Kultainen kompassi

Kultainen kompassi -cupnuoriso_Kult_kompassi_logo

Kultainen kompassi -cup on Suomen Suunnistusliiton ja suunnistusalueiden yhteistyössä toteuttama 14-sarjan suunnistuscup, joka käsittää alueelliset osakilpailut ja valtakunnallisen finaalin. Finaaliviikonlopun ohjelmassa on myös leiri 13–14-vuotiaille. Cup järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2009.

Kultainen kompassi -cupin tavoitteena on lisätä 13- ja 14-vuotiaiden suunnistavien tyttöjen ja poikien kilpailumahdollisuuksia ja kilpailemisen haasteita sekä aktivoida alueen kilpailutoimintaa.

Logo

Lataa Kultainen kompassi -cupin logo esim. alueen tiedotussivuille ja alueellisten osakilpailujen kilpailusivuille.

Alueen osakilpailut

Alueet nimeävät neljä alueen kilpailua, joiden tulosten perusteella valitaan neljän tytön ja neljän pojan muodostamia aluejoukkueita valtakunnalliseen finaaliin. Aluejoukkueet muodostuivat vuonna 2017 nuorista, jotka ovat syntyneet 2003 tai 2004. Yhdeltä alueelta voi finaaliin osallistua useita joukkueita.

Alueet informoivat omista osakilpailuistaan sekä pistelaskustaan alueen seuroja ja suunnistajia. Katso lisää alueiden sivuilta.

Valtakunnallinen finaaliviikonloppu 8.–9.9.2018 Kirkkonummella

Kirkkonummen finaaliviikonlopun leiriesite (pdf).

Valtakunnallinen finaali kokoaa kerran vuodessa 14-sarjassa suunnistavat nuoret yhteiseen tapahtumaan kisaamaan alueiden paremmuudesta haastavassa kilpailussa.

Vuoden 2018 leirin teemoja ovat nopeat jalat, hoksottimia unohtamatta. Leiriläiset saavat harjoitusoppeja sekä juoksuun että suunnistustaitoon.

Huomaa, että leirin ensimmäinen ilmoittautumisporras on jo 15.7. (hinta 35 €). Toinen ilmoittautumisporras päättyy 24.8. (50 €) ja kolmas porras on auki 2.9. asti (70 €).

Leirin majoitus on Cumulus Resort Siuntiossa, josta on neuvoteltu leirihinnat, jotka ovat voimassa 19.7. asti.

Finaaliviikonlopun leiri, 2018, Kirkkonummen Veikkola

• 10.00 alkaen leiriläisten ilmoittautuminen infoon
  • 11-13 Sprinttisuunnistus
  • 12.30 – 13.30 Välipalaa.
  • 13.30 – 14.30 Luennot suunnistajan juoksutekniikasta ja jalkinevalinnoista.
  • 14.30 – 16.30 Juoksutekniikkaharjoituksia, useassa eri pienryhmässä. 4-5 toimintapistettä.
  • 16.30-17.30 päivällinen
  • 17.30-18.30 Leikkimielinen leirikisa, johon järjestäjä valitsee joukkueet
  • 18.30–19.00 Leirikisan palkintojen jako ja ratamestarin tsempit ja tärpit seuraavan päivän kisaan

Leirikisan aikana huoltajilla ja vanhemmilla on mahdollisuus keskustella/kuulla alustuksia nuorten harjoitteluun ja valmennukseen liittyvistä asioista Lynxin valmentajien kanssa. Jotta keskusteluista/alustuksista tulisi mahdollisimman antoisia, pyydämme ilmoittamaan toiveet aiheista kilpailunjohtajalle tiina.leskinen(a)kolumbus.fi.

Leiriläiset majoittuvat joko omissa kodeissaan (lähiseudulla asuvat) tai voivat varata Kultaisen Kompassin – majoituksen Cumulus Resort Siuntiosta (muuttuu kevään 2018  aikana Scandiciksi), jossa on varattu majoitustilaa leiriläisille. Katso tarkemmin leiriesitteestä. Majoitusvaraukset 17.9. mennessä.

Sunnuntai 9.9. Veikkola

Alustava aikataulu.

• klo 10:00        Kultainen kompassi -cupin finaali, joukkueiden esittely
  • klo 10:45        Kultainen kompassi -cupin finaali, poikien yhteislähtö
  • klo 11:00        Kultainen kompassi -cupin finaali, tyttöjen yhteislähtö
  • klo 11:50        Kansallisen keskimatkan kilpailun ensimmäinen lähtö
  • klo 13.00        Kultaisen Kompassi -cupin palkintojen jako

Aluejoukkueiden ilmoittautuminen finaalikilpailuun päättyy 2.9. (jälki-ilmoittautuminen 4.9. asti). Kilpailukutsu julkaistaan viimeistään kesäkuussa.

