Kultainen kompassi -cupin finaali

Kultainen kompassi -cup on 14-sarjan kilpailusarja, joka koostuu alueellisista osakilpailuista ja valtakunnallisesta finaalista. Cup juostiin ensimmäisen kerran vuonna 2009. Vuoden 2016 finaali oli Seinäjoella 11.9. Vuoden 2017 finaalin järjestäjä on Tampereen Pyrintö ja vuoden 2018 järjestäjä on Lynx Kirkkonummelta. Finaalijärjestäjät tarjoavat joukkueille leirinomaista ohjelmaa lauantaista alkaen, kun finaalikilpailu on sunnuntaina.

SSL julistaa haettavaksi vuoden 2019 Kultainen kompassi -cupin finaalin.

Finaali järjestetään lähtökohtaisesti syyskuussa sellaisena päivänä, jolloin ei ole suunnistuksen SM-kilpailuja.

Finaalissa aluejoukkueet kilpailevat 8-henkisin joukkuein paremmuudesta hajontaradoilla. Finaali toteutetaan yhteislähtökilpailuna (joko kaikki samassa lähdössä tai tytöt ja pojat eri yhteislähdössä) hajontaradoille, joissa on neljä ratavaihtoehtoa tytöille ja neljä pojille. Ohjeaika on 25–30 min. Kilpailun järjestäjä vastaa pistelaskusta annetun ohjeen mukaan.

Sähköiseen kilpailuhakemukseen, joka tehdään IRMA:ssa, liitetään kilpailumaastoa ja -keskusta kuvaavat hyvälaatuiset kartat ja kuvat sekä ratojen alustava suunnitelma. Hakemukseen liitetään myös alustava suunnitelma viikonlopun leirin toteutuksesta.

Vuoden 2019 kilpailun haku: Hakemus lähetetään IRMAssa liitteineen 31.8.2017 mennessä alueen kilpailuohjaajalle. Alue lähettää IRMAssa hakemuksen lausuntoineen ja mahdollisine lisätietoineen Suunnistusliittoon 15.9.2017 mennessä.

Lisätietoja: Kultainen kompassi -cup: suunnistusliitto.fi/nuoriso/tapahtumat/kultainen-kompassi/ ja tapahtumapäällikkö Katri Lilja, p. 045 134 9466, katri.lilja(a)suunnistusliitto.fi

Lisäohjeita hakemuksen tekemiseen

Finaaliviikonloppu sisältää leirityyppistä ohjelmaa alkaen lauantaina ja finaali juostaan sunnuntaina. Viikonlopun ohjelman tavoitteena on lisätä 13–14-vuotiaiden innostusta ja osaamista lajissa ja lajin harjoittelussa. Lisäksi tarjotaan mielellään valmennuksellista ohjelmasisältöä joukkueiden huoltajille. Hakijoiden tulee mielellään ottaa yhteyttä nuorisotoiminnan kehityspäällikköön ennen hakemuksen tekemistä, jotta on mahdollisuus yhdessä hakijan kanssa suunnitella viikonlopun ohjelmatarjontaa. Lauantain ohjelma voi olla esimerkiksi valmennuksellista infoa, urheilijaluento, sprinttiharjoitus ja harjoituksen analyysi tai kilpailu yhdistettynä johonkin edellisistä vaihtoehdoista. Suositeltavaa on myös nuorten keskinäistä tutustumista edistävä iltaohjelma. Suunnistusliitto avustaa konsultoijan roolissa ohjelman rakentamisessa.

Finaalikilpailun järjestäjän valinnassa ovat etusijalla hakijat, joilla on valmius järjestää viikonlopun laajempi ohjelma tai joilla on kumppani, joka vastaa viikonlopun leiriohjelmasta. Finaaliviikonlopun leirin toteutumisen edellytyksenä on, että hakijataho pystyy järjestämään tai osoittamaan edullista majoitusta ja ruokailuja.