Hiihtosuunnistuskartta

Hiihtosuunnistuskartat perustuvat suunnistuskartan kuvausohjeisiin, mutta hiihtosuunnistuksen erilaisen luonteen takia niihin tarvitaan poikkeuksia ja lisäyksiä.

Hiihtosuunnistuskartan olennaisin osa on urakuvaus. Eri viivaleveyksillä ja viivatyypeillä kuvataan leveydeltään ja hiihtonopeudeltaan erilaiset kulku-urat.

Esimerkkikartta (jpg)

IOF:n hallitus hyväksyi marraskuussa 2009 uudet kansainväliset hiihtosuunnistuskartan kuvausohjeet, jotka IOF:n hiihtosuunnistuskomissio ja karttakomissio olivat laatineet ja omalta osaltaan hyväksyneet. Uudet kuvausohjeet tulivat voimaan 15.11.2009. Niihin tehtiin vuoden 2010 aikana pieni tarkistus karttamerkin 803 osalta.

Tarkistetut kuvausohjeet

Hiihtosuunnistuskartan_kansainväliset kuvausohjeet (pdf – FI). Suomenkielinen versio, lisätty suomalaisten hiihtosuunnistuskilpailujen karttoja koskevia menettelyohjeita.

Hiihtosuunnistuskartan kansainväliset kuvausohjeet (IOF mapping standards – EN).  Englanninkielinen versio.