Kokeilumahdollisuus ilman RR-sarjaa jatkuu vuodelle 2024

Mahdollisuus hakea kilpailutapahtumalle erillislupa 10-vuotiaiden tai nuorempien lasten sarjan järjestämiseksi ilman viitoitettua rastireittisarjaa (RR) jatkuu vuodelle 2024.

Hakemusten perusteella valitaan muutama kansallinen kilpailu, joille myönnetään mahdollisuus poiketa suunnistukseen määritellystä lajisäännöstä 9.32., jonka mukaan 10-vuotiaille tulee järjestää vähintään RR-sarja.

Näistä (maasto-)suunnistustapahtumista kerätään osallistujien ja seurojen kokemuksia ja huomioita. Palautteen perusteella Suunnistusliiton työryhmät pohtivat jatkotoimenpiteitä ja -linjauksia vastaavan mahdollisuuden sallimiseksi myös jatkossa.

Rastireittiä ei pääasiallisena alle 10-vuotiaiden kilpailumuotona olla kuitenkaan poistamassa.

Erillisluvan myöntämiseksi tulee täyttää hakemus ja osoittaa, että maasto ja ratamestarityö mahdollistavat turvalliset ja SSL:n ohjeistuksen mukaiset suorat 10-vuotiaiden radat. Hakemus tulee tehdä viimeistään 2kk ennen tapahtumaa.

Huomioitavaa:

• Poikkeuslupaa ei voi hakea alueelliseen Kompassi-tapahtumaan, joka on lasten matalan kynnyksen tapahtuma.
  • Tukireitin järjestäminen ei ole pakollista lajisääntöjen mukaan, mutta SSL:n suositusten mukaista. TR:n järjestämättä jättämiseen ei tarvita siten poikkeuslupaa.
  • Katso SSL:n ohjeistus suorista 10-vuotiaiden radoista. Sähköinen ratamestarikirja: https://sslkoulutus.fi/ratamestarikirja/0850-alle-10-vuotiaiden-radat/
Lajisääntö 9.32
Suunnistustehtävän mukaan sarjat H10 ja D10 voidaan jakaa sarjoihin A (normaalisuunnistus), RR (rastireitti) (katso 17.2) ja TR (tukireitti) (katso 17.3) sekä sarjat H12 ja D12 sarjoihin A (normaalisuunnistus) ja TR (tukireitti). Yleisessä kilpailussa tulee suunnistuksen sarjoissa H10 ja D10 järjestää vähintään RR-sarja. Sprinttisuunnistus katso 18.32.

Tästä kokeilusta on tehty päätös Suunnistusliiton seuratoimintaryhmässä 11.10.2022. Hakemukset käsittelevät ja luvat myöntävät yhteistyössä Suunnistusliiton nuoriso- ja koulutuspäällikkö Katri Lindeqvist sekä tapahtuma- ja seurapäällikkö Timo Saarinen.

Tiedustelut: Katri Lindeqvist katri.lindeqvist@suunnistusliitto.fi puh. 0443236657