Seuravalmennus

Päivitetty 13.2.2016

< Valmennusjärjestelmäkuvauksen pääsivu

Seurojen valmennustoiminta on suomalaisen suunnistusvalmennuksen kivijalka. Seuravalmentajien ja urheilijoiden henkilökohtaisten valmentajien osaaminen on tavoitteellisessa huippuvalmennuksessa avainasemassa. Ns. huippuseuroissa toiminnan ensisijaisena tavoitteena on useimmiten suurviesteissä (Jukola, Tiomila, SM) menestyminen; monet suomalaisseurat ovat hankkineet riveihinsä paitsi kotimaisia myös ulkomaisia huippusuunnistajia moninkertaisista maailmanmestareista lähtien. Myös suurviestimenestys on ollut 2000-luvulla sen mukaista. Seurojen valmennuksen sisällöt ja laatu vaihtelevat varsin paljon eikä seuravalmennus pelkästään vastaa huippusuunnistajien henkilökohtaisen valmennuksen tarpeisiin ja haasteisiin. Seuravalmennuksen lisäksi kehittymiseen ja huipulle pääsemiseen vaaditaan aina myös intohimoista, omaehtoista valmentautumista, jossa henkilökohtaisilla valmentajilla ja muilla valmennuksen tukihenkilöillä on merkittävä rooli. Liittojohtoisen maajoukkue-/valmennusryhmätoiminnan sekä alueellisen valmennusjärjestelmän kautta liitto tarjoaa tukea niin seurojen kuin yksilöiden valmennukseen.

Suunnistusliitto tukee seurojen, valmentajien ja urheilijoiden osaamisen kehittymistä eri tavoin. Maajoukkue- ja valmennusryhmätoiminnan, urheiluakatemiavalmennuksen ja koulutuksen lisäksi liiton järjestämä tai koordinoima nuorten leiritys tukee seurojen valmennustoimintaa.

< Valmennusjärjestelmäkuvauksen pääsivu