Suunta Huipulle -ohjelma

Päivitetty 21.5.2019

Luodaan yhdessä innostusta ja edellytyksiä kehittää itseään kohti kansainvälistä huippua!

Huippusuunnistuksen tulevaisuuden menestys ratkaistaan suunnistajan polun lapsuus- ja nuoruusvaiheen harjoittelun sisällöillä, mihin paikallistason seuravalmennuksella on mahdollisuus vaikuttaa merkittävästi. Suunta Huipulle -seuraohjelma paneutuu 15-20 -vuotiaiden seuravalmennustoimintaan tavoitteena kansainvälisen menestyksen turvaaminen tulevaisuudessa. Päämääränä on lisätä innostusta ja ammattimaisuutta nuorten valmennukseen sekä yhteisöllisyyttä ja yhteistyötä eri toimintaympäristöjen välillä. Muutostyön onnistumisen halutaan näkyvän erityisesti huipulle tähtäävän suunnistajan ja hänen arkiympäristönsä muutoksissa.

Suunta Huipulle -ohjelma pohjautuu Suunnistuksen linja 2020-työryhmän visioon ja Suunnistusliiton strategiaan, missä seuravalmennus suomalaisen valmennusjärjestelmän tukemana tuottaa kansainväliseen menestykseen valmiita urheilijoita ja kyvykkäitä, sitoutuvia toimijoita. Suunta Huipulle-ohjelma sisältää seurakehittämisohjelma, valmentajakoulutuksen sekä Suunta Huipulle -leirityksen.

Suunta Huipulle -seuraohjelma

Suunta Huipulle -seuraohjelma rakentuu Huippusuunnistuksen Tähtiseuran laatutekijöiden ympärille, joissa teemoina ovat Vauhtia, taitoa, kanttia -valmennuslinjauksen mukainen urheilutoiminta, seuran johtaminen, ihmiset ja talous.

Tee seuran nykytilan analyysi suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseuran laatutekijöihin peilaten (Excel 77kt)

Suunta Huipulle -seuraohjelma on mahdollisuus saada innostusta ja näkökulmia seuran huippu-urheilun ja seuratoiminnan kehittämiseen kokonaisuutena. Kehittämistyö voi tähdätä huippu-urheilun Tähtiseura -laatumerkkiä kohti tai seuran laadun kehittämiseen itsessään.

Suunta Huipulle -ohjelman malli rakennettiin kuuden seuran kanssa yhteisesti seuraohjelman pilottivaiheessa, jolloin myös määriteltiin yhteiset suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseuran kriteerit. Seuraohjelman pilottivaihe ajoittui vuosille 2017-2018, jolloin mukana olivat Suomen kärkiseuroista Tampereen Pyrintö, Helsingin Suunnistajat, Espoon Suunta, Paimion Rasti, MS Parma ja OK Trian.  Toinen vaihe käynnistyi keväällä 2019. Mukana toisessa vaiheessa (2019-2020) on seitsemän seuraa, jotka vievät myös aluetasolla toimintamalleja eteenpäin. Suunta Huipulle -ohjelman seurat Hyvinkään Rasti, Kouvolan Suunnistaja, Lahden Suunnistajat, Lapuan Virkiä, Rasti-Jussit, Suunta-Jyväskylä ja Valkeakosken Haka jakavat toimintatapoja ja yhteistyömahdollisuuksia sekä liton että seurojen suutaan. Seuraa ohjelmaa ja seurakehittämisen viestintää Facebookissa Suunta Huipulle -seuraohjelman sivuilla.

Suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseura -ohjelma

Suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseurat ovat kasvattaja- ja/tai huippuvaiheen seuroja, joilla on kansainvälisesti menestyneitä urheilijoita, laadukasta seuravalmennusta,  ja jotka haluavat kehittää toimintaansa entistäkin paremmaksi. Huippu-urheilun Tähtiseurassa tuetaan ympärivuotisesti ja ammattimaisesti suunnistajan polkua nuoruudesta huipputasolle. Laadukkaan nuorten ja huippujen valmennuksen lisäksi seuran organisaatio toimii huippu-urheilua tukevassa hengessä, jolloin toiminta on pitkäjänteistä ja suunnitelmallista.

Suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseura -sivut

Suunta Huipulle -valmentajakoulutus