Mukaan Suunnistusliiton työryhmiin?

Suunnistusliiton toiminnassa keskeisellä sijalla on hieman toistakymmentä erilaista työryhmää, jotka ohjaavat liiton toimintaa. Hallitus päätti taannoin, että liiton ryhmiä uusitaan ja ryhmiin haetaan uusia jäseniä avoimella haulla. Kokonaan uusia ryhmiä ovat viestintä- ja markkinointiryhmä, seura- ja aluetoimintaryhmä sekä pyörä- ja tarkkuussuunnistuksen lajiryhmät.

Miksi halutaan uusia jäseniä ja uusia ryhmiä?

Avoimuudella halutaan, että suunnistuksen ”kenttäväestä” on mahdollista nousta mukaan vaikuttamaan suomalaisen suunnistuksen tulevaisuuteen.  Uusilla kasvoilla ja mielipiteillä voi olla hyvää konkreettista annettavaa lajillemme. On tervettä, että toisinaan joudutaan hieman tuulettamaan totuttuja ajattelumalleja. Uudet jäsenet voivat osaltaan tuoda näitä uusia ideoita suunnistuksen eteenpäin viemiseen.

Uusista ryhmistä Seura- ja aluetoimintaryhmän toimintaan kuuluu myös harrastesuunnistus. Tällaiselle ryhmälle oli selvä kysyntä seurojen suunnalta. Harrastajasuunnistuksen viime vuosien kasvu, aikuisten suunnistuskoulut ja nyt ajankohtaiset opetus- ja kulttuuriministeriöltä haettavat seuratuet ovat asioita, jotka mm. kuuluvat tämän ryhmän toimintaan. Myös alueiden toimintaa on tarkoitus tukea tämän ryhmän toiminnalla.

Viestintä- ja markkinointiryhmän tavoitteena on sparrata liiton mahdollisuuksia lisätä edelleen lajimme tunnettuutta, näkyvyyttä ja vahvistaa asemaamme houkuttelevana yhteistyökumppanina.

Hiihto-, pyörä- ja tarkkuussuunnistuksen lajiryhmien tehtävänä on viedä kyseisten lajiryhmien toimintaa eteenpäin. Haasteina ovat mm. harrastajamäärien vahvistaminen ja kilpailutoiminnan kehittäminen. Lajien parissa on vahvaa asiantuntemusta, joka toivottavasti saadaan entistä paremmin nyt käyttöön.
Muita ryhmiä ovat nuorisoryhmä, huippusuunnistusryhmä, kilpailuryhmä, karttaryhmä, sääntöryhmä ja ympäristöryhmä.

Näihin kaikkiin ryhmiin toivotaan hyviä hakijoita. Innokkaita yhteydenottoja on jo tullut, mutta lisää hyviä ehdokkaita otetaan 15.2. mennessä.  Allekirjoittaneelta voi kysyä lisätietoja (045-77310310) ja laittaa kiinnostuksenosoituksen myös sähköpostitse (mika.ilomaki (a) suunnistusliitto.fi).

Mika Ilomäki