Lisenssi

Voimassa olevien suunnistuksen lajisääntöjen mukaan kaikkien niiden kilpailijoiden, jotka osallistuvat kansallisiin, kansainvälisiin tai SM-kilpailuihin tulee lunastaa kilpailulupa eli lisenssi. Myös ulkomaalaisten, jotka edustavat suomalaista suunnistusseuraa, on lunastettava lisenssi. Lisenssin lunastamalla suunnistaja solmii lisenssisopimuksen (julkaistu ohessa), jossa on määritelty liiton ja kilpasuunnistajan oikeudet ja velvollisuudet.

Nuori Suunta -kortti on tarkoitettu lunastettavaksi kaikille suunnistusseuran järjestämään alkeiskoulutukseen ja toimintaan osallistuville 14-vuotiaille ja nuoremmille. Nuori Suunta -kortti sisältää kilpailuluvan ja halutessa vakuutusturvan. Kortin lunastaneet voivat osallistua kansalliseen kilpailutoimintaan ilman erillistä kilpailulisenssiä. Nuori Suunta -kortilla voi osallistua myös vanhempien kuin 14-vuotiaiden sarjaan, jolloin rankipisteet lasketaan tähän ylempään sarjaan.

Lisenssit ja Nuori Suunta -kortit lunastetaan IRMA-tietojärjestelmän kautta. Aikaisempina vuosina kilpailleilla henkilöillä on jo olemassa IRMAn käyttäjätunnus vuosittaisen lisenssin lunastamiseen. (Ohje lisenssin lunastamiseen)

Henkilön on mahdollista tarkistaa onko hänet jo luotu IRMAan seuraavan linkin takaa kohdasta ”Tarkista lisenssinumero”,

Mikäli käyttäjä ei ole aikaisemmin kilpaillut suunnistuksessa tai ei omista IRMAn käyttäjätunnusta: Järjestelmään uutena liittyvän suunnistajan tulee ensin luoda tietonsa IRMA-järjestelmään ohjeen mukaisesti.

HUOM! Mikäli käyttäjällä ei ole verkkomaksumahdollisuutta lisenssimaksun maksamiseen IRMAssa, voi Suunistusliitosta pyytää maksutiedot maksamisesta suoraan pankkitilille. Tällöin maksu ei kirjaudu heti IRMAan, vaan vasta maksun näkyessä liiton tilillä. Sen jälkeen maksu kirjataan IRMAan ja esim. kilpailuun voi ilmoittautua tämän jälkeen. Huom. Tämä voi viedä useita päiviä riippuen maksajan pankista ja maksupäivästä. Pankkimaksusta veloitetaan liiton palvelumaksu 5 €.

Lisenssien hinnat 2017
Vakuutuksellinen Sporttiturva-lisenssi (vakuutuksen tuoteseloste)
  • aikuisten 88 €
    Vuonna 2017 yli 19 vuotiaat (ei yläikärajaa) vakuutuksellinen, fysikaalisen hoidon korvaava (ks. rajoitukset vakuutuksen tuoteselosteesta) lisenssi. Vakuutuksen omavastuu 100 €.
  • 15-18 -vuotiaat 32 €
    15–18-vuotiaiden lisenssin lunastavat vuosina 1999–2002 syntyneet. Vakuutuksen omavastuu 100 €.
    Ne, jotka täyttävät 19 vuotta vuonna 2017, lunastavat aikuisten lisenssin.
  • 12-14 -vuotiaat 15 €
    D1-lisenssi 12-14 vuotiaille. Lisenssin lunastavat vuosina 2003-2005 syntyneet. Sisältää vakuutuksen, joka korvaa suunnistuksen kaikki lajit. Vakuutuksen omavastuu 100 €. ( Nuori Suunta -kortti )
  • 0-11 -vuotiaat 15 €
    uusi D2-lisenssi 11-vuotiaille ja sitä nuoremmille. Lisenssin lunastavat vuonna 2006 tai myöhemmin syntyneet. Sisältää vakuutuksen, joka korvaa kaikki urheilulajit. Vakuutuksessa ei omavastuuta. ( Nuori Suunta -kortti )
Ei vakuutusta
  • 19-     aikuiset 33 €
  • 15-18 -vuotiaat 14 €
  • 0-14 -vuotiaat 6 €
    Nuori Suunta -kortti, ei vakuutusta

Mikäli lunastat vakuutuksettoman lisenssin, Suunnistusliitto suosittelee Sinua tarkistamaan vakuutusturvasi suunnistustapaturmien varalta!

