Kompassi-tapahtumat

Päivitetty 12.2.2021

Kompassi-tapahtumat

Vuonna 2009 lanseerattu Kultainen kompassi -cup uusiutuu vuodelle 2021 osana Suunnistusliiton tapahtumatoiminnan kehittämistä. Kompassi -tapahtumat toteutetaan Suomen Suunnistusliiton, suunnistusalueiden ja -seurojen yhteistyössä. Uudistuksen tavoitteena on yhdenmukaistaa ja selkeyttää suunnistuksen lasten sekä nuorten matalan kynnyksen tapahtumatoimintaa ja innostaa yhä useampaa osallistumaan.

Instagram @kompassitapahtumat

Esite ja ohjeistus julkaistu

Kompassi-tapahtumat_ohjeet_v29012020

Infotilaisuus

Alueiden ja seurojen nuorisovastaaville järjestettiin infotilaisuus Teams etäyhteydellä 9.2. Tilaisuuden tallentaminen ei valitettavasti onnistunut. Alla oleviin ohjeisiin on kirjattu muutama tarkennus info-tilaisuuden jälkeen. Tarkennukset ovat merkitty *- merkillä.

Kompassi-tapahtumat lyhyesti

Kompassi-tapahtumat sisältävät alueellisesti järjestettävät Kompassi-cupin, -viestit ja -leirin sekä avoimen valtakunnallisen tapahtuman. Valtakunnallinen tapahtuma järjestetään tulevana kesänä 22.8.2021 Valkeakoskella osana Nuorten superviikonloppuajohon kuuluu myös Nuorten Jukola sekä INOV-8-liigan finaali.

Sarjat

Kompassi -tapahtumien kohderyhmä ovat alle 14-vuotiaat suunnistajat. Sarjajako on H/D14 (kultakompassisarja), H/D12 (hopeakompassisarja) ja alle 10-vuotiaat (pronssikompassisarja).

Lapsilähtöisten lähitapahtumien kautta halutaan innostaa yhä useampaa liikkumaan suunnistuksen parissa pikkukisailun ja seikkailun merkeissä. Kilpailijan polulle innostamisen lisäksi seikkailullisten ForFun -sarjojen kautta huomioidaan aiempaa paremmin myös uudet lajikokeilijat, seikkailulähtöiset liikkujat sekä perheet pienten lasten kanssa.

Alueelliset Kompassi-tapahtumat

Alueelliset eri nimillä kulkevat nuorten kilpailutapahtumat (Sarjakilpailu, Häme-cup, nuorten aluekilpailu, AOK, POK jne.) toivotaan jatkossa korvattavan valtakunnallisesti yhtenäisellä nimellä ja tapatumamallilla. Tarkoituksena ei siis ole tuoda nykyisten alueellisten cupien rinnalle lisää, vaan korvata nykyiset kilpailumallit valtakunnallisesti yhtenäisellä nimellä ja toteutuskonseptilla. Tämän tarkoituksena on:

• selkeyttää lajin matalan kynnyksen tapahtumatoimintaa
  • tuoda valtakunnallisen tuotteistuksen avulla houkuttelevuutta
  • tarjota innostavia tavoitteita, jotka sitouttavat säännölliseen osallistumiseen
  • monipuolistaa suunnistustapahtuman tarjontaa

Kompassi-cup muodostuu kullakin alueella viidestä osakilpailusta huhtikuun ja syyskuun välillä. Alueellisessa tapahtumassa on kilpasarjat ja ForFun -sarjat.

Kompassi cup-sarjoja on iän mukaan kolme:
kulta- (13-14v.), hopea- (11-12v.) ja pronssisarjat (10v. ja alle).

* Lisäksi tapahtumassa voi olla myös muita sarjoja, esim. saattajasarja, 8-v. oma sarja ja 16-v. sarjat. Nämä sarjat eivät kuitenkaan ole Kompassi-sarjoja. Kompassi-cupin tai -viestin yhteydessä voidaan järjestää myös lähikilpailu, aluemestaruuskilpailu tai kansallinen kilpailu, kunhan ohjeistuksen mukaiset tunnusmerkit lapsille sopivasta ympäristöstä täyttyvät. Alueellisen suunnittelun lähtökohtana toivotaan kuitenkin olevan, että lapsille tarjotaan täten säännöllisesti uusia ja omia tapahtumia, jotka on suunniteltu lasten ehdoilla.

ForFun -sarjoissa pidetään hauskaa yksin tai porukassa suunnistaen, seikkaillen tai kirmaten. Mukaan pääsee ainakin Rastirallissa ja Point2run -radalla. Seuroilla on mahdollisuus myös toteuttaa oma idea ForFun -sarjaksi.

Ohjeet ForFun -sarjoihin

Kompassi-viesti kilpaillaan kaksi kertaa vuodessa kaikilla alueella. Kevätkauden viesti kokoaa eri ikäryhmien suunnistajat samoihin joukkueisiin. Syyskauden viestit käydään ikäluokittain ja ne voivat toimivat samalla ikäsarjojen aluemestaruuskilpailuina.

