Kultainen kompassi

Kultainen kompassi -cupnuoriso_Kult_kompassi_logo

Kultainen kompassi -cup on Suomen Suunnistusliiton ja suunnistusalueiden yhteistyössä toteuttama 14-sarjan suunnistuscup, joka käsittää neljä alueellista osakilpailua ja valtakunnallisen finaalin. Finaaliviikonlopun ohjelmassa on myös leiri 13-14-vuotiaille. Cup järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2009.

Kultainen kompassi -cupin tavoitteena on lisätä 13- ja 14-vuotiaiden suunnistavien tyttöjen ja poikien kilpailumahdollisuuksia ja kilpailemisen haasteita sekä aktivoida alueen kilpailutoimintaa.

Esite ja logo

Lataa Kultainen kompassi -cupin ja finaaliviikonlopun  (9.-10.9.2017 Tampereella) esite alueiden ja seurojen käyttöön.

Lataa Kultainen kompassi -cupin logo esim. alueen tiedotussivuille ja alueellisten osakilpailujen kilpailusivuille.

Alueen osakilpailut

Alueet nimeävät neljä alueen kilpailua, joiden tulosten perusteella valitaan neljän tytön ja neljän pojan muodostamia aluejoukkueita valtakunnalliseen finaaliin. Aluejoukkueet muodostuivat vuonna 2017 nuorista, jotka ovat syntyneet 2003 tai 2004. Yhdeltä alueelta voi finaaliin osallistua useita joukkueita.

Alueet informoivat omista osakilpailuistaan sekä pistelaskustaan alueen seuroja ja suunnistajia. Katso lisää alueiden sivuilta.

Valtakunnallinen finaali 9.–10.9.2017 Tampereella

Finaaliviikonlopun sivut

Valtakunnallinen finaali kokoaa kerran vuodessa 14-sarjassa suunnistavat nuoret yhteiseen tapahtumaan kisaamaan alueiden paremmuudesta haastavassa kilpailussa.

Finaaliviikonlopun tavoitteita ovat

• tarjota kohtaamispaikka valtakunnallisessa kilpailussa,
  • lisätä kilpailukokemusta ja kiinnittää nuoria lajiin,
  • lisätä innostusta harrastamiseen ja tavoitteelliseen kilpailemiseen,
  • vähentää drop out’ia,
  • lisätä aluekilpailujen merkitystä,
  • tutustuttaa nuoria toisiinsa, tarjota elämyksiä ja kavereita.

Leiri on avoin kaikille 13–14-vuotiaille ja heidän huoltajilleen riippumatta siitä, onko leiriläinen mukana alueen joukkueessa. Sunnuntaina on tarjolla myös kansallinen kilpailu. Leirille voi siis ilmoittautua ennen kuin tietää pääsystä alueen joukkueeseen.

Finaaliviikonlopun leiri, vuoden 2017

Lauantai 9.9. Tampere

• 11:45 Leiriläisten majoitustavarat voi viedä Tammelan koululle
  • 13:00 – 16 Mikonpäivän Sprinttisuunnistus, avoin kansallinen kilpailu ja Hämeen Am-sprintti ja Häme – Satakunta– Varsinais-Suomi -alueottelu.
  • 16:00 Leirin ruokailu Tammelan koululla.
  • 16:40 – 17:30 Sprinttisuunnistuksen lajitekniikka, Mikonpäivän sprintin ratamestarin Mikko ’Lammikko’ Eskolan sekä Leo Matinheikin kisa-analyysi, sunnuntain Kultainen kompassi -cupin finaalikilpailun briiffaus sekä ohjeet illan joukkuetehtäväkisaan.
  • 17:40 –  18:40 Valmentajille, ohjaajille ja leiriläisten vanhemmille alustus ja keskustelu: ”Nuorten suunnistustoiminnan kehittäminen. Vinkkejä, ideoita ja keskustelua”. Mitä tämä sisältää? Kuka vetää? Ei tarvita kutsuun, mutta min haluan tietää.
  • 18:15–20:30 Nuorille ’Kultaiset Kingit’ -joukkuetehtäväkisa.
  • 19:15–20:30 Valmentajille, ohjaajille ja vanhemmille oma ’Coachien Kingi’ -joukkuetehtäväkisa.
  • 21:00 Iltapala (samalla leirikoulun ovet suljetaan).
  • 22:00 Hiljaisuus.

