Lasten ja nuorten ratojen laatiminen -koulutus

Koulutusta lasten ja nuorten ratojen laatijoille

Lapsille ja nuorille järjestettyjen harjoitusten ja kilpailujen laatu on harrastuksen jatkumisen kannalta hyvin tärkeää. Hyvin järjestetyt ja turvallisiksi koetut harjoitukset ja kilpailut synnyttävät positiivisia kokemuksia, innostavat oppimaan lisää ja jatkamaan harrastuksessa. Sopiva maasto, ajantasainen kartta ja laadukkaasti järjestetyt radat ovat olennainen osa hyvin järjestettyä harjoitusta ja kilpailua.

Koulutuksen esite 2018

Koulutuksia yhteistyössä alueiden kanssa

Suunnistusliitto toteutti keväällä 2018 koulutuksia yhdessä alueiden kanssa.  Koulutuksia toteutettiin 10 paikkakunnalla ja koulutuksiin osallistui yli 100 henkilöä. Alueiden kanssa yhteistyössä toteutuvat koulutukset olivat osallistujille maksuttomia. Kevään 2019 koulutuksista tiedotetaan näillä sivuilla tammi-helmikuussa 2019.

Mikäli alueellasi ei järjestetä koulutusta, voit osallistua muilla alueilla pidettäviin koulutuksiin tai seura voi tilata tämän koulutuksen (kts. uusien koulutusten tilaaminen alta).

Laadun koulutusta järjestäjille

Lasten ja nuorten ratojen laatiminen -koulutukset on suunnattu seuraharjoitusten ja -kilpailujen, lasten sarjakilpailujen, aluekilpailujen ja kansallisten kilpailujen lasten ja nuorten ratojen laatijoille sekä henkilöille, jotka vastaavat kilpailuissa lapsille ja nuorille suunnatuista palveluista. Toivomme, että myös kilpailun johto ja valvoja osallistuvat koulutukseen. Koulutus soveltuu myös kuntosuunnistuksen järjestäjille.

Koulutuksen materiaalit sekä lasten ja nuorten ratojen laatimiseen ja kilpailujen järjestämiseen liittyviä ohjeita: suunnistusliitto.fi/kilpailu/kilpailujen-jarjestaminen/lasten-ja-nuorten-kilpailut/

Alueelliset lasten ja nuorten ratavalvojat, joilta saa opastusta ja joille on hyvä lähettää kilpailuradat kommentoitavaksi: suunnistusliitto.fi/kilpailu/kilpailujen-jarjestaminen/lasten-ja-nuorten-ratavalvojat/

Uusien koulutusten tilaaminen

Tämä koulutus on tilattavissa. Koulutuksen voi tilata alue tai seura/seurat yhteisesti.

Koulutuksen kesto on 3 tuntia ja sen hinta on 100 euroa. Kokonaishinta 100 euroa voidaan jakaa koulutukseen osallistuvien seurojen kesken, kuitenkin niin, että seuroittain laskutetaan vähintään 20 euroa/tilaisuus. Koulutuksen tilaaja vastaa tilajärjestelyistä ja -kustannuksista ja Suunnistusliitto kouluttajan rekrytoinnista ja kouluttajan kuluista sekä materiaaleista.

Koulutuksen tilaukset: SSL / Katja Kyckling, katja.kyckling (a) suunnistusliitto.fi

Seurojen tilaamat koulutukset

Seurojen tilaamat koulutukset ilmoitetaan näillä sivuilla. Koulutukset ovat avoimia eri seurojen osallistujille. Tällä hetkellä ei ole avoimia koulutuksia.

Palautetta osallistujilta vuoden 2017 koulutuksista
    • Hyvä ja mielenkiintoinen koulutus hyvään ajankohtaan ennen kilpailukauden alkua.
    • Koulutus antoi selkeän kuvan lasten ratojen suunnittelusta.
    • Koulutus antoi hyvin tietoa lasten ratojen laatimisesta ja tasoeroista.
    • Kouluttaja osasi asiansa ja sisältö oli monipuolista ja täyttä asiaa. Asiat olivat erittäin hyödyllistä ja huomasi, että asioita täytyy miettiä eri kannoilta.
    • Paljon keskustelua, mikä oli hyvä.
    • Kouluttaja oli erinomainen.
    • Koulutus tasoittaa mahdollisia eroja ratojen laadussa. Kaikkien etu on, että ratamestareiden näkemykset esim. vaikeusasteista ovat melko lähellä toisiaan.
    • Opin paljon tärkeää tietoa. Sain heti kehuja koulutuksen jälkeen suunnittelemastani iltarastien RR-radasta.
    • Suosittelen, koska koulutuksen avulla lasten ratojen suunnitteluun saa hyviä vinkkejä.
    • Kiitos että koulutusta järjestetään, se on aina tarpeellista.