Suunta Huipulle -ohjelma

Päivitetty 7.5.2019

Luodaan yhdessä innostusta ja edellytyksiä urheilijoille kehittää itseään kohti kansainvälistä huippua!

Huippusuunnistuksen tulevaisuuden menestys ratkaistaan suunnistajan polun lapsuus- ja nuoruusvaiheen harjoittelun sisällöillä, mihin paikallistason seuravalmennuksella on mahdollisuus vaikuttaa merkittävästi. Suunta Huipulle -seuraohjelma paneutuu 15-20 -vuotiaiden seuravalmennustoimintaan. Päämääränä on lisätä innostusta ja ammattimaisuutta nuorten valmennukseen sekä yhteisöllisyyttä ja yhteistyötä eri toimintaympäristöjen välillä. Muutostyön onnistumisen halutaan näkyvän erityisesti huipulle tähtäävän suunnistajan ja hänen arkiympäristönsä muutoksissa.

Suunta Huipulle -ohjelma pohjautuu Suunnistuksen linja 2020-työryhmän visioon ja Suunnistusliiton strategiaan, missä seuravalmennus suomalaisen valmennusjärjestelmän tukemana tuottaa kansainväliseen menestykseen valmiita urheilijoita ja kyvykkäitä, sitoutuvia toimijoita. Suunta Huipulle-ohjelma sisältää seurakehittämisohjelma, valmentajakoulutuksen sekä uusiutuvan Suunta Huipulle -leiritysmallin.

Suunta Huipulle -seuraohjelma

Suunta Huipulle -seuraohjelma rakentuu Huippusuunnistuksen Tähtiseuran laatutekijöiden ympärille, joissa teemoina ovat ”Vauhtia, taitoa, kanttia”- valmennuslinjauksen mukainen urheilutoiminta sekä seuran johtaminen ja resurssit.

Suunta Huipulle -seuraohjelma on mahdollisuus saada innostusta ja näkökulmia seuran huippu-urheilun ja seuratoiminnan kehittämiseen kokonaisuutena. Kehittämistyö voi tähdätä huippu-urheilun Tähtiseura -laatumerkkiä kohti tai seuran laadun kehittämiseen itsessään.

Seuraohjelman pilottivaihe ajoittui vuosille 2017-2018 ja toinen vaihe käynnistyi keväällä 2019. Mukana toisessa vaiheessa on seuraavat seitsemän seuraa:  Hyvinkään Rasti, Kouvolan Suunnistaja, Lahden Suunnistajat, Lapuan Virkiä, Rasti-Jussit, Suunta-Jyväskylä ja Valkeakosken Haka on hyvät lähtökohdat ohjelman tavoitteiden mukaiselle kehittämistyölle.

Suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseura -ohjelma

Suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseurat ovat kasvattaja- ja/tai huippuvaiheen seuroja, joilla on kansainvälisesti menestyneitä urheilijoita, laadukasta seuravalmennusta,  ja jotka haluavat kehittää toimintaansa entistäkin paremmaksi. Huippu-urheilun Tähtiseurassa tuetaan ympärivuotisesti ja ammattimaisesti suunnistajan polkua nuoruudesta huipputasolle. Laadukkaan nuorten ja huippujen valmennuksen lisäksi seuran organisaatio toimii huippu-urheilua tukevassa hengessä, jolloin toiminta on pitkäjänteistä ja suunnitelmallista.

Suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseura -sivut

Suunta Huipulle -valmentajakoulutus