Testit ja valintakriteerit valmennusryhmiin

Päivitetty 30.5.2022

Kansainvälisessä suunnistuksessa menestymiseen vaaditaan erinomaisen suunnistustaidon ja vahvojen henkisten ominaisuuksien lisäksi kykyä juosta vauhdikkaasti erilaisilla alustoilla. Suunnistusliiton testipatteristoon kuuluvat rata-, maasto- ja ominaisuustestit ohjaavat omalta osaltaan huippusuunnistajaksi kehittymisen kannalta oikeanlaiseen, herkkyyskaudet huomioivaan harjoitteluun lapsuus- ja nuoruusvaiheessa. On suositeltavaa, että seurat tarjoavat urheilijoilleen säännöllisesti mahdollisuuden fyysisten ominaisuuksien kehittymisen seurantaan.

Syksystä 2022 alkaen rata- ja maastotestit eivät kuulu aikuisten ja nuorten maajoukkueiden (= valmennusryhmien) eivätkä urheiluakatemioiden huippuryhmien valintakriteereihin. Sen sijaan ratatestit kuuluvat edelleen Suunta Huipulle -leirityksen ja urheiluoppilaitosvalinnan kriteereihin. Ryhmävalinnoissa huomioidaan ratatestin aika suhteessa valmennuslinjauksen mukaisiin tavoitetasoihin.

Vuoden 2023 Suunta Huipulle -leirityksen valinnoissa huomioidaan 1.1.–9.10.2022 tehdyt suoritukset. Testit voi suorittaa asuinpaikasta tai seurasta riippumatta kaikissa tarjolla olevissa tapahtumissa. Seurat, alueet ja urheiluakatemiat voivat järjestää urheilijoille valvottuja ja avoimia testitapahtumia, jotka tulee ilmoittaa huippu-urheilupäällikölle (petteri.kahari(a)suunnistusliitto.fi) hyvissä ajoin etukäteen. Testitapahtumat päivittyvät tälle sivulle. Testitulokset kirjataan alla olevaan Excel-taulukoon ja lähetetään sähköpostin liitteenä huippu-urheilupäällikölle.

SSL Ratatestipohja tulosten ilmoittamiseen

Järjestettävien ratatestien lisäksi valinnoissa huomioidaan viralliset noteeraukset 1.1.-9.10.2022 ratakilpailuista (1500 / 3000 / 5000 m). Urheilijat ilmoittavat tuloksensa huippu-urheilupäällikölle (petteri.kahari(a)suunnistusliitto.fi) sähköpostitse ma 10.10. mennessä. Tilastointia varten ilmoituksesta tulee käydä ilmi, mistä kisasta on kyse, kisan ajankohta, juostu matka ja aika, urheilijan ikä kuluvana kalenterivuonna sekä mahdollinen linkki kisan tuloksiin.

Testiajankohdat ja -paikat 2022

Ratatestit
Ti 31.5. klo 19.00Haminan urheilukenttä (Rauhankatu 8)3000/5000 mValtteri Heikkinen, vheikkinen.valmennus(a)gmail.com, p. 045 205 2388Ilmoittautumiset 30.5. klo 21 mennessä.

Huom! Kellonajat ovat testin lähtöaikoja. Verryttele etukäteen.

Maastotestit
AikaPaikkaYhteyshenkilöLisätiedot

Huom! Kellonajat ovat testin lähtöaikoja. Verryttele etukäteen.

Ominaisuustestit, akatemiaurheilijat

Huippu-urheilijaksi kasvua tukevia seuroja ohjataan järjestämään urheilijoilleen fyysisiä ominaisuuksia mittaavat ominaisuustestejä vähintään 2krt/v. Ominaisuustesteiksi suositellaan Kasva Urheilijaksi -testejä sekä Suunnistusliiton Talenttitestejä.