*Viestit voidaan järjestää metsä- tai sprinttiviestinä. Esimerkiksi joka toinen vuosi 3-osuuksinen metsäviesti ja joka toinen vuosi parisprinttiviesti. Alue voi myös itse päättää onko syksyn viestissä samassa joukkueessa sekä tyttöjä että poikia, vai onko molemmille omat sarjat.

*Lisäksi tapahtumassa voi olla myös muita sarjoja, esim. saattajasarja, 8-v. oma sarja ja 16-v. sarjat. Nämä sarjat eivät kuitenkaan ole Kompassi-sarjoja.

Viestitapahtumat ovat innostava tapa päättää alueen tapahtumasarjan kevät- ja syyskausi.

Kompassi-leiri on elokuinen alueleiri kulta- ja hopeakompassi -ikäisille kisailijoille ja seikkailijoille. Leirillä tutustutaan kavereihin ja pidetään hauskaa suunnistaen, liikkuen ja seikkaillen. Leirin voi järjestää v.2021 yöpymisen sijaan kahtena aamusta iltaan leiripäivänä.

Valtakunnallinen Kompassi-tapahtuma

Kultakompassi -sarjassa valtakunnallinen tapahtuma toteutetaan henkilökohtaisena yhteislähtökilpailuna hajontaradoilla. Henkilökohtaisen kilpailun ohella on mukana edelleen alueiden välinen joukkuekilpailu kuten aiemmin. Alueen edustajia ei valita etukäteen, vaan tuloksiin lasketaan alueen kolmen parhaan tytön ja pojan yhteistulos. Ratojen ohjeaika on 25–30 min. Voittanut aluejoukkue saa haltuunsa vuodeksi Kultakompassi -kiertopalkinnon.

Hopea- ja pronssisarjat kilpaillaan normaaliin tapaan väliaikalähdöllä. Valtakunnallisen tapahtuman pronssi-sarja kilpaillaan rastireittinä ja hopea-sarja suorana 12-sarjan ratana.

Valtakunnallisessa Kompassi-tapahtumassa henkilökohtaisten kilpailujen ohella käydään myös eri-ikäisten yhteispanosta vaativa alueottelu. Kaikki osanottajat ovat mukana alueottelussa, mutta vain sarjoittain kolmen parhaan pisteet lasketaan mukaan alueen pottiin. Voittava alue saa haltuunsa vuodeksi Kompassi -kiertopalkinnon.

Pistelasku

Kompassi-tapahtumien pistelasku

Nuori Suunta uudistus

Tutustus lisää Nuori Suunta uudistukseen ja Kompassi-tapahtumien tavoitteisiin:
Suunnistusliiton uutinen (18.1.2021)
Suunnistuswebinaarin 2020 materiaalit (5.12.2020), Youtube-tallenne ja pp-esitys

Lisätiedot:
Nuorisopäällikkö Timo Saarinen
timo.saarinen (a) suunnistusliitto.fi

Koulutuksen, seuratoiminnan ja tapahtumatoiminnan kehittäjä
Katri Lindeqvist
katri.lindeqvist (a) suunnistusliitto.fi

Aikaisempien vuosien Kultainen kompassi -finaalit
2020

Vuoden 2020 finaali suunnistettiin henkilökohtaisen yhteislähtönä Mikkelissä, järjestäjänä Navi. Joukkuetulokset laskettiin henkilökohtaisten tulosten perusteella kolmen parhaan tytön ja kolmen parhaan pojan yhteisaikana.

Aluejoukkueiden tulokset
Kisasivut

Vuoden 2019 finaaliviikonlopun järjestäjä oli Tampereen Pyrintö.

Finaaliviikonlopun sivut.

Vuoden 2018 finaaliviikonlopun materiaaleja

Finaaliviikonlopun sivut
Instagram Kultainen viikonloppu

Vuoden 2017 finaaliviikonlopun materiaaleja

Instagram Kultainen viikonloppu
Kuvia finaalista
Sprinttiluento nuorille ja huoltajille
Yläkoululeirityksen info, Suunnistusliitto

2016

Vuoden 2016 Kultainen kompassi -cupin finaaliviikonloppu pidettiin Seinäjoella.  Finaaliviikonlopun sivut, 2016.

2015

Vuoden 2015 finaali ja finaaliviikonlopun leiri pidettiin Tampereella. Kisa- ja leirisivut.

2014

Vuoden 2014 finaali ja finaaliviikonlopun leiri pidettiin Kangasalla. Järjestäjän sivun alussa on linkki kisakuviin.

2013

Vuoden 2013 finaali suunnistettiin Tuusulassa 15.9. Finaalin ja finaaliviikonlopun järjestäjä oli Tuusulan Voima-Veikot. Sivuilla runsaasti kuvia kilpailusta.

2012

Vuoden 2012 finaali suunnistettiin Ulvilassa 9.9. kansallisen kilpailun yhteydessä. Finaalin järjestivät Ulvilan Ura ja Nakkilan Wisa. Myös perjantaina ja lauantaina oli ohjelmaa nuorille.

2011

Vuoden 2011 finaali suunnistettiin Nokialla 11.9. kansallisen kilpailun yhteydessä. Järjestävänä seurana oli Rasti-Nokia. Katso linkistä kuvia ja tulokset.

Tallenna

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail