Testit ja valintakriteerit valmennusryhmiin

Päivitetty 8.4.2024

Kansainvälisessä suunnistuksessa menestymiseen vaaditaan erinomaisen suunnistustaidon ja vahvojen henkisten ominaisuuksien lisäksi kykyä juosta vauhdikkaasti erilaisilla alustoilla. Suunnistusliiton testipatteristoon kuuluvat rata-, maasto- ja ominaisuustestit ohjaavat omalta osaltaan huippusuunnistajaksi kehittymisen kannalta oikeanlaiseen, herkkyyskaudet huomioivaan harjoitteluun lapsuus- ja nuoruusvaiheessa. On suositeltavaa, että seurat tarjoavat urheilijoilleen säännöllisesti mahdollisuuden fyysisten ominaisuuksien kehittymisen seurantaan.

Syksystä 2022 alkaen rata- ja maastotestit eivät kuulu aikuisten ja nuorten maajoukkueiden (= valmennusryhmien) eivätkä urheiluakatemioiden huippuryhmien valintakriteereihin. Sen sijaan ratatestit kuuluvat edelleen Suunta Huipulle -leirityksen ja urheiluoppilaitosvalinnan kriteereihin. Ryhmävalinnoissa huomioidaan ratatestin aika suhteessa valmennuslinjauksen mukaisiin tavoitetasoihin.

Vuoden 2025 Suunta Huipulle -leirityksen valinnoissa huomioidaan 1.1.–6.10.2024 tehdyt suoritukset. Testit voi suorittaa asuinpaikasta tai seurasta riippumatta kaikissa tarjolla olevissa tapahtumissa. Seurat, alueet ja urheiluakatemiat voivat järjestää urheilijoille valvottuja ja avoimia testitapahtumia, jotka tulee ilmoittaa huippu-urheilupäällikölle (petteri.kahari(a)suunnistusliitto.fi) hyvissä ajoin etukäteen. Testitapahtumat päivittyvät tälle sivulle. Testitulokset kirjataan alla olevaan Excel-taulukoon ja lähetetään sähköpostin liitteenä huippu-urheilupäällikölle.

SSL Ratatestipohja tulosten ilmoittamiseen

Järjestettävien ratatestien lisäksi valinnoissa huomioidaan viralliset noteeraukset 1.1.-6.10.2024 ratakilpailuista (1500 / 3000 / 5000 m). Urheilijat ilmoittavat tuloksensa huippu-urheilupäällikölle (petteri.kahari(a)suunnistusliitto.fi) sähköpostitse ma 7.10. mennessä. Tilastointia varten ilmoituksesta tulee käydä ilmi, mistä kisasta on kyse, kisan ajankohta, juostu matka ja aika, urheilijan ikä kuluvana kalenterivuonna sekä mahdollinen linkki kisan tuloksiin.

Testiajankohdat ja -paikat 2024

Ratatestit
AikaPaikkaMatkaYhteyshenkilöLisätiedot
Ti 9.4. klo 18.00Paavo Nurmen stadion3000 mJari Sipilä, jari.sipila(a)suunnistusliitto.fi, p. 040 593 7016Urheiluoppilaitosten hakutesti. Ilmoittautumiset testeihin 31.3. mennessä sähköpostitse.
Ti 9.4. klo 18.00Haminan urheilukenttä3000/5000 mValtteri Heikkinen, vheikkinen.valmennus(a)gmail.com, p. 045 205 2388Ilmoittautumiset 8.4. klo 21 mennessä.
Ti 16.4. klo 15.00Eläintarhan urheilukenttä, Helsinki3000 mNoora Hyyrynen, noora.hyyrynen(a)gmail.com, p. 045 274 8343Urheiluoppilaitosten hakutesti ja Märskyn testi. Ilmoittautumiset testeihin 14.4. mennessä sähköpostitse.
Ti 16.4. klo 17.30Vehmaisten urheilukenttä, Tampere3000 mTomi Närvä, tomi.narva(a)kangasalask.fi, p. 045 892 0792Urheiluoppilaitosten hakutesti.
HUOM! Paikka muuttunut!
Ti 16.4.Vöyri3000 mMarie Fred, marie.fred(a)edu.vora.fiUrheiluoppilaitosten hakutesti. Tiedustelut: Marie Fred.
To 25.4. klo 20.00Pori, Karhuhalli3000/5000 mJussi Kivioja, jokivioja(a)gmail.com, p. 0500 527 173Ilmoittautumiset paikan päällä tai etukäteen.

