Kompassi-tapahtumat

Päivitetty 28.5.2021

Vuonna 2009 lanseerattu Kultainen kompassi -cup uusiutuu vuodelle 2021 osana Suunnistusliiton Nuori Suunta uudistusta. Kompassi -tapahtumat toteutetaan Suomen Suunnistusliiton, suunnistusalueiden ja -seurojen yhteistyössä.

Uudistuksen tavoitteena on yhdenmukaistaa nuorisosuunnistuksen matalan kynnyksen tapahtumatoimintaa ja innostaa yhä useampaa osallistumaan.

Kompassi-tapahtumat sisältävät alueellisesti järjestettävät Kompassi-cupin, -viestit ja -leirin sekä avoimen valtakunnallisen tapahtuman

Tulokset ja pistetilanteet, alueelliset tapahtumat (O-Skills)

Aikataulu, alueelliset tapahtumat

Valtakunnallinen Kompassi-tapahtuma 15.8.2021
Nuorten superviikonloppu Valkeakoskella

Ohjeet

Kompassi-tapahtumat esite ja ohjeistus (v 29.1.2020)

ForFun -sarjojen ohjeet

Kompassi-leiri, ohjelmaesimerkit

Kompassi-tapahtumien pistelasku

Markkinointi ja viestintä

Instagram @kompassitapahtumat

Markkinointimateriaali seuroille

Posteri jaettavaksi koteihin (pdf), alla png-kuva

FinnSweetin metrilakukampanja seuroille
Seura voi tilata oheisen lomakkeen kautta tuoreita lakuja edulliseen tukkuhintaan ja ottaa myyntiin myös muihinkin tapahtumiin.

Mistä on kyse?

Alueelliset Kompassi-tapahtumat ovat lasten näköisiä tapahtumia lähellä, mukavissa ympäristöissä ja helpoilla radoilla. Kilpailijan polulle innostamisen lisäksi ForFun -sarjojen kautta huomioidaan myös perheen pienimmät sekä lajikokeilijat.

Kompassi-cup

Kompassi-cup muodostuu kullakin alueella viidestä osakilpailusta huhtikuun ja syyskuun välillä. Alueellisessa tapahtumassa on Kompassi-cup -kilpasarjat sekä ForFun -sarjat.

Kompassi-cup -kilpasarjoja on iän mukaan kolme: kulta- (13-14v.), hopea- (11-12v.) ja pronssisarjat (10v. ja alle).

ForFun -sarjoissa pidetään hauskaa yksin tai porukassa suunnistaen ja seikkaillen. Toteutusmuodot ovat Rastiralli ja Point2run. Seuroilla on mahdollisuus myös toteuttaa oma idea ForFun -sarjaksi.

Ohjeet ForFun -sarjoihin

Alueellisissa tapahtumassa voi olla myös muita sarjoja, esim. saattajasarja, 8-v. -sarja ja 16-v. sarjat. Nämä sarjat eivät kuitenkaan ole Kompassi-sarjoja.

Kompassi-cupin tai -viestin yhteydessä voidaan järjestää myös lähikilpailu, aluemestaruuskilpailu tai kansallinen kilpailu, kunhan ohjeistuksen mukaiset tunnusmerkit lapsille sopivasta ympäristöstä täyttyvät ja pysyvät lähtökohtana tapahtuman suunnittelussa.

Kompassi-viesti

Kompassi-viesti kilpaillaan kaksi kertaa vuodessa kaikilla alueella.

Kevätkauden viesti kokoaa eri ikäryhmien suunnistajat samoihin joukkueisiin.

Syyskauden viestit käydään ikäluokittain ja ne voivat toimivat samalla ikäsarjojen aluemestaruuskilpailuina. Ikäsarjaviestit voidaan järjestää metsä- tai sprinttiviestinä. Esimerkiksi joka toinen vuosi 3-osuuksinen metsäviesti ja joka toinen vuosi parisprinttiviesti. Alue voi myös itse päättää onko syksyn viestissä samassa joukkueessa sekä tyttöjä että poikia, vai onko molemmille omat sarjat.

Poikien osuuksilla voi juosta myös tytöt. Katso tarkemmat ohjeet Kompassi-tapahtumien järjestämisohjeet liitteestä.

