Suunnistajan palvelu

Tämä sivu päivittyy jatkuvasti sitä mukaa,
kun Rastilippu kehittyy.
Päivitetty 21.12.2017

Suunnistajan palvelu on nyt Rastilippu!

Suunnistusliitto toteuttaa kuntosuunnistukseen uuden tuotteen, jonka nimi on Rastilippu. Kehitystyötä on tehty työnimellä Suunnistajan palvelu. Sähköinen palvelu lisää kuntosuunnistuksen suosiota, yksinkertaistaa osallistumista sekä helpottaa tapahtumien markkinointia ja järjestelyjä.

Tavoitteena on tarjota kuntorastikävijöille nykyaikeinen väline etsiä tapahtumia, ilmoittautua ja nähdä tietoja osallistumisistaan. Kuntorasteja järjestäville seuroille tämä on kädenojennus: Seurat saavat teknisen järjestelmän käyttöönsä veloituksetta.

Sähköisen palvelun avulla kuntosuunnistuksen maksaminen ja ilmoittautuminen siirtyy mobiiliaikaan. Palvelua on sujuva käyttää myös mobiililaitteella. Kuntorastien järjestäjät hyötyvät palvelusta etenkin tapahtumien markkinoinnissa, osallistujien kirjaamisessa sekä rahan ja tilastojen hallinnoinnissa.

Palvelusta tulee moderni, helppokäyttöinen ja houkutteleva, ja sen avulla tavoitamme suunnistajat ja suunnistuksen kokeilijat. Suunnistus kulkee mukana taskussa – kännykässä. Palvelu luo myös uusia markkinointimahdollisuuksia seuralle. Tavoitamme yhä enemmän suunnistuksesta kiinnostuneita aloittelijoita ja yhä useammista lajin kokeilijoista tulee vakiharrastajia.

Palvelun pilottivaihe on avattu sivulla rastilippu.fi.

Suomen Suunnistusliitto on saanut Rastilipun, eli Suunnistajan palvelun kehittämiseen erityisavustusta Opetus- ja kulttuuriministeriöltä.

Aikataulu

Suunnistajan palvelun ensimmäinen pilottikäyttö toteutettiin 18.11. Rastikaronkan sprintin yhteydessä Helsingissä. Palvelu toimi hyvin.

Rastilipun (Suunnistajan palvelun) pilottiversiota testataan pilottiin ilmoittautuneiden seurojen toimesta alkuvuodesta 2018.

Palvelun versio 1 (= vuonna 2018 käytettävissä olevat sisällöt) on seurojen käytettävissä maalis-huhtikuussa 2018 alkavilla kuntorasteilla.

Palvelu toimii ensivaiheessa nettiselaimella. Palvelun mobiiliapplikaatio toteutetaan alkukesällä 2018.

Palveluun kehitetään uusia ominaisuuksia tulevina vuosina.

Tietoa Rastilipusta ja sen käytöstä

Katso palvelun tarkempi esittely (pdf), päivitetty marraskuussa 2017
11_2017_Rastilippu_eli_SuunnistajanPalvelu_osallistujalle_seuralle_netti

Katso ohjeet suunnistajalle: Profiilin luominen, kirjautuminen ja ilmoittautuminen tapahtumiin.

Katso ”Seuran toimet Rastilipun käyttöön ottamiseksi” uusimmasta Harrastesuunnistuksen uutiskirjeestä.

Katso päivittyvä artikkeli, josta löydät ”Usein kysytyt kysymykset”.

Miten seura pääsee käyttämään Rastilippua?

Rastilipusta (Suunnistajan palvelusta) kiinnostuneet seurat voivat ottaa yhteyttä: katri.lilja(a)suunnistusliitto.fi

• Kysymykset, tiedustelut,
  • Ilmoittautumiset käyttämään Rastilippua,
  • Käyttöönottoprosessin käynnistäminen.

Pilottiin ilmoittautuneita seuroja kontaktoidaan loppuvuoden 2017 aikana ja sovitaan pilottien toteutuksesta.

Muiden kuin pilottiseurojen osalta käyttöönottoon liittyvät toiminnot käynnistyvät alkuvuodesta 2018.

Valmistautumisohjeita seuralle

Jo nyt seurat voivat tehdä asioita, jotka sujuvoittavat palvelun käyttöönottoa. Kun palvelun kehitystyö etenee, annetaan seuroille tarkemmat ohjeet, miten palvelun otetaan käyttöön.

Valmistautumisohjeita, julkaistu 3.11.2017