ISOM2017-2 -kuvausohje

Suunnistuskartan voimassa oleva kuvausohje on 1.1.2020 alkaen ISOM2017-2.

Muutoksia kuvausohjeeseen (ISOM2017-2)

Kansainvälinen Suunnistusliitto (IOF) julkaisi 9.4.2019 korjauspäivityksen suunnistuskartan kuvausohjeeseen (ISOM2017). Päivitetyn karttasäännön nimi on jatkossa ISOM2017-2, joka otettiin siirtymäajan jälkeen kokonaisuudessaan käyttöön 1.1.2020.

Vuonna 2017 julkaistua kuvausohjetta on hieman korjattu havaittujen epäkohtien osalta. Muutokset vaikuttavat lähinnä kartoittajille karttatiedostojen asetuksiin. Suunnistajille muutokset ovat käytännössä huomaamattomia. Nyt tehdyt sääntökorjaukset ovat olleet Suomessa suosituksina käytössä pääosin jo aiempinakin vuosina.

Näkyvimpiä muutoksia ISOM2017 ja ISOM2017-2 välillä ovat:

• Pienen jyrkänteen kantaviiva palautetaan vanhaan leveyteen (0,25 mm). Viivan päät pyöristetyt.
  • Kaivon merkki hieman aiempaa pienempi.
  • Vihreät tiheikkömerkit palautetaan aiempiin väriarvoihin 30 % ja 60 %.
  • Pienempi yksittäisen puun merkki hieman muutettu (vihreässä pisteessä valkoinen sisus).
  • Väritulostuksen ja offsetpainatuksen uudet CMYK-väriarvot
ISOM2017-2 Kuvausohjeet ja OCAD-tiedostot

Suunnistuskartan suomenkieliset kuvausohjeet ja OCAD-tiedostot ovat ladattavissa SSL:n materiaalikansiosta.
Alkuperäinen IOF:n kuvausohje on IOF:n karttasivulla.
Ladattavissa oleva SSL:n OCAD-tiedosto on OCAD2019-muodossa, joka voidaan avata ja tallentaa muihin tiedostoversioihin myös ilmaisohjelmalla OCAD Viewer.

Suunnistusliiton OCAD-tiedostoon on lisätty muutamia värirakenteen täydennyksiä ja piirtämisen aputoimintoja verrattuna OCAD-ohjelman alkuperäistiedostoon. SSL:n OCAD-tiedostossa ovat mukana myös RR-ratojen siimarimerkit ja oranssi väri RR-siimareille.

Ohje OCAD-muuntotyökalun käyttämisestä (Symbol Set Conversion):

OCAD-ohjelmassa on hyvin käyttökelpoinen työkalu vanhojen karttojen muuntamiseen uusille karttamerkeille. Muuntamistyötä varten tavoitteena oleva OCAD-symbolitiedosto täytyy tallentaa OCAD-ohjelman asennushakemistoon. Esim. SSL:n OCAD-tiedosto tallennetaan ohjelman symbol-hakemistoon. Tämän jälkeen tarvittavat tiedostot näkyvät OCAD-ohjelman valintaikkunoissa.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail