: Haku
UK SWE FIN Intranetit

Valmentajakoulutus

Päivitetty 13.10.2014

Suomen Suunnistusliitto järjestää valmentajakoulutusta kolmella tasolla. Eri tasojen tarkemmat kuvaukset löytyvät tämän sivun linkkien kautta. Järjestettävästä koulutuksesta saa tietoa mm. liiton koulutuskalenterista ja Suunnistaja-lehdestä.

(Valmentajakoulutuksen osaamistavoitteet)

Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa (taso 1)

Koulutuksen kohderyhmä on seuran 11–17-vuotiaiden ryhmien valmentajat. Koulutus antaa seuravalmentajalle eväitä kehittää nuorille suunnattujen harjoitusten määrää ja laatua seurassa. Koulutuksesta saa johtolankoja ja työkaluja vetovoimaisen harjoitustoiminnan toteutukseen sekä tietoa henkilökohtaisen valmentamisen alkeista.

Suunnistusliiton aiempi toteutusmalli tason 1 valmentajakoulutuksesta ja tason 2 ohjaajakoulutus on integroitu vuosien 2013 ja 2014 kehitystyön aikana yhdeksi kokonaisuudeksi. Sisällöt tulevat jatkossa tukemaan aiempaa paremmin lasten ja nuorten seuravalmennuksen suunnittelua, organisointia ja toteutusta.

Suunta Huipulle -kurssi (taso 2)

Suunta Huipulle -kurssi on suunnattu niin lapsuus-, valinta- kuin huippuvaiheen urheilijoiden parissa toimiville valmentajille. Koulutukseen osallistuvilta edellytetään tason 1 tietojen ja taitojen hallitsemista sekä aktiivista toimimista valmennus-/ohjaustehtävissä. Koulutus koostuu kolmesta lähijaksosta sekä itseopiskelusta mm. nettipohjaista oppimisalustaa (Foppa) hyödyntäen.

Seuraava kurssi alkaa loka-marraskuussa 2015.

Suunnistusvalmentajatutkinto, SVT (taso 3)

SVT-koulutus on suunnattu Suunta Huipulle -kurssin suorittaneille (taso 2) tai vastaavat tiedot ja taidot hallitseville nuorten/huippujen valmentajille. Koulutukseen osallistuvilta edellytetään lisäksi aktiivista toimimista valmennus-/ohjaustehtävissä.  Koulutus koostuu neljästä lähijaksosta sekä itseopiskelusta mm. nettipohjaista oppimisalustaa (Foppa) hyödyntäen.

SVT 2013 -kurssille osallistui 15 valmentajaa. Seuraava kurssi käynnistyy joulukuussa 2014.

Suunnistusvalmennusseminaari

Suunnistusvalmennusseminaari järjestetään vuosittain, pääsääntöisesti helmikuussa. Seminaarissa käsitellään ajankohtaisia valmennusta ja valmennusjärjestelmän kehittämistä koskevia aiheita. Suunnistusliiton maajoukkueiden ja valmennusryhmien leirejä järjestetään rinnan seminaarin kanssa, jolloin seminaariväellä on mahdollisuus päästä seuraamaan huippu-urheilijoita ja -valmentajia tositoimissa.

Seuraava suunnistusvalmennusseminaari järjestetään Vierumäellä 23.-25.1.2015. Seminaarissa käsitellään laaja-alaisesti kokonaisvaltaista suunnistusvalmennusta.

* * * * * * * *

VAT ja VEAT (taso 4)

Tason 4 valmentajakoulutusta (VAT, Valmentajan Ammattitutkinto ja VEAT, Valmentajan Erikoisammattitutkinto) järjestävät urheiluopistojen valmennuskeskukset. Suunnistusliitto suosittelee yhteistyökumppaninsa Suomen Urheiluopiston järjestämiä ammattivalmentajakursseja.
- Suomen Urheiluopisto, Vierumäki, Heinola
- Kuortaneen Urheiluopisto, Kuortane
- Lapin Urheiluopisto, Rovaniemi
- Liikuntakeskus Pajulahti, Nastola
- Varalan Urheiluopisto, Tampere

Tason 5 valmentajakoulutus

Tason 5 valmentajakoulutusta järjestetään Jyväskylän Yliopiston liikunta- ja terveystieteiden tiedekunnassa.

* * * * *

Suomen Olympiakomitea, osaamisohjelma

Valtakunnallinen valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen kehittämisprojekti (VOK)

Suunnistusvalmentajat ry