VOL-leirit

Valtakunnallinen VOL on Suunnistusliiton valmennuksellinen leiri 15–16-vuotiaille nuorille. Leiri sisältää osaavien ohjaajien opastuksella suunnistuksen taitoharjoituksia, fyysistä harjoittelua sekä luentoja. VOL -leirejä järjestetään kesäisin (suunnistus) ja talvisin (hiihtosuunnistus). Valintaohjeet löytyvät alempaa tältä sivulta.

Suunnistuksen VOL -leiri

Kesän 2018 VOL -leirit järjestetään Vuokatin ja Kisakeskuksen Urheiluopistoilla 18. – 21.6.2018. Leiriviikot järjestetään molemmilla opistoilla samanaikaisesti maanantaista torstaihin.

Vuokatin urheiluopistolla leireilevät Etelä-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Kainuun, Kaakon, Päijät-Hämeen, Savo-Karjalan, Satakunnan ja Uudenmaan urheilijat. Kisakeskuksen urheiluopistolla leireilevät FSO:n, Hämeen, Keski-Suomen, Lapin, Pohjois-Pohjanmaan ja Varsinais-Suomen urheilijat.

Leireille tehtiin ensimmäiset urheilijavalinnat joulukuussa 2017 ja lisävalinnat  toukokuun lopussa 2018.

Vuoden 2018 VOL -leirien leirikirjeet ja alustavat leiriohjelmat:
Vuokatti: Kutsu ja Ohjelma
Kisakeskus: Kutsu ja Ohjelma

Ilmoittautuminen VOL -leirille on päättynyt 7.6.2018.

Hiihtosuunnistuksen VOL -leiri

Talven 2017 hiihtosuunnistuksen VOL -leiri  järjestettiin 2.-5.1.2018 Vuokatin Urheiluopistolla.  Vuoden 2018 hiihtosuunnistuksen VOL -leiristä tiedotetaan syksyllä 2018.

Valintaohjeet

Kesäisin pidettävälle VOL -leirille valitaan edellisen vuoden 16-sarjojen loppurankin perusteella 110 nuorta, jotka leirivuonna täyttävät 16 vuotta. Tyttöjen ja poikien suhde määräytyy rankilla olevan ikäluokan suuruudesta ja rankipisteiden ja rankisijan suhteesta siten, että tytöillä ja pojilla on samantasoiset mahdollisuudet päästä leirille. Mikäli alueelta ei valinnassa tule valituksi yhtään nuorta, myönnetään aluepaikka harkinnan mukaan. Alkutalven valintojen yhteydessä määritellään montako tyttöä ja poikaa valitaan leireille leirivuoden keväällä.

Leirivuoden keväällä tehdään lisävalintoja seuraavasti:  SM-keskimatkan jälkeen ajettavalta online -rankilta valitaan D16-sarjasta ja H16-sarjasta tyttöjä ja poikia alkutalven valinnan yhteydessä ilmoitetut määrät, yhteensä 45 urheilijaa. Valittujen tulee ko. vuonna täyttää joko 15 tai 16 vuotta.

Vuoden 2017 hiihtosuunnistuksen VOL -leirille kutsutaan 20 tyttöä ja 20 poikaa kevään hiihtosuunnistusrankilta sarjoista D15 ja H15, jotka ovat valintavuonna täyttäneet 15 vuotta ja kilpailevat seuraavana vuonna 17-sarjassa. Lisäksi leirille on avoin osallistumismahdollisuus kaikille leirivuonna 14 ja 15 vuotta täyttäneillä hiihtosuunnistuksesta kiinnostuneilla nuorilla.

Lisätiedot:

Seuratoimintapäällikkö
Katja Kyckling
katja.kyckling (a) suunnistusliitto.fi

Suunnistusliiton muuta leiritystä nuorille

Leimaus-leiri 8-18-vuotiaille

Kultainen kompassi -cupin finaaliviikonlopun leiri 13–14-vuotiaille

Suunta Huipulle -leirit, 15–20-vuotiaille

Yläkoululeiritys 8–9-luokkalaisille

Kisakallion Urheiluopiston muu suunnistusleiritarjonta.