Yläkoululeiritys

Päivitetty 2.6.2022

Suunnistuksen yläkoululeirityksiä järjestetään Pajulahden, Kisakallion, Varalan, Vuokatin, Tanhuvaaran ja Kuortaneen urheiluopistoilla. Lisäksi Norrvallan (Folkhälsan) urheiluopistolla järjestetään ruotsinkielinen yläkoululeiritys yhdessä yleisurheilijoiden kanssa. Hiihtosuunnistus kuuluu myös Vuokatin yläkoululeirityksen ohjelmaan. Suunnistusliitto suosittelee tavoitteellisesti harjoittelevia kilpasuunnistajia hakemaan mukaan yläkoululeirityksiin. Yläkouluvaihe on tärkeä osa Urheilijan polkua ja kasvua huippu-urheilijaksi.

Lukuvuonna 2021-2022 suunnistukseni yläkoululeiritykseen on osallistunut seitsemällä urheiluopistolla yhteensä 198 nuorta urheilijaa. Osallistujamäärät ovat kasvaneet vuosittain. Kokemukset kokonaisvaltaisesta ja tavoitteellisesta yläkoululeiriohjelmasta ovat olleet hyvin positiivisia niin perheiden, urheilijoiden kuin järjestelytahojenkin näkökulmasta.

Hakuaika on vuosittain pääsääntöisesti 30.6. saakka ja järjestäjien sivuilta löytyvät tarkemmat tiedot:

Yläkoululeiritys on osa Olympiakomitean yläkouluohjelmaa, jonka tarkoituksena on nuorten urheilijoiden tukeminen koulun ja urheilun yhteensovittamisessa. Painopisteenä leiritysjärjestelmässä ovat koulu ja opiskelu, elämäntaidot sekä urheilullinen kehittyminen. Yläkoululeirityksen myötä lahjakkailla nuorilla on matalampi kynnys ja paremmat valmiudet siirtyä myöhemmin urheiluakatemioihin.

Suunnistuksen yläkoululeirityksiin ei ole pääsykoetestejä tai -kriteereitä. Tarvitaan riittävä kilpaurheilullisuus, mutta avainasemassa on urheilijan halu ja motivaatio kehittyä huippu-urheilijaksi. Lisäksi edellytetään perheen sitoutumista koko vuoden leiritysohjelmaan ja  leirien väliseen kehitysprojektiin.

Olympiakomitea, Yläkoululeiritys

Sujuuko arki? Nuorten kokemuksia urheiluyläkoulusta (Kihu 2020)

Suunnistuksen lajivalmennus yläkoululeirityksessä (2018)

Kasvata urheilijaksi – Vanhemmat nuoren tukena