Leirit lapsille ja nuorille

Lapsille ja nuorille on tarjolla suunnistusleirejä seurojen, urheiluopistojen sekä liiton järjestämänä.

Leirit ja valmennustoiminta suunnistajan polulla

Lataa Vauhtia! Taitoa! Kanttia! opas tästä (pdf 3,2Mt)

Leimaus-leiri

8-18-vuotiaille
Valtakunnallisella Leimaus-leiri on vuosittainen suunnistuksen suurleiri, joka tarjoaa haasteita kaiken ikäisille ja tasoisille lapsille ja nuorille.
Tasoryhmät: RR, TR, Taso 1, Taso 2, Teho, Pro
Leimausleiri.fi

Kompassi-leirit

Alle 14-vuotiaille
Alueellisia Kompassi-leirejä järjestetään vuosittain seurayhteistyön voimin.
Kompassi-leirin ikäryhmän rajauksesta päättää alueen seurat (esim. kulta- ja hopeakompassi -ikäisille). Leirin tarkoituksena on tutustua muiden lähiseurojen suunnistajiin, eli saada uusia suunnistuskavereita. Ohjelmassa onkin suunnistuksen lisäksi keskeisessä osassa yhteisöllisyyttä kehittävät ohjelmanumerot.

Yläkoululeiritys

13–15 -vuotiaille (yläkouluikäisille)
Suunnistuksen yläkoululeirityksiä järjestetään 6 urheiluopistolla Suunnistusliiton valitsemien valmentajien johdolla. Valtakunnallinen yläkoululeiritys on Olympiakomitean urheiluakatemiaohjelman koordinoimaa toimintaa, jonka tavoitteena on edistää urheilevan nuoren kasvua tavoitteelliseksi urheilijaksi, kehittää taitoja ja osaamista eri osa-alueilla sekä tukea nuorta urheilun ja koulunkäynnin yhdistämisessä.

Alueellinen Suunta Huipulle -leiritys

15-20 -.vuotiaille
Avoimia Suunta Huipulle -leirejä järjestävät Suunnistusliiton Suunta Huipulle -seuraverkostossa mukana olevat seurat, jotka ovat sitoutuneita seuran valmennustoiminnan kehittämiseen sekä yhteistyöhön muiden huippuseurojen kesken. Seuraverkoston ohjaama valmennustoiminta tukee suunnistusseuroja innostavien ja kehittävien valmennusympäristöjen rakentamisessa erityisesti valintavaiheen suunnistajia ajatellen. Valmennustoimintaa ohjataan kehitettävän erityisesti kansainvälisen suunnistuksen näkökulmasta. Verkostossa mukana olevien seurojen avoimen valmennustoiminnan infosivut löytyvät yllä olevan linkin takaa.

Valtakunnallinen Suunta Huipulle -leiritys

Valtakunnallista Suunta Huipulle -leiritystä tarjotaan tavoitteellisesti valmentautuville urheilijoille suunnistuksen eri lajeissa. Leirit sisältävät suunnistuksen taitoharjoituksia, fyysistä harjoittelua sekä luentoja osaavien valmentajien johdolla. Valmennusleirien sisällöt liittyvät suunnistajan polun tavoitteeksi huippusuunnistus vaiheen sisältöihin.

Suunnistus:
17-20 -vuotiaille
Liittojohtoiset valtakunnalliset Suunta Huipulle -leireille valitaan vuosittain huipulle tähtääviä nuoria, jotka ovat menestyneet kansallisella tasolla ja täyttävät fyysisissä ominaisuuksissa valintaohjeet. Fyysisten ominaisuuksien testaus tapahtuu seurojen järjestämissä testeissä.

Hiihtosuunnistus:
15-18 -vuotiaille
Liittojohtoisia valtakunnallisia valmennusleirejä vuosittain. Avoin osanotto tavoitteellisesti harjoitteleville ja kilpaileville nuorille.

Pyöräsuunnistus:
n. 15-18 -vuotiaille