Finaaliviikonlopun tavoitteita ovat

• tarjota kohtaamispaikka valtakunnallisessa kilpailussa,
  • lisätä kilpailukokemusta ja kiinnittää nuoria lajiin,
  • lisätä innostusta harrastamiseen ja tavoitteelliseen kilpailemiseen,
  • vähentää drop out’ia,
  • lisätä aluekilpailujen merkitystä,
  • tutustuttaa nuoria toisiinsa, tarjota elämyksiä ja kavereita.

Leiri on avoin kaikille 13–14-vuotiaille ja heidän huoltajilleen riippumatta siitä, onko leiriläinen mukana alueen joukkueessa. Sunnuntaina on tarjolla myös kansallinen kilpailu. Leirille voi siis ilmoittautua ennen kuin tietää pääsystä alueen joukkueeseen.

Finaalissa vauhdikas tunnelma

Finaali toteutetaan yhteislähtökilpailuna hajontaradoille, joissa on neljä ratavaihtoehtoa tytöille ja neljä pojille. Joukkueen kaikki jäsenet suunnistavat eri radan. Ratojen ohjeaika on 25–30 min. Yhteistuloksiin huomioidaan joukkueen kolmen parhaan pojan ja kolmen parhaan tytön yhteenlaskettu pistemäärä. Pisteitä jaetaan kunkin radan sijoitusten perusteella. Ensimmäiseksi sijoittunut tuo joukkueelle 50 pistettä, toinen 40, kolmas 35, neljäs 32, viides 29, kuudes 27, seitsemäs 25, kahdeksas 24, yhdeksäs 23, kymmenes 22 jne.
Huom: Pisteisiin on tehty hieman muutosta vuodelle 2017.

Finaalin voittaja on suurimman pistemäärän kerännyt aluejoukkue, joka saa haltuunsa vuodeksi Kultainen kompassi -kiertopalkinnon.

Nuori, joka ei ole mukana aluejoukkueessa voi ilmoittautua kansallisen kilpailun 14-sarjaan, jolloin hän pääsee yksittäisenä kilpailijana mukaan samaan yhteislähtöön Kultainen kompassi -cupin finaalin kanssa.

Tarvittaessa alueet voivat mudostaa yhdistelmäjoukkueita. Joukkue merkitään tuloksiin tunnuksella (U). Yhdistelmäjoukkueen jäsenet eivät saa pisteitä joukkueelleen, eikä joukkue voi sijoittua.

Tyttö ei voi juosta poikien rataa finaalissa, koska kilpailua käsitellään rankin näkökulmasta henkilökohtaisena kilpailuna, josta lasketaan rankipisteet.

Vuoden 2017 finaaliviikonlopun materiaaleja

Instagram Kultainen viikonloppu
Kuvia finaalista
Sprinttiluento nuorille ja huoltajille
Yläkoululeirityksen info, Suunnistusliitto

Finaaliviikonloppu tulevina vuosina

Vuoden 2019 finaaliviikonlopun järjestäjän haku on avoinna, samoin kuin vuoden 2020 järjestäjän haku.  Hakuilmoitus.

Finaaliviikonloppu sisältää finaalikilpailun lisäksi leirin 13–14-vuotiaille ja heidän taustajoukoilleen. Leiri innostaa lajissa ja leiriltä saa tietoa harjoitteluun. Leirille voi osallistua, vaikka ei olisi mukana alueen finaalijoukkueessa. Leirille ovat tervetulleita myös alueen nuorisovalmentajat, seurojen nuorten valmentajat ja nuorten vanhemmat.

Leirin ohjelma on suunnattu 13–14-vuotiaille nuorille ja heidän huoltajilleen. Tämän ikäluokan leiri on suunnitelmallinen osa Suunnistusliiton tarjontaa nuorille ja oleellinen osa Suunnistajan polkua.

Aikaisempien vuosien finaalit

Vuoden 2016 Kultainen kompassi -cupin finaaliviikonloppu pidettiin Seinäjoella.  Finaaliviikonlopun sivut, 2016.

Vuoden 2015 finaali ja finaaliviikonlopun leiri pidettiin Tampereella. Kisa- ja leirisivut.

Vuoden 2014 finaali ja finaaliviikonlopun leiri pidettiin Kangasalla. Järjestäjän sivun alussa on linkki kisakuviin.

Vuoden 2013 finaali suunnistettiin Tuusulassa 15.9. Finaalin ja finaaliviikonlopun järjestäjä oli Tuusulan Voima-Veikot. Sivuilla runsaasti kuvia kilpailusta.

Vuoden 2012 finaali suunnistettiin Ulvilassa 9.9. kansallisen kilpailun yhteydessä. Finaalin järjestivät Ulvilan Ura ja Nakkilan Wisa. Myös perjantaina ja lauantaina oli ohjelmaa nuorille.

Vuoden 2011 finaali suunnistettiin Nokialla 11.9. kansallisen kilpailun yhteydessä. Järjestävänä seurana oli Rasti-Nokia. Katso linkistä kuvia ja tulokset.

Lisätiedot:
Tapahtumapäällikkö