Kompassi-tapahtumat

Päivitetty 14.1.2021

Kompassi-tapahtumat

Vuonna 2009 lanseerattu Kultainen kompassi -cup uusiutuu vuodelle 2021 osana Suunnistusliiton tapahtumatoiminnan kehittämistä. Kompassi -tapahtumat toteutetaan Suomen Suunnistusliiton, suunnistusalueiden ja -seurojen yhteistyössä.

Tarkemmat tiedot ja ohjeet uudistuksesta päivitetään tälle sivulle  helmikuun alussa.

Alueiden ja seurojen nuorisovastaaville järjestetään infotilaisuus Teams etäyhteydellä 9.2.2021 klo 17.30-19.00.

Tapahtumakokonaisuuden nimi on tulevasta kaudesta alkaen Kompassi-tapahtumat, joka sisältää alueellisesti järjestettävät Kompassi-cupin, -viestit ja -leirin sekä valtakunnallisen avoimen finaalitapahtuman. Finaalitapahtuma järjestetään tulevana kesänä 22.8.2021 Valkeakoskella osana Nuorten superviikonloppuajohon kuuluu myös Nuorten Jukola sekä INOV-8-liigan finaali.

Kompassi -tapahtumien kohderyhmä ovat alle 14-vuotiaat suunnistajat. Sarjajako on H/D14 (kultakompassisarja), H/D12 (hopeakompassisarja) ja alle 10-vuotiaat (pronssikompassisarja).

Alueellista cup-, viesti- ja leiritysmallia yhtenäistetään. Säännönmukaisen tapahtumamallin tavoitteena on selkeyttää suunnistuksen lasten sekä nuorten matalan kynnyksen tapahtumatoimintaa ja innostaa yhä useampaa osallistumaan.

Lapsilähtöisten lähitapahtumien kautta halutaan innostaa yhä useampaa liikkumaan suunnistuksen parissa pikkukisailun ja seikkailun merkeissä. Kilpailijan polulle innostamisen lisäksi ForFun -seikkailusarjojen kautta huomioidaan aiempaa paremmin myös uudet lajikokeilijat, seikkailulähtöiset liikkujat sekä perheet pienten lasten kanssa.

Alueen oma Kompassi-cup, -viestit ja –leiri

Kompassi-cup muodostuu kullakin alueella viidestä osakilpailusta huhtikuun ja syyskuun välillä. Alueellisessa tapahtumassa on cup-sarjat ja ForFun -seikkailusarjat. Cup-sarjoja on iän mukaan kolme:
kulta- (13-14v.), hopea- (11-12v.) ja pronssisarjat (10v. ja alle).
ForFun -sarjoissa pidetään hauskaa yksin tai porukassa suunnistaen, seikkaillen tai kirmaten. Seikkailla voi ainakin Rastirallissa ja Point2run -seikkailuradalla. Seuroilla on mahdollisuus myös toteuttaa oma idea ForFun -seikkailusarjaksi.

Kompassi-viesti kilpaillaan kaksi kertaa vuodessa kaikilla alueella. Kevätkauden viesti kokoaa eri ikäryhmien suunnistajat samoihin joukkueisiin. Syyskauden viestit käydään ikäluokittain ja ne toimivat samalla ikäsarjojen aluemestaruuskilpailuina. Viestitapahtumat ovat innostava tapa päättää alueen tapahtumasarjan kevät- ja syyskausi.

Kompassi-leiri on elokuinen alueleiri kulta- ja hopeakompassi -ikäisille kisailijoille ja seikkailijoille. Leirillä tutustutaan kavereihin ja pidetään hauskaa suunnistaen, liikkuen ja seikkaillen. Leirin voi järjestää v.2021 yöpymisen sijaan kahtena aamusta iltaan leiripäivänä.

Finaalitapahtuma osana nuorten superviikonloppua

Kultakompassi -sarjassa finaalitapahtuma toteutetaan henkilökohtaisena yhteislähtökilpailuna hajontaradoilla. Henkilökohtaisen kilpailun ohella on mukana edelleen alueiden välinen joukkuekilpailu kuten aiemmin. Alueen edustajia ei valita etukäteen, vaan tuloksiin lasketaan alueen kolmen parhaan tytön ja pojan yhteisaika. Ratojen ohjeaika on 25–30 min. Voittanut aluejoukkue saa haltuunsa vuodeksi Kultakompassi -kiertopalkinnon.

Hopea- ja pronssisarjat kilpaillaan normaaliin tapaan väliaikalähdöllä sekä TR-/RR-radoilla että suorilla radoilla.

Finaalissa henkilökohtaisten kilpailujen ohella käydään myös eri-ikäisten yhteispanosta vaativa alueottelu. Kaikki osanottajat ovat mukana alueottelussa, mutta vain parhaiten sijoittuneiden pisteet lasketaan mukaan alueen pottiin. Voittava alue saa haltuunsa vuodeksi Kompassi -kiertopalkinnon. Tarkemmat säännöt julkaistaan helmikuun alussa.

Lisätiedot:
Nuorisopäällikkö Timo Saarinen
timo.saarinen (a) suunnistusliitto.fi

Koulutuksen, seuratoiminnan ja tapahtumatoiminnan kehittäjä
Katri Lindeqvist
katri.lindeqvist (a) suunnistusliitto.fi

Aikaisempien vuosien Kultainen kompassi -finaalit
2020

Vuoden 2020 finaali suunnistettiin henkilökohtaisen yhteislähtönä Mikkelissä, järjestäjänä Navi. Joukkuetulokset laskettiin henkilökohtaisten tulosten perusteella kolmen parhaan tytön ja kolmen parhaan pojan yhteisaikana.

Aluejoukkueiden tulokset
Kisasivut

Vuoden 2019 finaaliviikonlopun järjestäjä oli Tampereen Pyrintö.

Finaaliviikonlopun sivut.

Vuoden 2018 finaaliviikonlopun materiaaleja

Finaaliviikonlopun sivut
Instagram Kultainen viikonloppu

Vuoden 2017 finaaliviikonlopun materiaaleja

Instagram Kultainen viikonloppu
Kuvia finaalista
Sprinttiluento nuorille ja huoltajille
Yläkoululeirityksen info, Suunnistusliitto

2016

Vuoden 2016 Kultainen kompassi -cupin finaaliviikonloppu pidettiin Seinäjoella.  Finaaliviikonlopun sivut, 2016.

2015

Vuoden 2015 finaali ja finaaliviikonlopun leiri pidettiin Tampereella. Kisa- ja leirisivut.

2014

Vuoden 2014 finaali ja finaaliviikonlopun leiri pidettiin Kangasalla. Järjestäjän sivun alussa on linkki kisakuviin.

2013

Vuoden 2013 finaali suunnistettiin Tuusulassa 15.9. Finaalin ja finaaliviikonlopun järjestäjä oli Tuusulan Voima-Veikot. Sivuilla runsaasti kuvia kilpailusta.

2012

Vuoden 2012 finaali suunnistettiin Ulvilassa 9.9. kansallisen kilpailun yhteydessä. Finaalin järjestivät Ulvilan Ura ja Nakkilan Wisa. Myös perjantaina ja lauantaina oli ohjelmaa nuorille.

2011

Vuoden 2011 finaali suunnistettiin Nokialla 11.9. kansallisen kilpailun yhteydessä. Järjestävänä seurana oli Rasti-Nokia. Katso linkistä kuvia ja tulokset.

Tallenna

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail