Suomi kovalla kahdeksikolla MM-Norjaan

Suomen joukkue suunnistuksen MM-kisoihin on nimetty juhannusviikonlopun viimeisten näyttökisojen myötä. Norjan Östfoldissa 13.8. alkaviin kisoihin lähtee Suomesta kova kahdeksikko: Venla Harju, Saila Kinni, Merja Rantanen ja Marika Teini sekä Miika Kirmula, Elias Kuukka, Aleksi Niemi ja Topi Syrjäläinen, joka on joukkueen ainoa MM-ensikertalainen. Joukkueen kokenein on Merja Rantanen, joka palaa MM-joukkueeseen äitiyslomalta ja lähtee jo kymmenensiin MM-kisoihinsa.

Maajoukkueen päävalmentaja Petteri Kähäri luottaa joukkueen iskukykyyn ensimmäisissä maastomatkojen MM-kisoissa.

– Lähdemme suhteellisen pienellä joukkueella liikenteeseen, se on uutta tämän maasto- ja sprinttimatkojen MM-kisojen jakamisen myötä.  Luotan siihen, että meillä on kasassa tiimi, joka tekee Norjassa hyvää jälkeä. Naisten nelikkomme on aika kokenut ja miesten joukkueemme puolestaan vähän kokemattomampi, mutta jo muutaman vuoden on ollut nähtävissä, että nuori miesten porukka on tulollaan, Kähäri pohtii.

Suomen MM-joukkue lähtee runsaan viikon kuluttua Norjaan viimeiselle MM-leirilleen, jossa Kähärin mukaan keskitytään oleellisiin juttuihin.

– Ohjelmassa on norjalaisten näyttökisat sekä muutama vähän tehokkaampi harjoitus. Haemme MM-kartoittajan karttoja treeneihin, jotta saamme mahdollisimman relevanttia harjoitusta. Maastossa kasvusto on rehevämpää kuin edellisellä käynnillämme toukokuussa, joten nyt on nähtävissä, mikä näkyvyys on maastossa MM-kisojen aikaan, Kähäri kertoo.

MM-kisoihin on aikaa puolitoista kuukautta, joten urheilijoilla on hyvin aikaa MM-viimeistelyyn.

– Urheilijoilla on hyvin aikaa tehdä vielä perusharjoitusta ja valmistautua MM-kisoihin, viilata kuntoa ja pohtia sekä maasto- ja karttakuvioiden kautta, mitä kisoissa tulee vastaan, Kähäri avaa MM-valmistautumista.

MM-kisoissa Suomen koko naisnelikko voi osallistua keskimatkalle, sillä Marika Teinillä on henkilökohtainen lisäpaikka matkan hallitsevana Euroopan mestarina. Naisten pitkälle matkalle ja viestiin on nimetty Harju, Rantanen ja Teini, ja Kinni on varalla molemmille matkoille. Miehissä keskimatkalle starttaavat Kirmula, Niemi ja Syrjäläinen. Pitkälle matkalle Suomen miehiä osallistuu vain kaksi: Kirmula ja Kuukka, ja Akseli Ruohola on varamiehenä. Viestiin puolestaan on nimetty Kirmula, Niemi ja Kuukka sekä varalle Olli Ojanaho.

Suomen joukkue MM-Norjassa 13.-17.8.2019

Naiset: Venla Harju Tampereen Pyrintö (keskimatka, pitkä matka ja viesti), Saila Kinni Tampereen Pyrintö (keskimatka sekä varalla pitkä matka ja viesti), Merja Rantanen Jämsän Retki-Veikot (keskimatka, pitkä matka ja viesti), Marika Teini Halden SK (keskimatka, pitkä matka ja viesti). Keskimatkan varalla Maija Sianoja MS Parma.

Miehet: Miika Kirmula Kalevan Rasti (keskimatka, pitkä matka ja viesti), Elias Kuukka Tampereen Pyrintö (pitkä matka ja viesti sekä varalla keskimatka), Aleksi Niemi Tampereen Pyrintö (keskimatka ja viesti), Topi Syrjäläinen Helsingin Suunnistajat (keskimatka). Varalla Akseli Ruohola MS Parma (pitkä matka), Olli Ojanaho Helsingin Suunnistajat (viesti).

MM-kisojen ohjelma
13.8. keskimatkan karsinta