Haku urheiluoppilaitoksiin kevään 2021 yhteishaussa

Päivitetty 4.3.2021

Kevään 2021 yhteishaku valtakunnallisiin urheiluoppilaitoksiin ja muihin toisen asteen oppilaitoksiin käynnistyi 23.2. ja päättyy 23.3.2021 klo 15.

Urheilulukioihin haetaan vain yhteishaun kautta, ammatillisiin urheiluoppilaitoksiin voidaan hakea sekä yhteishaun että jatkuvan haun kautta. Toisen asteen yhteishaussa virallisiin urheiluoppilaitoksiin haettaessa urheilija täyttää sähköisen oppilaitoshaun (opintopolku.fi).

Lisäksi urheilijan tulee lähettää Urheiluoppilaitosten hakulomake 2021 tai urheiluoppilaitoksen oma hakulomake yhteishaun päättymiseen mennessä oppilaitokseen (yhteystiedot oppilaitoksen kotisivuilla).

Lue lisää Olympiakomitean sivuilta

Urheiluoppilaitokset on tarkoitettu tavoitteellisesti valmentautuville nuorille urheilijoille, jotka tavoittelevat kansainvälistä menestystä tai ammattilaisuutta lajissaan. Urheiluoppilaitoksessa opiskeleva urheilija on motivoitunut, sitoutunut tavoitteelliseen urheilijan elämään ja oppilaitoksen harjoitusohjelmaan sekä hoitamaan opiskeluvelvoitteensa hyvin. Urheiluoppilaitokseen haettaessa urheilijan tulee lähipiirinsä kanssa huolellisesti pohtia, mikä on urheilijan kannalta sopivin ympäristö urheilun ja opiskelun yhdistämiselle toisella asteella.

Suunnistuksella on lajivalmennuksen myötä vahva asema Mäkelänrinteen (Helsinki), Kerttulin (Turku), Sammon (Tampere), Sotkamon ja Vöyrin urheilulukioissa sekä Hankasalmen suunnistuslukiossa. Muissa urheilulukioissa suunnistajat, hiihtosuunnistajat ja pyöräsuunnistajat valmentautuvat pääsääntöisesti muiden lajien valmentajien johdolla.

Virallisten urheiluoppilaitosten lisäksi Suomessa on useita urheilupainotteisia lukioita ja ammattioppilaitoksia, joissa nuoren urheilijan on myös mahdollista opiskella urheilun ehdoilla. Muun muassa Jämsän lukiossa ja Gradia Jämsän yhteydessä toimii kestävyysvalmennusryhmä, joka tarjoaa suunnistajille hyvät olosuhteet urheilun ja opiskelun yhdistämiseen.

Hakijoiden valinta

Urheiluoppilaitokset pyytävät lajiliitoilta pisteytyksen hakijoiden urheilullisesta tasosta ja potentiaalista. Oppilaitokset voivat lisäksi järjestää omia testejä oppilaitospisteytyksen tueksi. Suunnistusliitto pisteyttää hakijat (suunnistus, hiihtosuunnistus, pyöräsuunnistus) urheilusaavutusten perusteella (1–5 pistettä).

Urheiluoppilaitosten opiskelijavalinnan hakuprosessi ja kriteerit kevät 2021

Urheilusaavutuksia arvioitaessa huomioidaan lajin loppuranki ja henkilökohtaiset SM-sijoitukset pois lukien SM-yösuunnistus. (HUOM! Lomakkeessa oleviin parhaisiin saavutuksiin ei näin ollen kirjata sijoituksia esim. viestikilpailuista, Koululiikuntaliiton mestaruuskilpailuista, aluemestaruuskilpailuista, rastiviikoilta, kansallisista yms.!) Urheilusaavutukset kirjataan esim. näin:
Kaudella 2020:
Suunnistus: Loppuranki 9. (H16) / SM-erikoispitkä 2. (H15) / SM-pitkä 2. (H15) / SM-sprintti 5. (H15) / SM-keskimatka 15. (H15).

Fyysisten ominaisuuksien testit (Kerttuli, Mäkelänrinne, Sampo, Vöyri)

Kerttulin urheilulukioon (Turun Seudun Urheiluakatemia), Mäkelänrinteen urheilulukioon (Pääkaupunkiseudun Urheiluakatemia) ja Sammon urheilulukioon (Tampereen Urheiluakatemia) hakeville järjestetään fyysisten ominaisuuksien testit, joilla on 1,0 pisteen painoarvo lajipisteytyksessä  (SM-menestyksen ja rankisijoituksen perusteella saataviin pisteisiin tehdään vähennys tai lisäys -0,5…+0,5). Fyysisten ominaisuuksien testejä ovat 3000 m ratajuoksutesti ja ominaisuustestit (50m, 5-loikka,  kuntopallonheitto, eteentaivutus, sisupunnerrus, kestävyyssukkulajuoksu, valakyykky). Testit järjestetään Helsingissä, Tampereella, Turussa. Kaikki testitapahtumat ovat avoimia Kerttuliin, Märskyyn ja Sampoon hakeville. Ratatestin voi vaihtoehtoisesti juosta myös muissa tarjolla olevissa testijuoksuissa 2.4. mennessä.

SSL Urheilulukiotesti ohjeet

Vöyrin urheilulukioon yhteishaussa hakeneet kutsutaan kirjeitse testeihin. Ominaisuustestien sisällöstä ja koulusta löytyy lisätietoa koulun nettisivuilta.

Testien aikataulu

Ma 8.3. klo 14.00(–17) ominaisuustestit, Liikuntamylly
Ti 16.3. klo 10.00(–12) 3000 m ratatesti, Liikuntamylly
Ilmoittautumiset 1.3. mennessä Arttu Syrjäläinen (arttu.syrjalainen(a)hotmail.com).
Testit on koronarajoitusten vuoksi siirretty maaliskuulta huhtikuulle ja aikataulusta kerrotaan maaliskuun aikana.

Ti 13.4. klo 16.30 3000m ratatesti, Kyötikkälän urheilukenttä, Kangasala
Ke 14.4. klo 15.00 ominaisuustestit, Kauppi Sports Center. Kokoontuminen verrytelleenä kuntosalin juoksusuoralla klo 15.00.
Ilmoittautumiset ominaisuustestiin 12.4. mennessä Aleksi Niemi (aleksi_niemi(a)hotmail.com). Ratatestiin ilmoittautuminen paikan päällä ennen testiä.
Huom! Testit siirretty maaliskuulta huhtikuulle koronarajoitusten vuoksi.

Turku
To 8.4. klo 8.00–15.00 ominaisuustestit, Kupittaan urheiluhalli
Ti 13.4. klo 12.00 alkaen haastattelut, Kerttulin lukio
Ti 13.4. klo 18.00 3000 m ratatesti, Paavo Nurmen stadion
Ilmoittautumiset molempiin testeihin 23.3. mennessä Jari Sipilä (jari.sipila(a)suunnistusliitto.fi).
Kerttulin lukion hakuopas 2021.

Vöyri
Ti 27.4. klo 9.00 ominaisuustestit + haastattelu + ruokailu, Vöyrin urheilulukio
Ti 27.4. klo 15.00 3000m juoksutesti, Vöyrin urheilukenttä
Tiedustelut: Maritta Nurmi (maritta.nurmi(a)idrott.fi)