Suunta Huipulle kehittämisohjelma

Suunta Huipulle on suomalaisen huippusuunnistuksen kehittämisohjelma, joka pohjautuu Suunnistuksen linja 2020-työryhmän visioon ja Suunnistusliiton strategiaan, jossa seuravalmennus suomalaisen valmennusjärjestelmän tukemana tuottaa kansainväliseen menestykseen valmiita urheilijoita ja kyvykkäitä, sitoutuvia toimijoita.

Kehitysohjelman myötä halutaan lisätä innostusta, yhteisöllisyyttä, yhteistyötä ja valmennuksen laatua. Kehitystoimiin kuuluu huippuseuraprojekti, yhtenäisen valmennuslinjauksen mukaisen valmennuksen edistäminen sekä kilpailujärjestelmän ja näkyvyyden kehittäminen.

Info-tilaisuus la 27.5. Lohjalla

Suunta Huipulle kehitysohjelman info-tilaisuus järjestetään lauantaina 27.5.2017 Lohjalla Maailman cupin ja Prisma-rastien keskimatkan kilpailun yhteydessä tapahtuman kilpailukeskuksessa. Esittelyssä ovat Suunta Huipulle kehitysohjelman sisältö sekä huippuseuraprojektin aikataulu ja pilottivaiheen hakumenettely.

Huippuseuraprojekti

Kansainväliseen menestykseen valmiiden urheilijoiden peruskivi valetaan suunnistusseuroissa. Suunta Huipulle huippuseuraprojektissa nostetaan esille seuravalmennuksen merkittävyyttä ja roolia urheilijan polulla. Päämääränä on tukea seuroja siten, että vuonna 2020 Suomessa on kymmenkunta Huippuseuraa, jotka toimivat alueellisina tukikohtina laadukkaalle seuravalmennukselle. Huippuseurassa tuetaan ympärivuotisesti  ja ammattimaisesti suunnistajan polkua nuoruudesta huipputasolle. Laadukkaan nuorten- ja huippujen valmennuksen lisäksi seuran organisaatio toimii huippu-urheilua tukevassa hengessä, jolloin toiminta on pitkäjänteistä ja suunnitelmallista.

Pilottiseurahaku

Huippuseuraprojektin pilottivaiheeseen haetaan 27.5. alkaen kasvattaja- ja huippuvaiheen seuroja, joilla on jo toiminta ja menestys hyvällä tasolla, mutta jotka ovat halukkaita kehittymään entistäkin paremmaksi. Suunta Huipulle huippuseuraprosessin ensimmäisessä vaiheessa on tavoitteena kehittää seuraa huippuseurakriteerit täyttäväksi ja mallintaa hyviä käytäntöjä ja sisältöjä avoimesti kaikille. Seuran kehittämisessä on kolme tasoa: seuravalmennus, seuratoiminnan organisoituminen ja seuran toimintaedellytykset. Kehitysmyönteisen ja vähintään kansallista menestystä tuottavan valmennusjärjestelmän lisäksi seurasta pitää löytyä kaksi valmentajaa ja yksi johtokunnan jäsen, jotka ovat valmiita sitoutumaan ja viemään asioita seurassa eteenpäin sekä edistämään alueella valmennusyhteistyötä.

Syksyn alussa käynnistyvän prosessin ensimmäinen pilottivaihe on kestoltaan puolitoista vuotta ja se tulee sisältämään työpajakokoontumista, joissa seurat työstävät yhdessä suunnitelman mukaisia aiheita, jakavat kokemuksiaan sekä saavat asiantuntijoilta uusia virikkeitä ja ideoita. Työpajojen välissä seurat lähtevät viemään kehitysprosessia askeleittain eteenpäin ja kokeiluja käytäntöön. Seurat saavat kehittämiskonsultoinnin lisäksi tukea valmentajien koulutukseen. Pilottivaiheen jälkeen mukaan haetaan lisää erilaisia kehityksenhaluisia seuroja.

Hakulomake ja lisätietoa tulee tänne 27.5.

Huippu-urheilupäällikkö Katri Lindeqvist
katri.lindeqvist (a) suunnistusliitto.fi