Suunta Huipulle -ohjelma

Päivitetty 22.3.2019

Luodaan yhdessä innostusta ja edellytyksiä kehittää itseään kohti kansainvälistä huippua!

Edellytyksen menestyksekkäälle huippusuunnistuksen tulevaisuudelle ratkaistaan suunnistajan polun lapsuus ja nuoruusvaiheen harjoittelun sisällöillä, mihin paikallistason seuravalmennuksella on mahdollisuus vaikuttaa merkittävällä roolilla. Suunta Huipulle -seuraohjelman päämääränä on lisätä innostusta ja ammattimaisuutta seuravalmennukseen sekä yhteisöllisyyttä ja yhteistyötä eri toimintaympäristöjen välillä. Muutostyön onnistumisen halutaan näkyvän erityisesti huipulle tähtäävän suunnistajan ja hänen arkiympäristönsä muutoksissa.

Suunta Huipulle-ohjelma sisältää seuraohjelman, valmentajien koulutusta sekä nuorten leiritysmallin. Kehitysohjelman myötä halutaan lisätä huippusuunnistukseen osaamista, resursseja ja yhteistyötä. Työkaluna toimii Vauhtia!Taitoa!Kanttia! -valmennuslinjaus sekä suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseuran laatutekijät.

Suunta Huipulle on suomalaisen huippusuunnistuksen kehittämisohjelma, joka pohjautuu Suunnistuksen linja 2020-työryhmän visioon ja Suunnistusliiton strategiaan, jossa seuravalmennus suomalaisen valmennusjärjestelmän tukemana tuottaa kansainväliseen menestykseen valmiita urheilijoita ja kyvykkäitä, sitoutuvia toimijoita.

1. Suunta Huipulle -seuraohjelma

Suunnistusliitossa käynnistettiin syksyllä 2017 huippuseuraprojekti osana huippusuunnistuksen Suunta Huipulle -kehittämisohjelmaa. Puolitoista vuotta kestäneen prosessin aikana pilottiseurat saivat virikkeitä toiminnan kehittämiseen ja jakoivat toimintamalleja keskenään. Pilottiseurat työstivät yhdessä Suunnistusliiton ja Olympiakomitean kanssa huippusuunnistuksen Tähtiseuran laatutekijät ja kolme seuroista lunasti huippu-urheilun Tähtiseura -laatumerkin tammikuussa 2019.

Suunta Huipulle -seuraohjelma on mahdollisuus saada innostusta ja näkökulmia seuran huippu-urheilun ja seuratoiminnan kehittämiseen. Kehittämistyö voi tähdätä huippu-urheilun Tähtiseura -laatumerkkiä kohti tai seuran laadun kehittämiseen itsessään.

Suunta Huipulle -seuraohjelman toinen vaihe käynnistyy keväällä 2019. Mukana on seuroja, jotka hakivat mukaan ohjelmaan ja haluavat kehittää seuratoimintaa ja lisätä laatua erityisesti 15-20 -vuotiaiden valmennustoiminnassa. Seuroilla Hyvinkään Rasti, Kouvolan Suunnistaja, Lahden Suunnistajat, Lapuan Virkiä, Rasti-Jussit, Suunta-Jyväskylä ja Valkeakosken Haka on hyvät lähtökohdat ohjelman tavoitteiden mukaiselle kehittämistyölle.

Suunta Huipulle -seuraohjelma rakentuu Huippusuunnistuksen Tähtiseuran laatutekijöiden ympärille, joissa teemoina ovat ”Vauhtia, taitoa, kanttia”- valmennuslinjauksen mukainen urheilutoiminta sekä seuran johtaminen ja resurssit. Tähtiseuran laatutekijät toimivat kehittämistyökaluna, mutta kehittämisessä hyvin edistyvät ja kansainväliset menestyskriteerit täyttävät seurat voivat lähteä tavoittelemaan myös suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseura -laatumerkkiä.

Suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseura -ohjelma

Suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseurat ovat kasvattaja- ja/tai huippuvaiheen seuroja, joilla on kansainvälisesti menestyneitä urheilijoita, laadukasta seuravalmennusta,  ja jotka haluavat kehittää toimintaansa entistäkin paremmaksi. Huippu-urheilun Tähtiseurassa tuetaan ympärivuotisesti ja ammattimaisesti suunnistajan polkua nuoruudesta huipputasolle. Laadukkaan nuorten ja huippujen valmennuksen lisäksi seuran organisaatio toimii huippu-urheilua tukevassa hengessä, jolloin toiminta on pitkäjänteistä ja suunnitelmallista.

Suunnistuksen huippu-urheilun Tähtiseura -sivut

2. Suunta Huipulle -valmentajakoulutus

Seurakehittämisohjelmaan sisältyy tason 2 -valmentajakoulutus. Koulutus on laajuudeltaan 160h ja se on maksuton seurakehittämisohjelmaan osallistuvien seurojen valmentajille (matkat, majoitus ja ruokailut omakustanteisesti). Koulutus suoritetaan osana seurakehittämisohjelmaa seuraavasti

• Oman valmennuksen ja seuran kehittämistehtävät prosessin aikana (90h)
  • Suunta Huipulle –viikonloppu, marraskuu (20h)
  • Kokoontumisrasti, SM-pitkä (3h)
  • Kokoontumisrasti, Suunnistusseminaari (20h)
  • Seurasparraus, kevät 2020 (7h)
  • Suunta Huipulle –viikonloppu, toukokuu (20h)

Koulutukseen voi osallistua myös valmentajat, joiden seura ei ole mukana Suunta Huipulle -ohjelmassa. Tällöin koulutuksen hinta on 300€ (+ majoitus- ja ruokailukustannukset).

Suunta Huipulle -valmentajakoulutus

3. Suunta Huipulle -leirit

Vuosittain marraskuussa ja toukokuussa järjestetään Suunta Huipulle -viikonloppuja, joka sisältävät Suunta Huipulle -leiriin integroitua valmentajakoulutusta ja seurakehittämistä. Leirit ovat suunnattu  15-20 -vuotiaille huipulle tähtääville nuorille, jotka täyttävät kilpailumenestystä, fyysisiä ominaisuuksia ja tavoitteellisuutta kuvaavat valintaohjeet. Seura valitsee seuransa urheilijat mukaan leirille valintaohjeiden mukaan.

Suunta Huipulle -leirit

Huippu-urheilupäällikkö Katri Lindeqvist