Ranki

Suomen ranki

Ranki on Suomen Suunnistusliiton alaisten kilpailujen kilpailutulosten perusteella sarjoittain laadittu paremmuusjärjestys suunnistajista. Samalla ranki kirjaa henkilökohtaisia kilpailusuorituksia.

Kauden kilpailutulosten perusteella laaditaan valtakunnallinen rankilista erikseen suunnistuksesta, pyöräsuunnistuksesta ja hiihtosuunnistuksesta sekä seurakohtainen rankilista suunnistuksesta. Lisäksi suunnistuksessa ylläpidetään erikseen sprintti- ja maastomatkojen rankia. Rankilistat julkaistaan IRMAssa. Sarjoista H/D14 ja H/D12 julkaistaan saavutetut rankipisteet seuroittaisessa aakkosjärjestyksessä väli- ja loppurankeilla. Sarjoista H/D10 julkaistaan nimilista.

Mikäli suunnistaja ei halua nimeään julkaistavan rankilistalla, tulee siitä tehdä merkintä henkilön omiin tietoihin IRMAssa. Tällöin henkilö ei tule otetuksi huomioon rankilta tehtävissä valinnoissa.

Rankipisteitä saa kaikista järjestelmässä mukana olevista kilpailuista. Jokaiselle kilpailijalle lasketaan kustakin kilpailusta kilpailupistemäärä. Rankisijoituksen määrää kauden 3 – 5 parhaan kilpailupistemäärän keskiarvo.