Tirkistelijä jäi kiinni Fin5-pesutiloissa

Mieshenkilö jäi kiinni viikko sitten Lohjan seudulla järjestetyllä Fin5-suunnistusviikolla videoituaan naisten pesutiloja. Asiasta epäillään noin 40-vuotiasta mieshenkilöä, joka kuvasi ja äänitti naisten suihkutilan tapahtumia. Asia on Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen tutkittavana salakatselu- ja -kuuntelutapauksena. Mikäli tutkimuksissa ilmenee, että asianosaisina on alaikäisiä, muuttuu rikosnimike sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan lasta esittävän kuvan hallussapidoksi.

– Tapaus on äärimmäisen harvinainen, ja suhtaudumme siihen erittäin vakavasti. Asiaan puututtiin välittömästi, ja järjestäjät siirsivät asian poliisin tutkittavaksi. Poliisi aloitti oman tutkintansa heti, kun epäilyttävän kassin sisältö varmistui. Tavoitteemme on, että suunnistustapahtumissa niin lapset kuin aikuisetkin sukupuolesta riippumatta voivat olla turvallisin mielin, korostaa Suunnistusliiton toimitusjohtaja Mika Kulmala.

Epäilty henkilö on asetettu Suunnistusliiton toimesta väliaikaiseen kilpailu- ja toimitsijakieltoon. Tämä on voimassa asian käsittelyn ajan ja lopullisesta seuraamuksesta päättää Suunnistusliiton sääntöryhmä.

Tapahtumat saivat alkunsa viime viikon tiistaina (12.7.) Nummi-Pusulan Millolassa järjestetyssä Fin5-suunnistusviikon toisessa osakilpailussa. Epäilty henkilö jätti miesten pukutiloihin aamulla kassiin videokameran, jolla kuvasi ja nauhoitti pressulla erotetun naisten suihkutilan tapahtumia. Muut suunnistajat kiinnittivät huomiota miehen käytökseen ja epäilyttävään kassiin, ja hälyttivät paikalle järjestäjät ja poliisin. Poliisi suoritti myöhemmin kotietsinnän epäillyn henkilön kotona ja takavarikoi tietokoneen ja tallennusvälineitä.

Vihdin poliisilaitoksella asiaa tutkivan Eira Pajuharjun mukaan asian selvittely voi kestää pitkään.

– Esitutkinnan valmistumista on vaikea arvioida, koska materiaalia on paljon. Kaikkiin asianosaisiin eli mahdollisesti kuvattuihin otetaan yhteyttä yhteistyössä Suunnistusliiton ja heidän seurojensa kanssa, Pajuharju korostaa.

Hänen mukaansa tutkinnan tässä vaiheessa henkilöiden, jotka epäilevät tulleensa kuvatuksi, ei siis tarvitse ilmoittautua.

Pajuharjun arvion mukaan pesutilat Fin5-suunnistusviikolla oli järjestetty asianmukaisesti.

– Tilat olivat suojatut ja ihmiset ymmärsivät, että miesten ja naisten tilat ovat erillään. Isossa joukkosysteemissä on muuta mahdotonta vaatia, ellei ole valmiita rakenteita, Pajuharju arvioi.