Tähtiseura-ohjelma

Tähtiseura-ohjelma on Olympiakomitean, lajiliittojen ja aluejärjestöjen uusi seurojen laatuohjelma, joka tukee suomalaisen urheilun keskeistä vahvuutta: seuratoimintaa. Laatuohjelma auttaa seuroja kehittämään sen itse valitsemia osa-alueita modernien työkalujen ja toimintatapojen avulla yhdessä muiden laatuseurojen kanssa.

Tähtiseurat korvaavat aiemmat Sinettiseurat, joita suunnistuksessa on ollut runsaasti jo vuosien ajan. Vahva lasten ja nuorten toiminnan tukeminen on uudessa laatuohjelmassa keskeinen osa-alue varsinkin alkuvaiheessa. Myöhemmin mukaan tulevat huippu-urheilun ja aikuisten liikunnan osa-alueet.

Tähtiseura-laatuohjelman tavoitteena on suomalaisen urheiluseuratoiminnan kokonaisvaltainen kehittäminen. Ohjelman tunnuksena on Tähtimerkki, joka viestii siitä, että seuran toiminta toteuttaa ohjelmassa määritellyt laatutekijät valitun kohderyhmän osalta  (lapset & nuoret, aikuiset sekä huippu-urheilu) sekä kaikille yhteiset johtamisen laatutekijät. Lasten & nuorten Tähtiseura-tunnus on väriltään vihreä, aikuisten punainen ja huippu-urheilun sininen.

Tähtimerkin saaneet seurat toimivat osana maanlaajuista Tähtikuviota – jatkuvan kehittämisen verkostoa, jossa seurat saavat tukea omaan toimintaansa ja jakavat hyviä käytäntöjään. Syksyllä 2018 valmistui uusi sähköinen alusta, jonka kautta seuroille aukeaa yhteys myös muiden alueiden ja lajien toimijoihin.

Tähtimerkin saaminen on seuralle kunnia-asia ja se tuo seuralle arvostusta, mutta myös vastuuta. Tähtiseura-ohjelman laatutekijät toimivat seuratoiminnan kehittämisen apuvälineenä.

Tähtiseura-ohjelmassa mukana oleminen tukee ja sitouttaa seuraa kehittämään  toimintaansa. Tähtimerkkiä voi hyödyntää seuran ulkoisen imagon kehittämisessä ja seuran toiminnan markkinoinnissa. Suunnistuksen Tähtiseuroja on 29 kpl.

Lasten ja nuorten Tähtiseuroille Suunnistusliitto tarjoaa vuosittaista koulutustukea (ent. sinettituki), joka on 165€/vuosi ja tätä tukea voi käyttää esim. SSL:n ohjaaja- ja tason 1 valmennuskoulutuksiin.

Lisätietoa Tähtiseura-ohjelmasta.