: Haku
UK SWE FIN Intranetit

Suunnistuksella positiivinen vuosi 2011

Suunnistusliiton tulos vuodelta 2011 oli positiivinen monella mittarilla. Urheilullisen menestyksen lisäksi myös taloudellinen tulos oli positiivinen. Suunnistusliiton liittovaltuusto vahvisti lauantaina Helsingissä pitämässään kokouksessa tilinpäätöksen, jonka tulos oli 16 000 euroa ylijäämäinen.

- Tilinpäätöksen tulos oli huomattavasti ennakoitua parempi, vaikka viime vuoden valtionapu oli odotuksia pienempi. Säästöä tehtiin eri toiminnoissa ja toisaalta monet tuotot toteutuivat odotuksia parempina, laskee Suunnistusliiton toimitusjohtaja Mika Ilomäki.

Suunnistuksen positiivinen noste näkyi viime vuonna myös kuntorasteilla, sillä vuoden 2011 aikana tehtiin kuntosuunnistussuorituksia enemmän kuin koskaan.

- Jukolan viestin suosio ja vaikutus näkyy varmasti myös kuntorasteilla, sillä erilaisia Jukola-kouluja ja aikuisten suunnistuskouluja on yhä enemmän, arvioi toimitusjohtaja Ilomäki.

Suomalaisen suunnistuksen kannalta myös kansainväliset asiat nousevat yhä enemmän toiminnan keskiöön, sillä vuoden 2013 kesällä järjestetään Vuokatissa suunnistuksen MM-kisat.

- Koko ajan enenevässä määrin kotikisojen merkitys alkaa näkyä ja konkretisoitua myös toiminnassa. Syksyllä Vuokatissa järjestetään jo MM-esikisat maailmancupin merkeissä. Kesän aikana kansainvälisesti jännittävin asia on se, miten Pohjoismaiden yhteinen ehdotus MM-suunnistuksen jakamisesta vuorovuosin järjestettäviin sprintti- ja maastotapahtumiin etenee Kansainvälisen suunnistusliiton kongressissa, pohtii Suunnistusliiton puheenjohtaja Kirre Palmi.