HUOM! Lisenssin hintaan lisätään IRMAssa maksutapamaksu
  • maksaminen Nordean pankkitunnuksilla 0,69 €/maksutapahtuma kokonaisuudessaan
  • maksaminen muiden pankkien pankkitunnuksilla 0,54 €/maksutapahtuma
    kokonaisuudessaan
  • maksaminen luottokortilla (Luottokunnan myöntämät kortit Visa, American Express ja Mastercard) 5,00€ / maksutapahtuma kokonaisuudessaan
Voimassaoloaika

Lisenssi on voimassa 1.1.2017- 31.12.2017 mikäli maksu on suoritettu ennen 31.1.2017. Myöhemmin maksettaessa maksupäivänä klo 24.00 tai maksuhetkestä, mikäli suorituksesta on esittää maksutosite, josta käy ilmi maksuaika. 1.11.2016- 31.12.2016 aikana käytäviin hiihtosuunnistuskilpailuihin osallistuvalla tulee olla lunastettuna vuoden 2016 lisenssi, mutta ko. aikana pätevät vuoden 2017 rankiohjeet.

Vakuutus

Lisenssiin sisältyvä vakuutus (Pohjola vak.nro 21609) on voimassa kuten lisenssi.

Lisenssivakuutuksen tuoteseloste 2017

Lisenssisopimus

Tällä sopimuksella sovitaan suunnistajan ja Suomen Suunnistusliiton (myöhemmin liitto) välisen lisenssin ehdoista.

Tätä sopimusta kutsutaan lisenssiksi ja sopimuksen tehnyttä suunnistajaa kilpasuunnistajaksi.

Lisenssi on voimassa lunastamispäivästä (maksupäivästä) lunastamisvuoden loppuun asti. Lisenssi purkaantuu ilman erillistä irtisanomista voimassaolokauden lopussa. Lisenssiä ei voi irtisanoa voimassaolokauden aikana. Lisenssi koskee voimassaoloaikanaan sekä suunnistusta, hiihtosuunnistusta, pyöräsuunnistusta että tarkkuussuunnistusta.

Lisenssiin liittyvät oikeudet ja velvollisuudet
Liiton velvollisuudet
  1. Liitto pitää rekisteriä kilpasuunnistajista (kilpasuunnistajarekisteri).
  2. Liitto pitää yllä rankirekisteriä sitä haluavista kilpasuunnistajista liiton määrittämissä sarjoissa. Kilpasuunnistajalle kertyy rankirekisteriin pisteitä kilpailuista liiton rankiohjeiden mukaisesti.
  3. Liitto julkaisee sopivaksi katsomiensa sarjojen osalta rankirekisterin erikseen hiihtosuunnistuksessa ja suunnistuksessa, kummassakin vähintään kerran vuodessa.
  4. Liitto tekee vakuutuksen sitä haluaville kilpasuunnistajille.
  5. Liitto ei luovuta kilpasuunnistajan osoitetietoja kolmannelle osapuolelle, mikäli kilpasuunnistaja ei sitä halua.
  6. Liitto voi tarjota kilpasuunnistajalle myös muita etuja.
Liiton oikeudet
  1. Liitto voi käyttää rankirekisteriä valintaperusteena valitessaan kilpasuunnistajia arvokilpailuihin.
  2. Liitto voi antaa kilpailun järjestäjälle luvan käyttää rankirekisteriä valintaperusteena järjestäjän rajoittaessa osanottoa valiosarjoihin lajisääntöjen mukaisesti.
  3. Liitto voi antaa kilpailun järjestäjälle luvan käyttää kilpasuunnistajarekisteriä kilpailun järjestämiseen liittyvän hallinnon helpottamiseksi.
Kilpasuunnistajan velvollisuudet
  1. Kilpasuunnistaja sitoutuu noudattamaan sopimuskaudella voimassaolevia suunnistuksen lajisääntöjä, jotka on julkaistu liiton virallisessa äänenkannattajassa, erillisenä julkaisuna tai muulla sopivaksi katsotulla tavalla.
  2. Kilpasuunnistaja on velvollinen noudattamaan lajisääntöjen dopingsäännöstöä (Lajisäännöt, kohta 3.2 ja liite A) myös niiltä osin kuin niiden velvoitteet ulottuvat lisenssin voimassaolokauden ulkopuolelle.
  3. Kilpasuunnistaja on velvollinen ilmoittamaan edustusoikeuden vaihdosta liitolle.
Kilpasuunnistajan oikeudet
  1. Kilpasuunnistaja on oikeutettu saamaan Suunnistusliiton tapaturmavakuutuksen niin halutessaan korvausta vastaan ja hänellä on oikeus saada tietoonsa vakuutusyhtiön toimittamat vakuutusehdot.
  2. Kilpasuunnistajalla on oikeus saada olla mukana rankirekisterissä niin halutessaan.
  3. Kilpasuunnistajalla on oikeus osallistua kansallisiin, kansainvälisiin ja Suomen mestaruuskilpailuihin suunnistuksen lajisääntöjen asettamissa rajoissa.
  4. Kilpasuunnistajalla on oikeus saada myös muita mahdollisia liiton tarjoamia etuja.