Sprinttisuunnistuksessa tehdään tällä hetkellä ennätyksiä. SM-sprintin nykyinen osanottoennätys on viime vuodelta 1400 suunnistajaa. Lauantaina 20.9. Hollolan kaduille starttaa tämän vuoden SM-sprinttiin 1950 suunnistajaa. Uusi ennätys tehdään 40 prosentilla! Ennätys kertoo siitä, että suunnistusväki on lopullisesti ottanut myös sprintin omakseen.
Itse osallistuin pari päivää sitten Uudenmaan AM-sprinttiin. Hyvistä kisoista nautti reilusti yli 500 kilpailijaa. Se on melkoinen määrä syyskuisena arki-iltana. Jäin pohtimaan, että itseasiassa arki-iltoihin sijoitetut sprinttikisat on erittäin hieno asia ja täytyy toivoa niiden yleistymistä. Kasvupotentiaalille löytyy perusteet helposti.
Ensinnäkin sprinttikisoihin kaupungin taajama-alueelle on lyhyt matka. Jos normaaleihin ”metsäkansallisiin” voi viikonloppuisin olla pidempikin ajomatka, on sprinttikisat helppo järjestää keskeiselle sijainnille niin, että matkustus ei vie turhaa aikaa.
Toiseksi ja kolmanneksi. Sprinttikisan suoritusaika on lyhyt, noin vartti. Tästä syystä kilpailupaikalla vietetty aika lyhenee suorituksen nopeuden kautta entisestään. Lisäksi minuutin lähtöväleillä sarjat viedään nopeasti läpi ja samaan autokuntaan kuuluvien lähtöajat ovat lähellä toisiaan. Turhalta käkkimiseltä vältytään.
Neljänneksi. Vartin asfalttipyyhkäisyssä tulee hieman hiki, mutta vähemmän kuraisia kamppeita, havunneulasia niskassa tai hirvikärpäsiä hiuksissa. Arki-illan sprinttikisaan riittää erinomaisesti ”norjalainen pesupaikka”, eli kostea pyyhe, jolla hieraisee suurimmat hiet kasvoilta.
Itseasiassa nämä kaikki ovat tekijöitä, jotka muistuttavat iltarasteja: joustavuus, nopeus, vähän vapaa-aikaa vievä ja iltauutisiin mennessä kotona. Toivon, että seurat ja sitä kautta myös suunnistajat tarttuvat haasteeseen. Lisää alkukauteen sijoittuvia arkisprinttejä ja kesälomien jälkeen uusi buumi elo-syyskuulle!

ps. SM-sprintti toki pitää järjestää viikonloppuna. Karsinnan ja finaalin muodossa juostava kisa muistuttaa enemmän ”perinteistä” kisaa, vieden pidemmän ajan kisapaikalla. Viikonloppusprinttikisaan sopii muutenkin hyvin kaksi starttia. Tällaista kisamuotoa Tuusulan Voima-Veikot on ansiokkaasti lanseerannut viime vuosina.