Kartan painovärit

Suunnistuskartassa kuvataan erilaiset asiat eri värein. Ruskeaa ja sinistä käytetään luontoon liittyvien seikkojen, kuten maanpinnan muotojen, vesien ja soiden kuvaamiseen. Mustaa väriä käytetään lähinnä ihmisen aikaansaannosten, kuten kulkuväylien, asutuksen ja linjojen sekä poikkeuksellisesti myös kartanluvullisesti tärkeiden luonnonmaastoon kuuluvien jyrkänteiden ja kivien kuvaamiseen. Keltainen väri kuvaa avoimuutta sekä vihreä väri etenemistä hidastavia olosuhteita. Harmaata väriä käytetään avokallioiden kuvaamiseen.

Suunnistuskartat painetaan hyvälle, mahdollisesti vettä hylkivälle karttapaperille (80-120 g/m2) 4-6:lla värillä.

Erityistä huomiota on kiinnitettävä eri värien tarkkaan kohdistumiseen. Karttoihin tulee sijoittaa vastakkaisiin kulmiin eri värien kohdistusmerkit, jotta painossa kartanpainaja voi tarkastaa värien kohdistumisen. Myös ratamestari ja kilpailija voivat näiden avulla varmistaa värien kohdistumisen. Poikkeamat eivät saa ylittää 0,2 mm.

Suunnistuskartan ulkonäkö on riippuvainen myös painovärien oikeasta valinnasta. Painovärien normituksen tarkoituksena on yhtenäistää karttoja mahdollisimman paljon. Normit perustuvat PMS-painovärijärjestelmään (Pantone Matching System):

Painojärjestys Väri PMS
1 Keltainen 136
2 Vihreä 361
3 Harmaa 428
4 Ruskea 471
5 Sininen 299
6 Musta Process black
7 Violetti PMS Purple

Em. oikeaa värien painojärjestystä noudattamalla vähentyvät värien sävyerot minimiin päällekkäin painettaessa