Fin5-kokonaiskilpailuun muutoksia

Fin5-suunnistusviikon 2018 järjestäjät ovat kuunnelleet suunnistajien toiveita, ja pyrkineet reagoimaan niihin houkuttelevan suunnistusviikon aikaansaamiseksi.

– Suunnistajien toiveiden perusteella olemme muuttaneet Fin5-kokonaiskilpailun tuloslaskentaa niin, että se mahdollistaa mahdollisimman usean suunnistajan osallistumisen kokonaiskilpailuun ja tasapainottaa eripituisten matkojen merkitystä yhteistulokseen, kertoo Fin5 2018 -järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Pekka Himanka.

Uusi laskentatapa mahdollistaa esimerkiksi ensimmäisestä kilpailusta pois jäämisen ja antaa näin mahdollisuuden lyhempään suunnistustapahtumaan. Kokonaiskilpailu pysyy myös tiukkana, vaikka yksi osakilpailu ennen viimeistä osakilpailua olisi epäonnistunutkin.

Fin5-yhteistuloksissa mukaan lasketaan kaikissa sarjoissa neljä parasta osakilpailua siten, että neljästä ensimmäisestä osakilpailusta huomioidaan kolme parasta ja viimeinen osakilpailu on kaikille pakollinen. Ajat pisteytetään siten, että voittaja saa kustakin osakilpailusta 1000 pistettä ja muiden pisteet lasketaan kaavalla ”1000 x voittajan tulos/oma tulos”.

Sarjoissa H/D14-H90/D85 (ei AL-sarjat) on viimeisessä osakilpailussa takaa-ajolähtö. Kolmen parhaan osakilpailutuloksen mukaan lasketut piste-erot muutetaan takaa-ajon aikaeroiksi suhteuttamalla ne takaa-ajon oletettuun voittoaikaan. Takaa-ajosarjoissa sijoitukset määräytyvät maaliintulojärjestyksen mukaan.

Hylätty, keskeytetty tai lähtemättä jättäminen antavat osakilpailun tulokseksi nolla pistettä, mikä ei estä osallistumasta yhteiskilpailuun.