Testit ja valintakriteerit valmennusryhmiin

Päivitetty 29.3.2021

Kova juoksuvauhti on edellytys kansainväliselle menestykselle suunnistuksessa, minkä vuoksi rata- ja maastotestien tulokset vaikuttavat mm. liiton ja urheiluakatemioiden aikuisten ja nuorten valmennusryhmien valintaan. Ominaisuustestauksen tarkoituksena on ohjata huippusuunnistajaksi kehittymisen kannalta oikeanlaiseen, herkkyyskaudet huomioivaan harjoitteluun lapsuus- ja nuoruusvaiheessa.

Vuoden 2022 valmennusryhmien valinnoissa huomioidaan 1.1.-9.10.2021 tehdyt suoritukset. Testit voi suorittaa asuinpaikasta tai seurasta riippumatta kaikissa tarjolla olevissa tapahtumissa. Seurat, alueet ja urheiluakatemiat voivat järjestää urheilijoille valvottuja ja avoimia testitapahtumia, jotka tulee ilmoittaa huippu-urheilupäällikölle (petteri.kahari (a) suunnistusliitto.fi) hyvissä ajoin etukäteen. Testitapahtumat päivittyvät tälle sivulle. Testitulokset kirjataan alla olevaan Excel-taulukoon ja lähetetään sähköpostin liitteenä huippu-urheilupäällikölle.

SSL Ratatestipohja tulosten ilmoittamiseen

Järjestettävien ratatestien lisäksi valinnoissa huomioidaan viralliset noteeraukset 1.1.-9.10.2021 ratakilpailuista (1500 / 3000 / 5000 m). Näiltä osin urheilijat ilmoittavat tuloksensa huippu-urheilupäällikölle (petteri.kahari(a)suunnistusliitto.fi) sähköpostitse ma 11.10. mennessä. Tilastointia varten ilmoituksesta tulee käydä ilmi, mistä kisasta on kyse, kisan ajankohta, juostu matka ja aika, urheilijan ikä kuluvana kalenterivuonna sekä mahdollinen linkki kisan tuloksiin.

Ratatesteihin osallistuminen on edellytys valinnalle Suunnistusliiton aikuisten ja nuorten valmennusryhmiin sekä Tampereen, Turun ja Helsingin urheiluakatemioiden huippuryhmiin. Lisäksi ratatestit ovat mm. Suunta Huipulle -leirityksen ja urheiluoppilaitosvalinnan kriteereissä. Ryhmävalinnoissa huomioidaan ratatestin aika suhteessa valmennuslinjauksen mukaisiin tavoitetasoihin. Testitulosten puuttuminen edellyttää liiton valmennusryhmiin pyrkiviltä lääkärintodistusta ja perusteltua syytä. Lääkärintodistus toimitetaan sähköpostitse huippu-urheilupäällikölle (petteri.kahari (a) suunnistusliitto.fi) 9.10. mennessä.

Testiajankohdat ja -paikat 2021

Ratatestit
AikaPaikkaTesti
YhteyshenkilöLisätiedot
Ti 13.4. klo 16.30Kyötikkälän urheilukenttä, Kangasala3000 mAleksi Niemi, aleksi_niemi(a)hotmail.com, 050 917 0469Urheilulukioon hakeville. Ilmoittautuminen paikan päällä.
Ti 13.4. klo 18.00Paavo Nurmen stadion, Turku3000 mJari Sipilä, jari.sipila(a)suunnistusliitto.fi, p. 040 593 7016Ilmoittautuminen 23.3. mennessä jari.sipila(a)suunnistusliitto.fi
Viikko 14 tai 15Helsinki3000 mArttu Syrjäläinen, arttu.syrjalainen@hotmail.com, 045 110 5433Urheilulukioon hakeville.
Ti 27.4. klo 15.00Vöyrin urheilukenttä3000 mMaritta Nurmi, maritta.nurmi(a)idrott.fi, p.

Huom! Kellonajat ovat testin lähtöaikoja. Verryttele etukäteen.

Maastotestit
AikaPaikkaYhteyshenkilöLisätiedot
La 8.5.Kisakallio, LohjaAntti Örn, antti.orn(a)suunnistusliitto.fi, p. 044 515 5505Ks. nuorten arvokilpailujen valintaohjeet

Huom! Kellonajat ovat testin lähtöaikoja. Verryttele etukäteen.

Ominaisuustestit, akatemiaurheilijat

Huippu-urheilijaksi kasvua tukevia seuroja ohjataan järjestämään urheilijoilleen fyysisiä ominaisuuksia mittaavat ominaisuustestejä vähintään 2krt/v. Ominaisuustesteiksi suositellaan Kasva Urheilijaksi -testejä sekä Suunnistusliiton Talenttitestejä.

AikaPaikkaYhteyshenkilöLisätiedot
Talenttitestien video-ohjeet

10-loikka / Mittaa nopeusvoimaa ja kimmoisuutta.
200m / Mittaa juoksunopeutta
Jalkojen nosto riipunnasta tankoon / Mittaa keskivartalon voimaa ja liikehallintaa
Kyykky-jännehyppy 60s / Mittaa jalkojen kestovoimaa

Vauhtia! Taitoa! Kanttia! – suunnistajan polku huipputasolle

Yhteyshenkilöt:

Huippu-urheilupäällikkö
Petteri Kähäri
petteri.kahari (a) suunnistusliitto.fi

Päävalmentaja
Fredric Portin
fredric.portin (a) suunnistusliitto.fi

Nuorten maajoukkuevalmentaja / NOV Antti Örn
antti.orn (a) suunnistusliitto.fi

Tampere / NOV Antti Harju
antti.harju (a) suunnistusliitto.fi

Turku / NOV Jari Sipilä
jari.sipila (a) suunnistusliitto.fi

Helsinki / akatemiavalmentaja Arttu Syrjäläinen
arttu.syrjalainen(a)hotmail.com

Valtakunnalliset rata- ja maastotestitulokset

Aluekohtaiset suorat tilastolinkit saa muuttamalla seuraavan linkin loppuosan alueen lyhenneosan mukaan: http://avarkisto.suunnistus.fi/avtestit/index.php/testit/area/HAME (optiot: HAME, UUSI, V-S, ITA, KAAKKO, K-S, LANSI, SATA, POHJOINEN)

Maastotestiradat

Maastotestin matkat ja sarjajako:

• 10 km (H19-)
  • 7,5 km (D19-, H14-18)
  • 5 km (D14-18)

Tänä vuonna 18 vuotta täyttänyt tai täyttävä poika juoksee 7,5 km ja 18 vuotta täyttänyt tai täyttävä tyttö 5 km.

Ratatestin tavoiteajat

Ratatestin tavoiteajat liiton valmennusryhmiin ja urheiluakatemioihin (Helsinki, Tampere, Turku):

• 5000 m: D24/17.25, H24/15.00, H21/15.15, D21/18.15, H18/16.00
  • 3000 m: D18/11.15, D15/11.45, H15/10.20

Tänä vuonna 18 vuotta täyttänyt tai täyttävä tyttö juoksee 3000 m.

Ratatestiin ja maastotestiin osallistuminen on edellytys Suunnistusliiton aikuisten ja nuorten valmennusryhmiin valinnalle. Ryhmävalinnoissa huomioidaan ratatestin aika suhteessa valmennuslinjauksen mukaisiin tavoitetasoihin.

Valintakriteerit valmennusryhmiin

Suunnistajien valintakriteerit urheiluakatemioiden valmennusryhmiin (Helsinki, Tampere, Turku):

• 17–25-v. nuorten olympiavalmennettavien valinta yhdessä Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön kanssa
  • aikuismaajoukkueurheilijoiden valinta yhdessä Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön kanssa
  • valinta edellyttää kansainvälisen menestyspotentiaalin lisäksi ehdotonta sitoutumista nuorten olympiavalmentajan johdolla tapahtuvaan valmennustarjontaan
Suunnistajien valinnat urheilulukioiden valmennusryhmiin
  • Syksyllä aloittavat urheilijat valitaan kevään yhteishaussa. Hakijat kutsutaan testeihin helmi-toukokuussa, jos oppilaitos sellaiset järjestää.
  • Mäkelänrinteen, Kerttulin ja Sammon lukioihin hakeville urheilijoille järjestetään fysiikkatestit (ominaisuustestit ja ratatesti), joiden tuloksilla on painoarvoa lajipisteytykseen SM-menestyksen ja rankisijan ohella.

Haku Urheiluoppilaitoksiin kevään 2021 yhteishaussa

SSL Urheilulukiotesti ohjeet