Sunnuntai 10.9. Tampere > Hämeenkyrö

• 7:40–8:30 Aamiainen Tammelan koululla.
  • 9:00 Lähtö Kultainen kompassi -cupin finaaliin Pinsiöön. Omat kyydit, matka-aika 30 min.
  • 10:00 Kultainen kompassi -cupin finaali, joukkueiden esittely
  • 10:45 Kultainen kompassi -cupin finaali, poikien yhteislähtö
  • 11:20 Kultainen kompassi -cupin finaali, tyttöjen yhteislähtö
  • 11:50 Kansallisen keskimatkan kilpailun 1. lähtö.
  • 12:40 Kultainen kompassi -cupin palkintojenjako.

Leiripaikka ja Mikonpäivän sprinttisuunnistuksen kilpailukeskus ovat koululla Tampereen kaupunkiympäristössä.

Leirin ohjelma on suunnattu 13–14-vuotiaille nuorille ja heidän huoltajilleen. Tämän ikäluokan leiri on suunnitelmallinen osa Suunnistusliiton tarjontaa nuorille ja oleellinen osa Suunnistajan polkua.

Finaalissa vauhdikas tunnelma

Finaali toteutetaan yhteislähtökilpailuna hajontaradoille, joissa on neljä ratavaihtoehtoa tytöille ja neljä pojille. Joukkueen kaikki jäsenet suunnistavat eri radan. Ratojen ohjeaika on 25–30 min. Yhteistuloksiin huomioidaan joukkueen kolmen parhaan pojan ja kolmen parhaan tytön yhteenlaskettu pistemäärä. Pisteitä jaetaan kunkin radan sijoitusten perusteella. Ensimmäiseksi sijoittunut tuo joukkueelle 50 pistettä, toinen 40, kolmas 35, neljäs 32, viides 29, kuudes 27, seitsemäs 25, kahdeksas 24, yhdeksäs 23, kymmenes 22 jne.
Huom: Pisteisiin on tehty hieman muutosta vuodelle 2017.

Finaalin voittaja on suurimman pistemäärän kerännyt aluejoukkue, joka saa haltuunsa vuodeksi Kultainen kompassi -kiertopalkinnon.

Nuori, joka ei ole mukana aluejoukkueessa voi ilmoittautua kansallisen kilpailun 14-sarjaan, jolloin hän pääsee yksittäisenä kilpailijana mukaan samaan yhteislähtöön Kultainen kompassi -cupin finaalin kanssa.

Aikaisempien vuosien finaalit

Vuoden 2016 Kultainen kompassi -cupin finaaliviikonloppu pidettiin Seinäjoella.  Finaaliviikonlopun sivut, 2016.

Vuoden 2015 finaali ja finaaliviikonlopun leiri pidettiin Tampereella. Kisa- ja leirisivut.

Vuoden 2014 finaali ja finaaliviikonlopun leiri pidettiin Kangasalla. Järjestäjän sivun alussa on linkki kisakuviin.

Vuoden 2013 finaali suunnistettiin Tuusulassa 15.9. Finaalin ja finaaliviikonlopun järjestäjä oli Tuusulan Voima-Veikot. Sivuilla runsaasti kuvia kilpailusta.

Vuoden 2012 finaali suunnistettiin Ulvilassa 9.9. kansallisen kilpailun yhteydessä. Finaalin järjestivät Ulvilan Ura ja Nakkilan Wisa. Myös perjantaina ja lauantaina oli ohjelmaa nuorille.

Vuoden 2011 finaali suunnistettiin Nokialla 11.9. kansallisen kilpailun yhteydessä. Järjestävänä seurana oli Rasti-Nokia. Katso linkistä kuvia ja tulokset.

Finaaliviikonloppu tulevina vuosina

Vuoden 2018 järjestäjä on Lynx.

Vuoden 2019 finaalliviikonlopun haku on avoinna 31.8.2017 asti. Hakuilmoitus.

Finaaliviikonloppu sisältää finaalikilpailun lisäksi leirin 13–14-vuotiaille ja heidän taustajoukoilleen. Leiri innostaa lajissa ja leiriltä saa tietoa harjoitteluun. Leirille voi osallistua, vaikka ei olisi mukana alueen finaalijoukkueessa. Leirille ovat tervetulleita myös alueen nuorisovalmentajat, seurojen nuorten valmentajat ja nuorten vanhemmat.

Lisätiedot:
Tapahtumapäällikkö