)

Valmentajat: Antti Örn, Milka Reponen ja Santeri Silvennoinen.

Suunnistusliiton valmennusjärjestelmä suunnistajan polulla

Suunta Huipulle -leirityksen valintakriteerit

Leiritykseen valittavalta urheilijalta edellytetään SM-kilpailumenestystä,  hyviä fyysisiä ominaisuuksia sekä motivaatiota ja tavoitteita huippusuunnistajaksi kehittymisessä. Leirille valitaan suoraan nuorten kansainvälisissä arvokilpailuedustustehtävissä olleet (koskee myös peruttuihin EM-kisoihin ja kevään Eurooppacupiin valittuja) ja nuorten maajoukkueen valintaleirille kutsuttavat urheilijat. Myös näillä urheilijoilla tulee olla fyysiset testit tehtynä.

• Sijoittuminen ikäsarjassa kuuden (6) parhaan joukkoon SM-keskimatkalla, -pitkällä matkalla tai -sprintissä (suomalaisista suunnistajista).
  • Fyysiset ominaisuustestit (3000m/5000m, 200m, 10-loikka, 1min kyykkyhyppy, keskivartalo); kolme viidestä tulosrajasta tulee alittua.
    Tulosrajat
    Ratatesti 3000/5000m                  D 12:00, H 18:00
    200m                                                      D 31 sek., H 27 sek.
    10-loikka                                               D 22 metriä, H 25 metriä
    Jalkojen nosto riipunnasta tankoon     D 3 toistoa, H 10 toistoa
    Kyykky-jännehyppy 60s                          D 40 toistoa, H 45 toistoa

Ratatestitulokset kellotettu 1.1.–9.10.2021 ratakilpailuissa sekä seuran tai urheiluakatemian järjestämissä testitilaisuuksissa, jotka ovat ilmoitettu liiton testikalenterissa ohjeiden mukaisesti.
  • Tavoitteet ja motivaatio kehittyä huippusuunnistajaksi
Seura ilmoittaa urheilijoiden tulokset

Seuran nuorten valmennusvastaavan tulee yhdessä urheilijan henkilökohtaisen valmentajan kanssa huolehtia huipulle tähtäävien nuorten fyysisten ominaisuuksien testauksesta. Testit voi suorittaa seuran järjestämässä tilaisuudessa ja ratajuoksukilpailuissa. Akatemiaurheilijat voivat suorittaa testit myös akatemian järjestämissä testitapahtumissa.
Ohjeet seurojen virallisten ratatestien järjestämiseen

Seura ilmoittaa liittoon valintakriteerit täyttävät urheilijansa ja heidän tuloksensa ma 11.10.2021 mennessä alla olevalla lomakkeella. Lomake palautetaan sähköpostin liitteenä osoitteeseen antti.orn (a) suunnistusliitto.fi. Liitto lähettää tämän jälkeen leirikutsun seurojen nimeämille, valintakriteerit täyttäville urheilijoille 15.10.2021 mennessä. Kutsun saanut urheilija voi tämän jälkeen halutessaan ilmoittautua ensimmäiselle leirille 20.10.2021 mennessä.

SuHu-leiri urheilijoiden ilmoittaminen, seuralomake

——————————————–

SuHu-leiritykseen valitut urheilijat 2021–2022 (s. 2002–2005)

Tytöt (9): Aino Asklöf Lynx, Olivia Hahn OK77, Liina Hyyppä Kokkolan Suunnistajat, Pihla Häkkinen Tampereen Pyrintö, Isabella Lillqvist Tampereen Pyrintö, Jenny Ojala Koovee, Katarina Sallila Helsingin Suunnistajat, Peppi Sikkilä Lapuan Virkiä, Veera Turakainen Lynx
Pojat (11): Tatu Aaltonen Lynx, Jasper Alajoutsi Koovee, Oliver Alajoutsi Koovee, Riku Gröhn Tampereen Pyrintö, Miska Kuusikko SK Pohjantähti, Matias Lautamäki MS Parma, Ville Lemberg Rasti-Jussit, Vinski Malinen Navi, Oskari Rannila Lapuan Virkiä, Elias Ronkainen Jämsän Retki-Veikot, Thomas Saarela Lounais-Hämeen Rasti

Talenttitestien video-ohjeet

10-loikka / Mittaa nopeusvoimaa ja kimmoisuutta.
200m / Mittaa juoksunopeutta
Jalkojen nosto riipunnasta tankoon / Mittaa keskivartalon voimaa ja liikehallintaa
Kyykky-jännehyppy 60 s / Mittaa jalkojen kestovoimaa

Seurojen järjestämistä Talenttitesteistä ei tarvita ennakkoilmoitusta liittoon.

Leirityksen valintaohjeilla ja leiriviikonloppujen sisällöillä on tarkoituksena ohjata urheilijoiden ja suunnistusseurojen arkivalmennuksen suunnittelua ja toteutusta. Fyysisten ominaisuuksien kehittämisen ja kehityksen seurannan tulee olla suunnitelmallisena osana huippusuunnistajaksi tähtäävien nuorten valmentautumisprosessia.

Aiempien leirien materiaaleja

Muu nuorten leiritys