Sporttitetistä uusia mahdollisuuksia nuorille ja näköalaa liikuntatyöhön

Sporttitetti on uusi nuorten osallisuutta edistävä TET-malli, joka käynnistyi Nuorten Akatemian aloitteesta. Sporttitetin ideana on, että nuori suorittaa TET-jakson liikuntaseurassa tai koulussa yhteistyössä seuran kanssa. TET-jakson aikana nuori kartuttaa kokemusta ja tietämystä lajinsa uramahdollisuuksista – ohjauksesta ja valmentamisesta viestintään ja tapahtumien järjestämiseen. TET-jakso avaa myös seuran ja koulun välistä yhteistyötä.

Suunnistusliitto lähti mukaan pilottiin kahden asiasta innostuneen seuran, Hyvinkään Rastin ja Espoon Akilleksen kanssa. Pilottihankkeessa mukana olivat myös Suomen Urheiluliitto, Voimisteluliitto sekä lasten- ja nuorten liikuntajärjestö Wau ry.  Nuorten Akatemian elokuussa 2017 järjestämissä työpajoissa suunniteltiin lajikohtainen sisältö TET-harjoittelujaksolle. Hyvinkään Rasti pilotoi oman tet-jaksonsa syyskuussa, Espoon Akilleksen jakso toteutuu marraskuussa.

Hyvinkään Rastin Teemu Kantelisen mukaan Sporttitetti oli onnistunut konsepti.

– Kokonaisuutena tämä on oppilaan, koulun ja seuran näkökulmasta toimiva konsepti. Seuran näkökulmasta haastavaa oli ohjauksen toteutus virka-aikana, kun kaikki seuran toimijat ovat vapaaehtoispohjalla, Kantelinen pohtii.

Sporttitetin toteutus vaati Kantelisen mukaan yhteistyötä ja sopimista mm. lukujärjestyksen, tilojen ja ruokailujen suhteen.

– Yhteistyö koulun kanssa sujui hyvin. Venlan vetämillä oppitunneilla opettajat hoitivat ”kurinpidolliset” asiat ja Venla sai keskittyä suunnistusopetukseen.

Pilottikokemusten pohjalta laaditaan Sporttitet-malli, joka on kaikkien seurojen vapaasti hyödynnettävissä.  Aineistoa kootaan omalle nettisivustolle ja se sisältää seuroille ohjeita, mm. muistilistan, infoa vanhemmille ja koululle. Seuraa liiton tiedotusta Sprottitet-konseptin etenemisestä.

Karim Mbembela suoritti oman tet-jaksonsa liiton toimistolla lokakuun alussa. Alla Karimin työstämä juttu Sporttitetistä. Juttu on julkaistu Suunnistaja-lehdessä nro 8/2017.

Mitä, jos työelämään tutustumisen ja urheilun voisi yhdistää?

Mitä, jos urheilun ja työelämään tutustumisen voisi yhdistää? Suunnistusliitto on kokeillut tällaista sporttitettiä muutaman muun lajin kanssa. Kokeiluseuroina toimivat tänä syksynä Espoon Akilles ja Hyvinkään Rasti, josta ainakin Hyvinkäällä on jo kokeiltu käytännössä.

No mikä sporttitet ylipäätänsä on? Siitä voisi puhua vaikkapa Liikunnan ilon ja työelämään tutustumisen yhdistelmässä. Venla Tiljander teki oman tet-jaksonsa Hyvinkään Rastin alaisuudessa. Sporttitetissä ollessaan Venla kävi yhdessä koulussa kahden viikon ajan kertomassa ja opettamassa suunnistusta neljä tuntia per ryhmä. Ryhmiä oli 7-vuotiaista ykkösluokkalaisista aina 9 luokka-asteeseen asti. Venla kertoi sporttitetistä sen, että oppilaat pitivät siitä mitä tekivät ja eivät malttaneet lopettaa, mikä on tietenkin positiivista ja kertoo liikunnan ilosta. Tuntui, että kaikki pääsivät hieman sisään suunnistukseen.

Kokemuksia asiasta tietenkin saatiin myös haastattelussa, jonka mukaan siitä todella tykättiin ja voitiin sanoa positiivista. Muutenkin sponttitet vaikuttaa hyvältä idealta, sillä liikunnan parissa toimiminen ja etenkin suunnistuksen sanoman levittäminen on ollut mukavaa puuhaa ja kyseistä toimintaa voisi vielä jalostaa hiukan.  Työelämääntutustumisen osuus tuli kuitenkin esiin siinä, kun päivät saattoivat hieman kääntyä rankaksi. Mutta innokkuudella siitäkin selviää helposti.

Suunnistuksen sanoman levittäminen vielä olisi tietenkin tärkeää lajin kannalta, sillä vieläkin muutamissa perheissä ollaan hieman tietämättömiä asian suhteen. Laji leviäisi enemmän tämän tet-muodon kautta ja kannustaisi ihmisiä ja perheitä vielä tutustumaan paremmin lajiin. Suunnistuksessa liikunnallisuus, metsässä liikkuminen ja pähkäily voisi innostaa vielä enemmän oppilaita ylipäätään liikkumaan. Sporttitet tietenkin sopii sille, joka Venlan tavoin haluaa tehdä töitä liikunnan parissa, eikä ruveta toimistohiireksi. On tämäkin nuorten liikuttaminen hyödyllistä työtä!

Karim Mbembela, Suunnistusliiton tettiläinen 2.10–6.10.2017