Työryhmät

Liittohallituksen asettamilla työryhmillä on keskeinen rooli Suunnistusliiton eri toimialojen työssä. Työryhmiin valitaan luottamushenkilöinä toimialojen asiantuntijoita ja Suunnistusliiton toimihenkilöt toimivat yleensä työryhmien esittelijöinä ja asioiden käsittelyyn valmistelijoina. Työryhmien työn keskeinen tarkoitus on tukea Suunnistusliiton toimihenkilöiden työtä ja varmistaa asiakokonaisuuksien laaja-alainen käsittely. Työryhmien työskentelyn tulee toteuttaa Suunnistusliiton strategiaa sekä vuosittaista toimintasuunnitelmaa.

Liittohallitus päättää vuosittain työryhmien kokoonpanon, tehtävät ja valtuudet. Liittohallitus saa luettavakseen työryhmien kokouspöytäkirjat.

Työryhmät 2020

Tapahtumaryhmä

Tapahtumaryhmä käsittelee kilpailutoiminnan ja harrastesuunnistuksen asioita. Ryhmä tekee esityksiä liittohallitukselle mm. lajisäännöistä ja ryhmä päättää SM-kilpailujen järjestäjät.

Kokoonpano:

Ari Torniainen (pj.), Timo Kokko, Esko Junttila, Mikko Kiiski, Jorma Helin, Petri Annila, Mikko Niskanen ja Petteri Muukkonen. Esittelijä Petteri Palmi.

Seuratoimintaryhmä

Seuratoimintaryhmä käsittelee lasten ja nuorten, seuratoiminnan sekä koulutuksen kokonaisuuksia. Ryhmän tehtävänä on kehittää elinvoimaista suunnistusseuratoimintaa sekä laadukasta lasten ja nuorten toimintaa. Ryhmä tuo ideoita, kokemuksia ja seurakentän näkemyksiä ryhmässä käsiteltäviin asioihin.

Kokoonpano:

Nina Simosas, (pj.), Mikko Eskola, Suvi Pelkonen, Anu Reiman, Tero Viljanen, Kalle Virtanen, Erno Puupponen, Teija Sahlström. Esittelijä Timo Saarinen.

Huippusuunnistusryhmä

Huippusuunnistusryhmän tehtävänä on suomalaisen huippusuunnistustoiminnan ja valmentajakoulutuksen kehittäminen. Työryhmä arvioi ja tukee valmennuksen linjaa, valmennusjärjestelmää, maajoukkuetoimintaa, huippuseuratoimintaa ja seurojen yhteistyötä, kansallista huippukilpailujärjestelmää sekä huippusuunnistuksen näkyvyyttä ja imagoa.

Kokoonpano:

Maria Rantala (pj.), Pekka Nikulainen, Vesa Taanila sekä huippusuunnistuksen tähtiseurojen TP, EsSu ja HS edustajat. Esittelijä Petteri Kähäri.

Ympäristöryhmä

Ympäristöryhmä käsittelee suunnistuksen ympäristöasioita mm. tapahtumien näkökulmasta ja vastaa liiton ympäristöohjeiden ajantasaisuudesta.

Kokoonpano:

Tuija Soanjärvi (pj.), Raimo Itkonen, Misa Tuomala, Tommi Itkonen, Tommi Maasilta, Pinja Mäkinen. Esittelijä Mika Ilomäki.

Karttaryhmä

Ryhmä valvoo, ohjaa ja kehittää suunnistuskarttoihin liittyvää toimintaa Suomessa.

Ohjaaminen ja valvonta
• Seurojen karttatuotannon ohjaaminen jakamalla tietoa ja neuvoja
• Suunnistuskarttamääräysten noudattamisen valvonta (luvat, karttaraportointi)
• Edunvalvonta kuntien ja valtion suuntaan
• Valtakunnallisen karttaraportin laatiminen
• Karttarahan jakamisen valmistelu seurojen ja liiton karttatoimintaan. Päätökset karttarahasta tekee liittohallitus.

Kehitystyö
• Tekniikan kehittymisen jatkuva seuranta ja soveltaminen kartta-alalle
• Kansainväliseen keskusteluun osallistuminen

• Maastokartoittajien kouluttaminen alueilla alueiden kiinnostuksen mukaan
• OCAD-koulutusta alueilla alueiden kiinnostuksen mukaan
• Suunnistuskarttaoppaan päivittäminen

Tiedottaminen
• liiton Internet-sivuilla koko ajan laaja ja ajantasainen paketti tietoa, ohjeita ja neuvoja
• artikkelit Suunnistajassa

Kokoonpano:

Eero-Antti Lonka (pj.), Pasi Jokelainen, Matti Kivelä, Arvo Paulin, Jussi Silvennoinen, Kimmo Viertola, Petteri Palmi.

Sääntöryhmä

Sääntöryhmä vastaa suunnistuksen lajisääntöjen laatimisesta ja kehittämisestä. Liittohallitus päättää lajisäännöt.

Rooli ja tehtävät:

• Rikkomusilmoitusten ja valitusten käsittely
• Lajisääntömuutosten valmistelu

Kokoonpano:

Jussi Leskinen (pj.), Daniela Hallvar, Urpo Väänänen, Saara Malinen (varajäsen), Matti Huttunen (varajäsen), Pasi Koistinen (varajäsen). Esittelijä Petteri Palmi.

Hiihtosuunnistuksen kehittämisryhmä

Hiihtosuunnistuksen kehittäminen.

Kokoonpano:

Arto Vilppola (pj), Tapani Partanen, Mika Tervala, Jouni Lipponen, Santeri Aikio.

Pyöräsuunnistuksen kehittämisryhmä

Pyöräsuunnistuksen kehittäminen.

Kokoonpano:
Lea Pirttilä (pj), Mikko Jalonen, Mikko Lukkarinen, Tuomo Marttinen, Jukka Niemi, Ilkka Nurminen, Timo Laurila

Tarkkuussuunnistuksen kehittämisryhmä

Tarkkuussuunnistuksen kehittäminen.

Kokoonpano:

Antti Rusanen, Tuomo Markelin, Ari Tertsunen, Sami Hyvönen, Petteri Hakala, Juha Villikka, Pinja Mäkinen, Esko Junttila, Anna Jacobson

Huippukilpailuiden tukiryhmä

Ryhmä huomioi pitkällä tähtäimellä kansallisen kilpailukalenterin muutostarpeita kansainvälisen kilpailun vaatimusten ja arvokilpailuihin valmistautumisen näkökulmasta.

Kokoonpano:

Reijo Mattinen, pj., Jarmo Puttonen, Hannu Pyy, Vesa Taanila.

Nuorten Jukolan johtoryhmä

Nuorten Jukolan johtoryhmä vastaa tapahtuman kehittämisestä nuorisosuunnistuksen tarpeita vastaamaan. Johtoryhmän tehtävänä on varmistaa kilpailun laatu ja tekninen toteutus. Johtoryhmä valitsee tapahtuman vuositason järjestäjät.

Kokoonpano:

Kirre Palmi (pj.), Petri Annila, Timo Saarinen (esittelijä + sihteeri)
Ryhmän kokouksiin osallistuu kilpailun tekninen asiantuntija TA Mika Kantola.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail