Huippu-urheilu

Suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseurat ovat kasvattaja- ja/tai huippuvaiheen seuroja, joilla on kansainvälisesti menestyneitä urheilijoita, laadukasta seuravalmennusta,  ja jotka haluavat kehittää toimintaansa entistäkin paremmaksi.  Huippu-urheilun Tähtiseurassa tuetaan ympärivuotisesti ja ammattimaisesti suunnistajan polkua nuoruudesta huipputasolle. Laadukkaan nuorten ja huippujen valmennuksen lisäksi seuran organisaatio toimii huippu-urheilua tukevassa hengessä, jolloin toiminta on pitkäjänteistä ja suunnitelmallista.

Suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseuran laatutekijät

Suunnistusliitossa käynnistettiin vuonna 2017 huippuseuraprojekti, jonkan myötä syntyi suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseuran laatutekijät.  Laatutekijät työstettiin yhteistyössä projektin pilottiseurojen, Suunnistusliiton ja Olympiakomitean kanssa.  Laatutekijöillä kuvataan suomalaisen huippusuunnistuksen arkivalmennuksen laatua, joka mahdollistaa kansainvälisten menetystavoitteiden toteutumisen.

Laatutekijöissä yhdistyvät Tähtiseura-ohjelman kaikille osa-alueille yhteiset laatutekijät sekä lajin omat sisällöt. Tähtiseuran toimintaan kuuluu suunnitelmallisen ja ympärivuotisen Vauhtia! Taitoa! Kanttia! -valmennuslinjan mukaisen urheilutoiminnan lisäksi kansainvälisen vaatimustason mukaiset olosuhteet ja valmennusosaamisen resurssit. Lisäksi olennaisessa roolissa ovat toimintaedellytykset luovat talous ja edistynyt seuran johtaminen.

Tutustu:
Suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseuran laatutekijät_10_2018 (pdf)
Laatutekijät on päivittyvä dokumentti.

Suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseura-ohjelmalla halutaan muutosta

Suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseuran laatutekijät on työkalu ja työtapa, jolla halutaan muuttaa suomalaisen huippusuunnistuksen laatua erityisesti arjessa paremmaksi, jotta kansainväliset menestystavoitteet voivat toteutua. Toimintamalli korostaa seurojen välistä yhteistyötä, seurojen ja liiton sekä urheiluakatemioiden yhteistyötä. Muutostyön onnistumisen tulee näkyä erityisesti huippusuunnistajan tai huipulle tähtäävän suunnistajan ja hänen arkiympäristönsä muutoksissa.

Suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseuran laatutekijät on kehittämisen työkalu, joka on kaikkien seurojen käyettävissä. Työkalun avulla seurat voivat arvioida omaa toimintaansa ja viedä huippusuunnistuksen edellytyksiä eteenpäin seurassa.

Suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseuraksi?

Suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseuraksi voi päästä seura, joka täyttää suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseuran peruskriteerit ja laatutekijät. Peruskriteerit ja laatutekijät on kuvattu yllä olevassa dokumentissa. Tähtimerkin saamisen edellytyksenä on auditointiprosessin menestyksellinen läpikäyminen.

Suunnistusliitto kutsuu tai hakee seuroja mukaan auditointiprosessiin tavoittelemaan suunnistuksen huippu-urheilun Tähtimerkkiä. Seuraava hakuaika on vuoden 2021 alussa. Auditointiprosessiin valituksi tuleminen edellyttää seuralta peruskriteerien täyttämistä.

Suunnistuksen huippu-urheilun Tähtimerkki oikeuttaa liiton huippujärjestelmätukeen, joka määritellään vuosittain. Tähtiseurojen kanssa luodaan myös uusia yhteistyömalleja maajoukkuevalmennuksen ja seuravalmennuksen välille.

Tutustu suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseura-laatumerkin kuvaukseen ja auditointiprosessiin:
Huippusuunnistuksen Tähtiseura laatumerkki kuvaus 3_2019 (pdf)

Lisätietoa suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseura-ohjelmasta:

Huippu-urheilupäällikkö Katri Lindeqvist
katri.lindeqvist (a) suunnistusliitto.fi