Kultainen kompassi

Päivitetty 13.2.2016

< Valmennusjärjestelmäkuvauksen pääsivu

KultainenKompassiVuonna 2009 ensimmäistä kertaa järjestetty Kultainen kompassi -cup on Suomen Suunnistusliiton ja suunnistusalueiden yhteistyössä toteuttama 14-sarjan suunnistuscup. Kultaisessa kompassissa on neljä alueellista karsintakilpailua ja valtakunnallinen finaali. Kultainen kompassi -cupin tavoitteena on lisätä 13- ja 14-vuotiaiden suunnistavien tyttöjen ja poikien kilpailumahdollisuuksia ja kilpailemisen haasteita sekä aktivoida alueiden kilpailutoimintaa. Alueet nimeävät neljä alueen kilpailua, joiden tulosten perusteella valitaan neljän tytön ja neljän pojan muodostamia aluejoukkueita valtakunnalliseen finaaliin. Yhdeltä alueelta voi finaaliin osallistua useita joukkueita. Finaali toteutetaan yhteislähtökilpailuna hajontaradoille, joissa on neljä ratavaihtoehtoa tytöille ja neljä pojille. Yhteistuloksiin huomioidaan joukkueen kolmen parhaan pojan ja kolmen parhaan tytön yhteenlaskettu pistemäärä. Pisteitä jaetaan kunkin radan sijoitusten perusteella. Ensimmäiseksi sijoittunut tuo joukkueelle 50 pistettä, toinen 40, kolmas 35, neljäs 32, viides 29, kuudes 28 jne. Finaalin voittaja on suurimman pistemäärän kerännyt aluejoukkue. Alueen karsintakilpailuissa voi olla myös 13-vuotiaiden sarja, jolloin pistelasku on 40, 30, 25, 22, 19, 18 jne.

Kuvio: Kultaisen kompassin formaatti.

Kultainen Kompassi< Valmennusjärjestelmäkuvauksen pääsivu

Linkit: