Testit ja valintakriteerit valmennusryhmiin

Päivitetty 28.6.2020

Kova juoksuvauhti on edellytys kansainväliselle menestykselle suunnistuksessa, minkä vuoksi rata- ja maastotestien tulokset vaikuttavat mm. liiton ja urheiluakatemioiden aikuisten ja nuorten valmennusryhmien valintaan. Ominaisuustestauksen tarkoituksena on ohjata huippusuunnistajaksi kehittymisen kannalta oikeanlaiseen, herkkyyskaudet huomioivaan harjoitteluun lapsuus- ja nuoruusvaiheessa.

Vuoden 2021 valmennusryhmien valinnoissa huomioidaan 1.1.-9.10.2020 tehdyt suoritukset. Testit voi suorittaa asuinpaikasta tai seurasta riippumatta kaikissa tarjolla olevissa tapahtumissa. Seurat, alueet ja urheiluakatemiat voivat järjestää urheilijoille valvottuja ja avoimia testitapahtumia, mutta niistä tulee ilmoittaa huippu-urheilupäällikölle (petteri.kahari (a) suunnistusliitto.fi) hyvissä ajoin etukäteen. Testitapahtumat päivittyvät tälle sivulle. Testitulokset kirjataan alla olevaan Excel-taulukoon ja lähetetään sähköpostin liitteenä huippu-urheilupäällikölle.

SSL Ratatestipohja tulosten ilmoittamiseen

Järjestettävien ratatestien lisäksi valinnoissa huomioidaan viralliset noteeraukset 1.1.-9.10.2020 ratakilpailuista (1500 / 3000 / 5000 m). Näiltä osin urheilijat ilmoittavat tuloksensa huippu-urheilupäällikölle (petteri.kahari(a)suunnistusliitto.fi) sähköpostitse 9.10. mennessä. Tilastointia varten ilmoituksesta tulee käydä ilmi, mistä kisasta on kyse, kisan ajankohta, juostu matka ja aika, urheilijan ikä kuluvana kalenterivuonna sekä mahdollinen linkki kisan tuloksiin.

Ratatesteihin osallistuminen on edellytys valinnalle Suunnistusliiton aikuisten ja nuorten valmennusryhmiin. Lisäksi ratatestit ovat mm. Suunta Huipulle -leirityksen ja urheiluoppilaitosvalinnan kriteereissä. Niin ikään MM-sprintin valintakriteereissä on 4.6. juostava 5000 metrin ratatesti ja nuorten MM-/EM-valintakriteereissä 10.5. juostava maastotesti. Ryhmävalinnoissa huomioidaan ratatestin aika suhteessa valmennuslinjauksen mukaisiin tavoitetasoihin. Testitulosten puuttuminen edellyttää liiton valmennusryhmiin pyrkiviltä lääkärintodistusta ja perusteltua syytä. Lääkärintodistus toimitetaan sähköpostitse huippu-urheilupäällikölle (petteri.kahari (a) suunnistusliitto.fi) 9.10. mennessä.

HUOM! Kasva Urheilijaksi testien tuloksia ei käytetä kevään 2020 urheilulukiopisteytyksessä. Mikäli 3000 m ratatesti on urheilulukioihin hakevilla juoksematta, suositellaan testin juoksemista ”valvotuissa oloissa” ja tuloksen/tulosten ilmoittamista huippu-urheilupäällikölle 15.4. mennessä (valmennusjohdon päätös 17.3.)!

Testiajankohdat ja -paikat 2020

Ratatestit
AikaPaikkaTesti
YhteyshenkilöLisätiedot
Ti 30.6. klo 17.00Pohjan stadion, Tornio3000 mJyrki Risto, jyrki.risto(a)gmail.com
Ilmoittautuminen 28.6. mennessä

Huom! Kellonajat ovat testin lähtöaikoja. Verryttele etukäteen.

Maastotestit
AikaPaikkaYhteyshenkilöLisätiedot

Huom! Kellonajat ovat testin lähtöaikoja. Verryttele etukäteen.

Ominaisuustestit, akatemiaurheilijat

Huippu-urheilijaksi kasvua tukevia seuroja ohjataan järjestämään urheilijoilleen fyysisiä ominaisuuksia mittaavat ominaisuustestejä vähintään 2krt/v. Ominaisuustesteiksi suositellaan Kasva Urheilijaksi -testejä sekä Suunnistusliiton Talenttitestejä.

AikaPaikkaYhteyshenkilöLisätiedot
Talenttitestien video-ohjeet

10-loikka / Mittaa nopeusvoimaa ja kimmoisuutta.
200m / Mittaa juoksunopeutta
Jalkojen nosto riipunnasta tankoon / Mittaa keskivartalon voimaa ja liikehallintaa
Kyykky-jännehyppy 60s / Mittaa jalkojen kestovoimaa

Vauhtia! Taitoa! Kanttia! – suunnistajan polku huipputasolle

Yhteyshenkilöt:

Huippu-urheilupäällikkö
Petteri Kähäri
petteri.kahari (a) suunnistusliitto.fi

Päävalmentaja
Fredric Portin
fredric.portin (a) suunnistusliitto.fi

Nuorten maajoukkuevalmentaja / NOV Antti Örn
antti.orn (a) suunnistusliitto.fi

Tampere / NOV Antti Harju
antti.harju (a) suunnistusliitto.fi

Turku / NOV Jari Sipilä
jari.sipila (a) suunnistusliitto.fi

Helsinki / akatemiavalmentaja Miia Niittynen
miia.a.niittynen (a) gmail.com

Valtakunnalliset rata- ja maastotestitulokset

Aluekohtaiset suorat tilastolinkit saa muuttamalla seuraavan linkin loppuosan alueen lyhenneosan mukaan: http://avarkisto.suunnistus.fi/avtestit/index.php/testit/area/HAME (optiot: HAME, UUSI, V-S, ITA, KAAKKO, K-S, LANSI, SATA, POHJOINEN)

Maastotestiradat

Maastotestin matkat ja sarjajako:

• 10 km (H19-)
  • 7,5 km (D19-, H14-18)
  • 5 km (D14-18)

Tänä vuonna 18 vuotta täyttänyt tai täyttävä poika juoksee 7,5 km ja 18 vuotta täyttänyt tai täyttävä tyttö 5 km.

Ratatestin tavoiteajat

Ratatestin tavoiteajat liiton valmennusryhmiin ja urheiluakatemioihin (Helsinki, Tampere, Turku):

• 5000 m: D24/17.25, H24/15.00, H21/15.15, D21/18.15, H18/16.00
  • 3000 m: D18/11.15, D15/11.45, H15/10.20

Tänä vuonna 18 vuotta täyttänyt tai täyttävä tyttö juoksee 3000 m.

Ratatestiin ja maastotestiin osallistuminen on edellytys Suunnistusliiton aikuisten ja nuorten valmennusryhmiin valinnalle. Ryhmävalinnoissa huomioidaan ratatestin aika suhteessa valmennuslinjauksen mukaisiin tavoitetasoihin.

Valintakriteerit valmennusryhmiin

Suunnistajien valintakriteerit urheiluakatemioiden valmennusryhmiin (Helsinki, Tampere, Turku):

• 17–25-v. nuorten olympiavalmennettavien valinta yhdessä Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön kanssa
  • aikuismaajoukkueurheilijoiden valinta yhdessä Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön kanssa
  • valinta edellyttää kansainvälisen menestyspotentiaalin lisäksi ehdotonta sitoutumista nuorten olympiavalmentajan johdolla tapahtuvaan valmennustarjontaan
Suunnistajien valinnat urheilulukioiden valmennusryhmiin
  • Syksyllä aloittavat urheilijat valitaan kevään yhteishaussa. Hakijat kutsutaan testeihin helmi-toukokuussa, jos oppilaitos sellaiset järjestää.
  • Mäkelänrinteen, Kerttulin ja Sammon lukioihin hakeville urheilijoille järjestetään fysiikkatestit (ominaisuustestit ja ratatesti), joiden tuloksilla on painoarvoa lajipisteytykseen SM-menestyksen ja rankisijan ohella.

Haku Urheiluoppilaitoksiin kevään 2020 yhteishaussa

SSL Urheilulukiotesti ohjeet