Maastotestit
AikaPaikkaYhteyshenkilöLisätiedot

Ominaisuustestit, akatemiaurheilijat

Huippu-urheilijaksi kasvua tukevia seuroja ohjataan järjestämään urheilijoilleen fyysisiä ominaisuuksia mittaavat ominaisuustestejä vähintään 2krt/v. Ominaisuustesteiksi suositellaan Kasva Urheilijaksi -testejä sekä Suunnistusliiton Talenttitestejä.

AikaPaikkaYhteyshenkilöLisätiedot
Ke 27.3. klo 13.00-15.00LiikuntamyllyNoora Hyyrynen, noora.hyyrynen(a)gmail.com, p. 045 274 8343Urheiluoppilaitosten hakutesti.
Ilmoittautumiset testeihin 24.3. mennessä sähköpostitse.
Ke 27.3. klo 17.00Kauppi Sports Center, juoksusuoraTomi Närvä, tomi.narva(a)kangasalask.fi, p. 045 892 0792Urheiluoppilaitosten hakutesti.
To 11.4. klo 17.00Veikkolan urheilukenttäAnna Ojapalo, anna(a)sporzz.net, p. 050 357 0563Lynxin testi; avoin myös muille.
Ti 16.4.VöyriMarie Fred, marie.fred(a)edu.vora.fiUrheiluoppilaitosten hakutesti. Tiedustelut: Marie Fred.
To 18.4. klo 8.00–15.00Kupittaan urheiluhalliJari Sipilä, jari.sipila(a)suunnistusliitto.fi, p. 040 593 7016Urheiluoppilaitosten hakutesti. Ilmoittautumiset testeihin 31.3. mennessä sähköpostitse.

Talenttitestien video-ohjeet

10-loikka / Mittaa nopeusvoimaa ja kimmoisuutta.
200m / Mittaa juoksunopeutta
Jalkojen nosto riipunnasta tankoon / Mittaa keskivartalon voimaa ja liikehallintaa
Kyykky-jännehyppy 60s / Mittaa jalkojen kestovoimaa

Vauhtia! Taitoa! Kanttia! – suunnistajan polku huipputasolle

Yhteyshenkilöt:

Huippu-urheilupäällikkö
Petteri Kähäri
petteri.kahari (a) suunnistusliitto.fi

Tampere / NOV Antti Harju
antti.harju (a) suunnistusliitto.fi

Turku / NOV Jari Sipilä
jari.sipila (a) suunnistusliitto.fi

Helsinki / NOV Arttu Syrjäläinen
arttu.syrjalainen (a) suunnistusliitto.fi

Valtakunnalliset rata- ja maastotestitulokset

Aluekohtaiset suorat tilastolinkit saa muuttamalla seuraavan linkin loppuosan alueen lyhenneosan mukaan: http://avarkisto.suunnistus.fi/avtestit/index.php/testit/area/HAME (optiot: HAME, UUSI, V-S, ITA, KAAKKO, K-S, LANSI, SATA, POHJOINEN)

Maastotestiradat

Maastotestin matkat ja sarjajako:

• 10 km (H19-)
  • 7,5 km (D19-, H14-18)
  • 5 km (D14-18)

Tänä vuonna 18 vuotta täyttänyt tai täyttävä poika juoksee 7,5 km ja 18 vuotta täyttänyt tai täyttävä tyttö 5 km.

Ratatestin tavoiteajat

• 5000 m: D24/17.25, H24/15.00, H21/15.15, D21/18.15, H18/16.00
  • 3000 m: D18/11.15, D15/11.45, H15/10.20

Tänä vuonna 18 vuotta täyttänyt tai täyttävä tyttö juoksee 3000 m.

Valintakriteerit valmennusryhmiin

Suunnistajien valintakriteerit urheiluakatemioiden valmennusryhmiin (Tampere, Turku):

• Aikuisten ja nuorten maajoukkuetason urheilijoiden valinta yhdessä Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön kanssa. Lisäksi ryhmään voidaan valita lähellä em. tasoa olevia haastajia.
  • Valinta edellyttää kansainvälisen menestyspotentiaalin lisäksi ehdotonta sitoutumista nuorten olympiavalmentajan johdolla tapahtuvaan valmennustarjontaan.
Suunnistajien valinnat urheilulukioiden valmennusryhmiin
  • Syksyllä aloittavat urheilijat valitaan kevään yhteishaussa. Hakijat kutsutaan testeihin helmi-toukokuussa, jos oppilaitos sellaiset järjestää.
  • Mäkelänrinteen, Kerttulin ja Sammon lukioihin hakeville urheilijoille järjestetään fysiikkatestit (ominaisuustestit ja ratatesti), joiden tuloksilla on painoarvoa lajipisteytykseen SM-menestyksen ja rankisijan ohella.

Haku Urheiluoppilaitoksiin kevään 2024 yhteishaussa

SSL Urheilulukiotesti ohjeet