Suunnistajan palvelu

Tämä sivu päivittyy jatkuvasti sitä mukaa,
kun Suunnistajan palvelun kehitystyö etenee.
Päivitetty 17.11.2017

Suunnistusliitto toteuttaa kuntosuunnistukseen uuden tuotteen, Suunnistajan palvelun. Sähköinen palvelu lisää kuntosuunnistuksen suosiota, yksinkertaistaa osallistumista sekä helpottaa tapahtumien markkinointia ja järjestelyjä.

Tavoitteena on tarjota kuntorastikävijöille nykyaikeinen väline etsiä tapahtumia, ilmoittautua ja nähdä tietoja osallistumisistaan. Kuntorasteja järjestäville seuroille tämä on kädenojennus: Seurat saavat teknisen järjestelmän käyttöönsä veloituksetta.

Sähköisen palvelun avulla kuntosuunnistuksen maksaminen ja ilmoittautuminen siirtyy mobiiliaikaan. Palvelu on helppokäyttöinen myös mobiililaitteella. Kuntorastien järjestäjät hyötyvät palvelusta etenkin tapahtumien markkinoinnissa, osallistujien kirjaamisessa sekä rahan ja tilastojen hallinnoinnissa.

Palvelusta tulee moderni, helppokäyttöinen ja houkutteleva, ja sen avulla tavoitamme suunnistajat ja suunnistuksen kokeilijat. Suunnistus kulkee mukana taskussa – kännykässä. Palvelu luo myös uusia markkinointimahdollisuuksia seuralle. Tavoitamme yhä enemmän suunnistuksesta kiinnostuneita aloittelijoita ja yhä useammista lajin kokeilijoista tulee vakiharrastajia.

Suomen Suunnistusliitto on saanut Suunnistajan palvelun kehittämiseen erityisavustusta Opetus- ja kulttuuriministeriöltä.

Aikataulu

Suunnistajan palvelun ensimmäinen pilottikäyttö on 18.11. Rastikaronkan sprintin yhteydessä Helsingissä.

Suunnistajan palvelun pilottiversiota testataan pilottiin ilmoittautuneiden seurojen toimesta alkuvuodesta 2018.

Palvelun versio 1 (= vuonna 2018 käytettävissä olevat sisällöt) on seurojen käytettävissä maalis-huhtikuussa 2018 alkavilla kuntorasteilla.

Palvelu toimii ensivaiheessa nettiselaimella. Palvelun mobiiliapplikaatio toteutetaan alkukesällä 2018.

Palveluun kehitetään uusia ominaisuuksia tulevina vuosina.

Katso palvelun tarkempi esittely 11_2017_SuunnistajanPalvelu_osallistujalle_seuralle_netti

Miten mukaan Suunnistajan palveluun?

Suunnistajan palvelusta kiinnostuneet seurat voivat ottaa yhteyttä: katri.lilja(a)suunnistusliitto.fi

• Kysymykset, tiedustelut,
  • Ilmoittautumiset mukaan Suunnistajan palveluun,
  • Käyttöönottoprosessin käynnistäminen.

Pilottiin ilmoittautuneita seuroja kontaktoidaan loppuvuoden 2017 aikana ja sovitaan pilottien toteutuksesta.

Muiden kuin pilottiseurojen osalta käyttöönottoon liittyvät toiminnot käynnistyvät alkuvuodesta 2018.

Valmistautumisohjeita seuralle

Jo nyt seurat voivat tehdä asioita, jotka sujuvoittavat palvelun käyttöönottoa. Kun palvelun kehitystyö etenee, annetaan seuroille tarkemmat ohjeet, miten palvelun otetaan käyttöön.

Valmistautumisohjeita, julkaistu 3.11.2017

Usein kysyttyjä kysymyksiä (UKK)

Missä tapahtumissa Suunnistajan palvelu (ennakkoon ilmoittautuminen ja maksaminen, omien tulosten arkistoituminen) on käytössä?

• Suunnistajan palvelu on käytössä niillä kuntorasteilla, joiden järjestäjä (seura, tai seurojen yhteenliittymä) on ottanut Suunnistajan palvelun käyttöön.
  • Tapahtumien karttahaussa ja tapahtumien listalla tulee olemaan tietynlainen tunnus niiden tapahtumien kohdalla, joissa Suunnistajan palvelu on käytössä.

Mitkä tapahtumat näkyvät Suunnistajan palvelun kartta- tai listahaussa?

• Suunnistajan palvelun karttahaussa ja nettikalenterissa näkyvät kaikki ne tapahtumat, jotka seurat ovat syöttäneet kalenteriin. Seurat saavat ylläpitotunnukset kalenterin täyttämiseksi.
  • Kalenteriin voi viedä kuntorastit, kilpailujen avoimet sarjat (”kuntosarjat”) ja muut suunnistustapahtumat, jotka ovat avoimia kaikille ja jotka seura haluaa ilmoittaa kalenterissa.

Mitä kuntorastien osallistuja saa Suunnistajan palvelusta?

Ensimmäisessä vaiheessa

• Osallistuja löytää helposti lähellä olevat kuntosuunnistustapahtumat Suunnistajan palvelun kartta- tai listahausta.
  • Kirjautunut osallistuja voi ilmoittautua tapahtumaan ennakkoon ja maksaa sen.
  • Suunnistaja näkee suorituksensa väliajat uudella tavalla niistä tapahtumista, joihin hän on ilmoittautunut palvelun kautta.
  • Suunnistajalle kertyy tulosarkisto tapahtumista, joihin hän on ilmoittautunut palvelun kautta.

Palvelun kehitystyön edetessä tulee käyttöön mobiilisovellus, jossa on yllä mainitut toiminnot, sekä integrointi kännykän navigaattoriin.

Palveluun tulee myöhemmässä vaiheessa

• erilaisia tulossovelluksia,
  • mahdollisimman monen erilaisen työhyvinvointi-setelin maksutavan integrointi.

Miksi kuntorastien järjestäjän (seuran) kannattaa ottaa Suunnistajan palvelu käyttöön?

• Kuntorastien järjestäjä saa ilmaiseksi käyttöönsä valtakunnallisen markkinointikanavan – Suunnistajan palvelun karttahaun ja kalenterin.
  • Suunnistusliitto tulee markkinoimaan tehokkaasti Suunnistajan palvelua. Myös seurojen kuntorastit hyötyvät markkinointitoimista.
  • Ennakkoon ilmoittautuminen ja maksaminen yksinkertaistaa toimintoja kuntorastien tapahtumapaikalla, myös käteisen käsittely vähenee.
  • Asiakas saa käyttöönsä palvelun, joka innostaa ja houkuttelee.
  • Suunnistajan palvelun käyttöön ottavat seurat saavat opastusta ja koulutusta.
  • Kehitysaskelien myötä seuran kuntorastituote kehittyy. Mitä parempi itse tuote on, sitä tyytyväisempi on asiakas.
  • Suunnistajan palvelu yksinkertaistaa tilastointia.
  • Järjestäjä pystyy tarjoamaan käyttäjille tulosarkiston.

Katso lisää seuran etuja ylempänä olevasta palvelun tarkemmasta esittelystä.