Alueellisissa Kompassi-tapahtumissa voi olla myös muita sarjoja, esim. saattajasarja, 8-v. oma sarja ja 16-v. sarjat. Nämä sarjat eivät kuitenkaan ole Kompassi-sarjoja. Viestitapahtumassa seura voi järjestää esimerkiksi yhteislähtöharjoituksen tai -kilpailun niille suunnistajille, jotka eivät mahdu seurojen joukkueisiin.

Kompassi-leiri

Kompassi-leiri on alueleiri kulta- ja hopeakompassi -ikäisille kisailijoille ja seikkailijoille. Leirillä tutustutaan kavereihin ja pidetään hauskaa suunnistaen, liikkuen ja seikkaillen. Leirin voi järjestää v.2021 yöpymisen sijaan kahtena aamusta iltaan leiripäivänä.

Kompassi-leiriohjelmaesimerkit

Valtakunnallinen Kompassi-tapahtuma

Kultakompassi -sarjassa valtakunnallinen tapahtuma toteutetaan henkilökohtaisena yhteislähtökilpailuna hajontaradoilla. Henkilökohtaisen kilpailun ohella on mukana edelleen alueiden välinen joukkuekilpailu kuten aiemmin. Alueen edustajia ei valita etukäteen, vaan tuloksiin lasketaan alueen kolmen parhaan tytön ja pojan yhteistulos. Ratojen ohjeaika on 25–30 min. Voittanut aluejoukkue saa haltuunsa vuodeksi Kultakompassi -kiertopalkinnon.

Hopea- ja pronssisarjat kilpaillaan normaaliin tapaan väliaikalähdöllä. Valtakunnallisen tapahtuman pronssi-sarja kilpaillaan rastireittinä ja hopea-sarja suorana 12-sarjan ratana.

Valtakunnallisessa Kompassi-tapahtumassa henkilökohtaisten kilpailujen ohella käydään myös eri-ikäisten yhteispanosta vaativa alueottelu. Kaikki osanottajat ovat mukana alueottelussa, mutta vain sarjoittain kolmen parhaan pisteet lasketaan mukaan alueen pottiin. Voittava alue saa haltuunsa vuodeksi Kompassi -kiertopalkinnon.

HUOM! Alueelliset tapahtumat eivät ole valtakunnallisen Kompassi-tapahtuman karsintoja. Valtakunnallisessa tapahtumassa on avoin osanotto kaikissa sarjoissa.

Pistelasku

Kompassi-tapahtumien pistelasku

Tapahtuman ilmoittaminen IRMA:ssa

Järjestäjien tulee tulee tehdä kilpailuhakemus Irma-järjestelmässä. Tapahtuman tasoksi merkitään ’Kansallinen’. Mikäli tapahtuma toteutetaan lähikilpailuna, merkitään kilpailun nimen perään (lähikilpailu). Kompassi-tapahtuma voidaan toteuttaa joko kansallisena kilpailuna tai lähikilpailuna, mutta osallistujalla tulee ForFun-sarjoja lukuunottamatta aina olla suunnistuksen kilpailulisenssi.

Esimerkki Irma-järjestelmän kilpailunhallinnasta (klikkaa kuvaa suurentaaksesi)

Kirjoitusasu tapahtumalle:
Alueen nimi Kompassi-cup 1. osakilpailu
Alueen nimi Kompassi-viesti

Nuori Suunta uudistus

Alueelliset eri nimillä kulkevat nuorten kilpailutapahtumat (Sarjakilpailu, Häme-cup, nuorten aluekilpailu, AOK, POK jne.) toivotaan jatkossa korvattavan valtakunnallisesti yhtenäisellä nimellä ja tapatumamallilla. Tarkoituksena ei siis ole tuoda nykyisten alueellisten cupien rinnalle lisää, vaan korvata nykyiset kilpailumallit valtakunnallisesti yhtenäisellä nimellä ja toteutuskonseptilla. Tämän tarkoituksena on:

• selkeyttää lajin matalan kynnyksen tapahtumatoimintaa
  • tuoda valtakunnallisen tuotteistuksen avulla houkuttelevuutta
  • tarjota innostavia tavoitteita, jotka sitouttavat säännölliseen osallistumiseen
  • monipuolistaa suunnistustapahtuman tarjontaa

Tutustus lisää Nuori Suunta uudistukseen ja Kompassi-tapahtumien tavoitteisiin:
Suunnistusliiton uutinen (18.1.2021)