Kansalliset ja katsastukset

Kansalliset kilpailut 2020

SSL julistaa vuoden 2020 kansalliset suunnistus-, hiihtosuunnistus-, pyörä- ja tarkkuussuunnistuskilpailut seurojen haettavaksi.

Sähköinen hakemus karttaliitteineen on tehtävä IRMAssa ja lähetettävä se siellä alueen käsittelyyn 5.5.2019 mennessä. Alueen kilpailuohjaaja toimittaa sähköiset hakemukset liittoon 20.5.2019 mennessä.

Täydentävä erillishaku varsinaisen hakuajan jälkeen julkaistavan kilpailukalenterin vapaille ajankohdille on käynnissä jatkuvasti. Varsinaisen hakuajan jälkeenkin voi siis vielä hakea kilpailuja, jos kalenterissa on vapaa ajankohta.

Pohjakalenteri 2020

Huom!
Kansallisen kilpailun valvojalla tulee olla 1. luokan ratamestarikortti. Huomioikaa tämä hakemuksia tehdessänne.

Liiton kehitystoiminnan painopisteenä on kilpailutoiminta. Avoimen tapahtumakyselyn vastausten pohjalta on nostettu esiin muun muassa alla olevia kehitystoimia. Toivomme seurojen tarttuvan kyselyyn vastanneiden suunnistajien toiveisiin kilpailuja hakiessaan. Yksi vaihtoehto on järjestää kokeiluluontoinen tapahtuma seuran perinteisen kilpailun lisäksi.

• Sprinttikilpailuja toivotaan lisää. Pienempiä sprinttikilpailuja voidaan järjestää myös arki-iltakilpailuina.
  • Arki-iltakilpailuja on tullut kalenteriin jonkin verran lisää viime vuosina. Niille näyttäisi olevan kysyntää nykyistäkin enemmän. Arki-iltakilpailujen avulla saadaan kilpailutarjontaa laajennettua.
  • On toivottavaa, että kilpailuja järjestetään entistä enemmän myös kesäviikonloppujen ulkopuolella, aikaisemmin keväällä (etenkin sprinttejä), myöhemmin syksyllä ja talvellakin. Näiden ja arki-iltakilpailujen järjestelyissä on hyvä miettiä tavanomaista kevyempää toteutusta.
  • Uudenlaisia kilpailuformaatteja kannattaa kokeilla. Parisarjoja toivottiin vastauksissa.

Kilpailutoiminnan kokeilujen käytännöstä on kerrottu liiton kilpailutoiminnan nettisivulla.

Neuvoksi: Kilpailun järjestämistä on hyvä ajatella tuotteistamisprosessina. Mitä osallistujat haluavat, kuinka osallistujille, myös aiemmin osallistumattomille, tiedotetaan asiasta, mikä on kyseisen kilpailun omaleimainen piirre, onko kilpailussa jokin uusi kiinnostava juttu, kuinka osallistujat huomioidaan koko kilpailun aikana?

Katsastukset 2020

Suunnistuksen, hiihtosuunnistuksen ja pyöräsuunnistuksen katsastuskilpailujärjestäjät rekrytoidaan kunkin lajin valmennusjohdon toimesta erikseen. Lisätietoja antaa huippu-urheilupäällikkö Katri Lindeqvist, p. 044 323 6657, sähköposti katri.lindeqvist (a) suunnistusliitto.fi