AikaPaikkaYhteyshenkilöLisätiedot
Ke 23.3. klo 16.00Pirkkahalli, TampereAleksi Niemi, aleksi_niemi(a)hotmail.comIlmoittautumiset testeihin 21.3. mennessä.
Ke 23.3. klo 16.15Liikuntamylly, HelsinkiArttu Syrjäläinen, arttu.syrjalainen(a)hotmail.comIlmoittautumiset testeihin 18.3. mennessä.
To 14.4. klo 8.00 – 15.00Kupittaan urheiluhalli, TurkuJari Sipilä, jari.sipila(a)suunnistusliitto.fiIlmoittautumiset testeihin 5.4. mennessä.
Ti 26.4. klo 9.00Vöyrin urheilulukioMaritta Nurmi, maritta.nurmi(a)idrott.fiTiedustelut Maritta Nurmi.
Talenttitestien video-ohjeet

10-loikka / Mittaa nopeusvoimaa ja kimmoisuutta.
200m / Mittaa juoksunopeutta
Jalkojen nosto riipunnasta tankoon / Mittaa keskivartalon voimaa ja liikehallintaa
Kyykky-jännehyppy 60s / Mittaa jalkojen kestovoimaa

Vauhtia! Taitoa! Kanttia! – suunnistajan polku huipputasolle

Yhteyshenkilöt:

Huippu-urheilupäällikkö
Petteri Kähäri
petteri.kahari (a) suunnistusliitto.fi

Tampere / NOV Antti Harju
antti.harju (a) suunnistusliitto.fi

Turku / NOV Jari Sipilä
jari.sipila (a) suunnistusliitto.fi

Helsinki / akatemiavalmentaja Arttu Syrjäläinen
arttu.syrjalainen(a)hotmail.com

Valtakunnalliset rata- ja maastotestitulokset

Aluekohtaiset suorat tilastolinkit saa muuttamalla seuraavan linkin loppuosan alueen lyhenneosan mukaan: http://avarkisto.suunnistus.fi/avtestit/index.php/testit/area/HAME (optiot: HAME, UUSI, V-S, ITA, KAAKKO, K-S, LANSI, SATA, POHJOINEN)

Maastotestiradat

Maastotestin matkat ja sarjajako:

• 10 km (H19-)
  • 7,5 km (D19-, H14-18)
  • 5 km (D14-18)

Tänä vuonna 18 vuotta täyttänyt tai täyttävä poika juoksee 7,5 km ja 18 vuotta täyttänyt tai täyttävä tyttö 5 km.

Ratatestin tavoiteajat

• 5000 m: D24/17.25, H24/15.00, H21/15.15, D21/18.15, H18/16.00
  • 3000 m: D18/11.15, D15/11.45, H15/10.20

Tänä vuonna 18 vuotta täyttänyt tai täyttävä tyttö juoksee 3000 m.

Valintakriteerit valmennusryhmiin

Suunnistajien valintakriteerit urheiluakatemioiden valmennusryhmiin (Tampere, Turku):

• Aikuisten ja nuorten maajoukkuetason urheilijoiden valinta yhdessä Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön kanssa. Lisäksi ryhmään voidaan valita lähellä em. tasoa olevia haastajia.
  • Valinta edellyttää kansainvälisen menestyspotentiaalin lisäksi ehdotonta sitoutumista nuorten olympiavalmentajan johdolla tapahtuvaan valmennustarjontaan.
Suunnistajien valinnat urheilulukioiden valmennusryhmiin
  • Syksyllä aloittavat urheilijat valitaan kevään yhteishaussa. Hakijat kutsutaan testeihin helmi-toukokuussa, jos oppilaitos sellaiset järjestää.
  • Mäkelänrinteen, Kerttulin ja Sammon lukioihin hakeville urheilijoille järjestetään fysiikkatestit (ominaisuustestit ja ratatesti), joiden tuloksilla on painoarvoa lajipisteytykseen SM-menestyksen ja rankisijan ohella.

Haku Urheiluoppilaitoksiin kevään 2022 yhteishaussa

SSL Urheilulukiotesti ohjeet