Hiihtosuunnistuksen MM-kilpailut alkavat Itävallan Ramsaussa

Artikkelikuvassa Sanni Hoskari mallisuunnistuksen maisemissa. Kuvat: Timo Mikkola

Hiihtosuunnistuksen MM-kilpailut käynnistyvät tiistaina Itävallassa sprinttikilpailulla Ramsaun hiihtostadionin maastoissa. Suomen hiihtosuunnistusmaajoukkue on valmistautunut kisoihin ensin muutaman urheilijan voimin Sveitsissä opiskelijoiden MM-kisoissa ja tämän jälkeen leireilemällä Italian puolella korkeammalla vuoristo-olosuhteissa.

Hiihtosuunnistusmaajoukkueen päävalmentaja Tapani Partanen kertoo valmistautumisen menneen hyvin.

– Leireilimme pääosin aikuisten maajoukkueen porukalla, ja olemme saaneet valmistautua loistavissa olosuhteissa hyvillä laduilla. Onkin aika kuvaavaa, että tälle illalle Ramsaun sääennuste on luvannut räntäsadetta. Aika näyttää, kuinka lumipitoista sade on huomenna kisojen aikaan, tai kuinka pitkälle sitä jatkuu. Tämä ilmentää kuitenkin hiihtourheilussa tunnetun käsitteen arvokisakeli, ja tähänkin olemme valmistautuneet. Minusta tuntuu siltä, että vaikea keli sopii meille hyvin, sillä meillä on ammattitaitoinen suksihuoltotiimi tukemassa urheilijoita, kertoo päävalmentaja Partanen.

Nuorten maajoukkuevalmentaja Tommi Peltonen (vas) ja päävalmentaja Tapani Partanen.

Tiistaina pääsarjoissa on luvassa reilut 12 minuuttia kestävä nopeatempoinen ja keskittymiskykyä haastava kilpailu.

– Vauhdikas kilpailu haastaa heti avauspäivänä urheilijoiden valmistautumista kisaviikkoon, ja pyrimme samaan joukkueelle hyvän lähtövireen. Joukkueessa on sopivasti menestysvalmiutta, ja on upeaa päästä kokemaan MM-kisoja näin vaikuttavassa paikassa. Hiihtosuunnistuspiireissä on fiilistelty täälläpäin leireillessä jo vuosikymmenien ajan seudun sopivuutta lajin arvokisoille. Nyt se sitten toteutuu, iloitsee päävalmentaja Tapani Partanen.

Aapo Viipola valmiina avauskisaan

Viime vuonna hiihtosuunnistuksen maailmancupin kokonaiskilpailussa kakkospaikan kuitannut Aapo Viippola oli maajoukkueen mukana hiomassa kisakuntoa Italian Slingian kylässä 1 800 metrin korkeudessa.

– Ensimmäiset päivät korkealla menivät opiskelijoiden kisoissa hieman sopeutuessa, mutta sen jälkeen leiripäivät sujuivat hyvin, ja nyt täällä Ramsaun 1 100 metrin tasossa on tuntunut koko ajan paremmalta, kertoo Aapo Viippola.

Aapo Viippola

Maanantaina Ramsaussa hiihtosuunnistettiin lyhyt mallisuunnistus, jossa kilpailijat hakivat tuntumaa olosuhteisiin avauskilpailun kynnyksellä.

– Mallisuunnistuksessa oli pieni hisu-urasto ja muuten sitten isompaa hiihtobaanaa. Aika lailla sellaista perinteistä Keski-Eurooppalaista suunnistusta. Oikoja pystyy näissäkin lumiolosuhteissa tekemään aika hyvin, mutta avoimella se onnistuu paremmin vain alamäkeen, analysoi Viippola.

Tiistain kilpailuun Viippolalla on yksinkertainen suunnitelma.

– Alussa ensimmäiset pari rastia haen tekemiseen hyvän rytmin, ja sen jälkeen täysiä maaliin asti. Lähtöpaikka on huomattavasti korkeammalla kuin maalipaikka, joten alamäkivoittoinen ja minulle sopiva kisa siitä varmaan tulee. Innolla odotan kisastarttia, kertoi Aapo Viippola.

Tiistain sprinttipäivä käynnistyy aamupäivällä nuorten 17v EM-kilpailuilla sekä 20v MM-kilpailuilla. Naisten MM-sprintti käynnistyy klo 12.45 ja miesten kilpailu klo 13.45.

MM-kilpailujen ohjelma

Ti 23.1. Sprintti