Kevyemmät kisajärjestelyt mahdollistuvat uusilla säännöillä

Suunnistuksen kilpailutoimintaan on tulossa uusi tapahtumaformaatti, jonka sääntöjä ja ohjeistuksia Suunnistusliitossa parhaillaan viimeistellään. Tuote etsii vielä nimeä, mutta tavoite on selkeä: tapahtumatoimintaan halutaan uutta sykettä ja vetovoimaisuutta keventämällä järjestelyjä, lisäämällä lähikisojen tarjontaa sekä tuomalla joustavuutta osallistujille.

Ihmisten vapaa-ajan käyttö ja mieltymykset sekä sitä myötä myös suunnistus harrastuksena on ollut reippaassa muutoksessa viimeisen vuosikymmenen aikana. Lajin harrastaja- ja suoritusmäärät kasvavat, mutta ihmiset haluavat yhä useammin suunnistaa arkipäivinä iltaisin. Toisaalta eteläisessä Suomessa suunnistusta on mahdollisuus harrastaa ympärivuotisesti.

Kilpailutoiminnassa ollaan nyt vastaamassa tähän muutokseen. Uusi tapahtumaformaatti kulkee työnimellä ”kevytkisa” ja sanan mukaisesti sen tarkoituksena on tehdä suunnistuksen kilpailutapahtumasta kevyempi ja joustavampi järjestää sekä toteuttaa tapahtuma nopeallakin aikataululla. Lyhyen etäisyyden päässä arki-iltaan sijoittuva kilpailu vapailla lähtöajoilla ja yksinkertaistetuilla järjestelyillä tarjoaa jatkossa suunnistajalle saman kilpailusuorituksen nautinnon ja rankipisteet kuin viikonlopun kisakin.

Kevytkisassa on monella tapaa helpotetut järjestelyt, joka tekee sen pienemmillekin seuroilla mahdolliseksi järjestää. Kun suunnistajat löytävät arki-illan tai talven viikonlopun kisoihin, voi tapahtuman järjestäminen olla seuralle myös hyvin kannattavaa.

Lähellä järjestettävä kevytkisa voi olla myös uusille suunnistajille ensikokeilu kilpailuihin. Osallistuja voikin osallistua tapahtumaan ilman seuran jäsenyyttä, mutta suunnistuksen kilpailulisenssi on oltava.

Keksitkö kevytkisaformaatille osuvan nimen?

Tee nimiehdotus lomakkeella

Uusi nimi, kilpailumuodon säännöt ja järjestelyohjeistukset julkaistaan helmikuun puoliväliin mennessä.