Suunnistusliiton talous positiivinen 2017

Liittovaltuusto keskusteli vilkkaasti Helsingissä pidetyssä kevätkokouksessaan.

Suunnistusliiton talous on hyvällä mallilla. Liittovaltuuston lauantaina kevätkokouksessaan Helsingissä hyväksymä vuoden 2017 tilinpäätös oli 2000 euroa plussalla. Suunnistusliiton oman varainhankinnan osuus on yli puolet, mutta lähivuosille tarvitaan keinoja, jotta liitto ja seuratkin pystyvät kasvattamaan omaa varainhankintaansa.

– Se ei ole helppo asia. Rastilippu-palvelu on hyvä esimerkki, sillä sen toivomme tuovan tuottoa sekä seuroille että liitolle. Seurojen kannattaa hyödyntää Rastilippu-palvelua omien kuntosuunnistustapahtumiensa markkinoinnissa ja viedä palvelua eteenpäin, Suunnistusliiton toimitusjohtaja Mika Ilomäki arvioi.

Kuntorastikäytännöt mullistava Rastilippu-palvelu otettiin käyttöön maaliskuun alussa. Palvelu yhdenmukaistaa kuntorastitapahtumia ja sen kautta suunnistaja löytää tapahtumat, voi ilmoittautua niihin sekä maksaa osallistumisensa, jolloin tapahtumapaikalla ei enää tarvitse käteistä rahaa.

Suunnistusliiton liittovaltuusto päätti toimista, joiden tarkoituksena on joustavoittaa niin kilpailemista kuin kilpailujen järjestämistäkin. Liittovaltuusto päätti hallituksen esityksestä ottaa käyttöön kertalisenssin, jonka toivotaan madaltavan kynnystä lähteä kuntorasteilta kilpailuihin. Kertalisenssin voi lunastaa yksipäiväisiin kisatapahtumiin eli se ei ole voimassa esimerkiksi rastiviikoilla. Kisajärjestelyjä helpotetaan tukemalla talvikautena järjestettäviä kilpailuja.

– Kannustamme seuroja järjestämään kilpailutapahtumia enemmän talvikaudella ja nopeallakin varoajalla, ja tarjoamme taloudellisena porkkanana tähän IRMAn palvelumaksun puolittumista marraskuusta maaliskuuhun. Seurat voivat hyödyntää näitä toimenpiteitä kaikissa suunnistuksen lajeissa, Ilomäki kertoo.

Suunnistuksen tunnusluvut vuodelta 2017 olivat hyviä: esimerkiksi kuntosuunnistussuoritusten määrä jatkoi nousuaan, tv-näkyvyys oli ennätyslukemissa, koulutuksiin osallistuneiden määrä nousi. Odotukset jäivät toteutumatta lähinnä huippu-urheilun menestyksessä.

– Usean vuoden ajan olemme olleet paras maa nuorten maailmanmestaruuskilpailuissa. Tavoite on, että tämä menestys siirtyy lähitulevaisuudessa myös aikuisten arvokisamenestykseen ja pääsemme tavoitteemme mukaisesti top3 -maiden joukkoon MM-menestyksessä, Ilomäki summaa tavoitteen.