Suunta Huipulle -leiritys

Päivitetty 16.3.2020

Suunta Huipulle leirit ovat liittojohtoisia valmennusleirejä 15-20 -vuotiaille huipulle tähtääville nuorille, jotka eivät kuulu nuorten maajoukkueeseen, mutta ovat jo menestyneet hyvin kansallisella tasolla ja omaavat hyvät fyysiset edellytykset kehittyä huipputasolle.

Leiritysohjelmaan valitaan vuosittain urheilijat lokakuussa valintaohjeiden mukaan. Valintaohjeet kuvaavat kilpailumenestyksen lisäksi fyysisiä ominaisuuksia ja tavoitteellisuutta.

Leirityksen valmennukselliset sisällöt muodostuvat suunnistajan polku huipulle ”tavoitteeksi huippusuunnistus”  vaiheen mukaisesti (kts. Vauhtia!Taitoa!Kanttia!)

Suunta Huipulle -leirin ympärille rakentuu Suunta Huipulle -viikonloppu, joka sisältää leirin lisäksi Suunta Huipulle -valmentajakoulutuksen (taso2). Valmentajakoulutus on kohdennettu erityisesti SuHu -leiriläisten sekä muiden 15-20 -vuotiaiden huipulle tähtäävien nuorten valmentajille. Lisätietoa SuHu -valmentajakoulutuksesta

Suunta Huipulle -leiritys 2019-2020
  1. leiri 22.-24.11.2019

2. leiri 15-17.5.2020

• Peruttu Korona-epidemian vuoksi

Esite Suunta Huipulle-leiritys 2019-2020

Suunta Huipulle-leiritykseen 2019-2020 valitut urheilijat

Suunnistusliiton valmennusjärjestelmä suunnistajan polulla

Suunta Huipulle -leirityksen valintaohjeet

Leiritykseen valittavalta urheilijalta edellytetään SM-kilpailumenestystä + hyviä fyysisiä ominaisuuksia + motivaatiota ja tavoitteita huippusuunnistajaksi kehittymisessä. Leirille valitaan suoraan nuorten kansainvälisissä arvokilpailuedustustehtävissä olleet ja nuorten maajoukkueen valintaleirille kutsuttavat urheilijat. Myös näillä urheilijoilla tulee kuitenkin olla fyysiset testit tehtynä.

• Sijoittuminen ikäsarjassa kuuden (6) parhaan joukkoon SM-keskimatkalla, -pitkällä matkalla tai -sprintissä (suomalaisista suunnistajista).
  • Fyysisien ominaisuuksien taso Suunnistusliiton talenttitestipatteristossa
    (3000m/5000m, 200m, 10-loikka, 1min kyykkyhyppy, keskivartalo)
    Kolme viidestä tulosrajasta tulee alittua.
    Tulosrajat
    Ratatesti 3000/5000m                  D 12:00, H 18:00
    200m                                                      D 31 sek., H 27 sek.
    10-loikka                                               D 22 metriä, H 25 metriä
    Jalkojen nosto riipunnasta tankoon     D 3 toistoa, H 10 toistoa
    Kyykky-jännehyppy 60s                          D 40 toistoa, H 45 toistoa

Ratatestituloksiksi kelpaa 1.1.-9.10.2020 tehdyt tulokset ratakilpailuissa sekä seuran tai akatemian järjestämissä testitilaisuuksissa, jotka ovat ilmoitettu liiton testikalenterissa ohjeiden mukaisesti.
  • Tavoitteet ja motivaatio kehittyä huippusuunnistajaksi
Seura ilmoittaa urheilijoiden tulokset

Seuran nuorten valmennusvastaavan tulee yhdessä urheilijan henkilökohtaisen valmentajan kanssa huolehtia huipulle tähtäävien nuorten fyysisten ominaisuuksien testauksesta. Testit voi suorittaa seuran järjestämässä tilaisuudessa ja ratajuoksukilpailuissa. Akatemiaurheilijat voivat suorittaa testit myös akatemian järjestämissä testitapahtumissa.
Ohjeet seurojen virallisten ratatestien järjestämiseen

Seura ilmoittaa liittoon valintaohjeet täyttävät urheilijat ja heidän tulokset 9.10.2020 mennessä alla olevalla lomakkeella. Lomake palautetaan sähköpostin liitteenä osoitteeseen katri.lindeqvist (a) suunnistusliitto.fi. Liitto lähettää tämän jälkeen leirikutsun seurojen nimeämille, valintaohjeet täyttäville urheilijoille. Kutsun saanut urheilija voi tämän jälkeen halutessaan ilmoittautua leirille erillisellä lomakkeella.

SuHu-leiri urheilijoiden ilmoittaminen, seuralomake

Talenttitestien video-ohjeet

10-loikka / Mittaa nopeusvoimaa ja kimmoisuutta.
200m / Mittaa juoksunopeutta
Jalkojen nosto riipunnasta tankoon / Mittaa keskivartalon voimaa ja liikehallintaa
Kyykky-jännehyppy 60s / Mittaa jalkojen kestovoimaa

Seurojen järjestämistä Talenttitesteistä ei tarvita ennakkoilmoitusta liittoon.

Leirityksen valintaohjeilla ja leiriviikonloppujen sisällöillä on tarkoituksena ohjata urheilijoiden ja suunnistusseurojen arkivalmennuksen suunnittelua ja toteutusta. Fyysisten ominaisuuksien kehittämisen ja kehityksen seurannan tulee olla suunnitelmallisena osana huippusuunnistajaksi tähtäävien nuorten valmentautumisprosessia.

Muu nuorten leiritys

< Valmennusjärjestelmäkuvauksen pääsivu