Alfta Ösa Venlojen juhlaviestin voittoon

Ruotsalainen Alfta Ösa OK voitti lauantaina Enossa kilpaillun 40:nnen Venlojen viestin. Sveitsiläinen OL Norska otti kakkossijan ja ruotsalainen Stora Tuna OK kolmossijan. Paras suomalaisjoukkue oli Tampereen Pyrinnön kakkosjoukkue neljäntenä ja Paimion Rasti viidentenä.

Voitto oli ruotsalaisseuralle ensimmäinen suurviestin voitto – tosin runsas kuukausi sitten 10-milassa voitto oli jo parin lyhyen rastivälin päässä.

– Tämä oli meille ison revanssin paikka ja onnistuimme siinä hienosti, iloitsi Josefine Heikka koko nelikon puolesta.

Alfta Ösan voittajajoukkueessa suunnistivat Galina Vinogradova, Josefine Heikka, Sara Eskilsson ja Natalia Gemperle. Vinogradova karkasi aloitusosuudella lähes kaikilta muilta ennakkosuosikeilta usean minuutin päähän. Esimerkiksi suomalaisjoukkueet SK Pohjantähti ja Tampereen Pyrintö jäivät kauas kärjestä.

– Erot viestissä muodostuivat yllättävän suuriksi – maasto oli vaikea. Me luotimme ratamestarin lausuntoon, ja suunnistimme maltilla. Virheet kuuluvat suunnistukseen, tänään me onnistuimme, Heikka totesi.

Vaikka Pyrinnön ykkösjoukkueen taival ei sujunut suunnitellusti Venlojen juhlaviestissä, riittää Punahilkoilla reserviä. Kakkosjoukkue nuorella kokoonpanolla Lotta Eerola, Anni Haanpää, Sonja Kyrölä ja Simone Aebersold nousi hienosti kisan neljänneksi. Heistä Eerola, Haanpää ja sveitsiläinen Aebersold suunnistavat vielä nuorten sarjassa.

– Meillä on hyvä porukka nuoria ja pärjäämme vielä pitkään tällä porukalla, antoi Anni Haanpää myrskyvaroitusta tulevia vuosia varten.

Koko Pyrinnön nelikko suoriutui loistavasti haastavassa kisassa.

Tampereen Pyrinnön kakkosjoukkuetta voidaan pitää kisan todellisena yllättäjänä. Nuoren, vielä kolme juniorisarjalaista sisältäneen joukkueen toisen osuuden juoksija Haanpää totesi että haastajana oli helppoa lähteä kisaan.

-Juoksu tuntui vahvalta ja olen erittäin tyytyväinen tulokseen. Oli todella helppo lähteä metsään kun ei ollut minkäänlaisia paineita.

Kokemuksen merkitystä on painotettu eri vanlajoukkueiden keskuudessa. Kyrölä kommentoi, ettei kokemus tällaisessa maastossa paljon auta, kun harva on tämän tyyppisessä maastossa suunnistanut.

Ankkuri Simona Aebersoldin  mukaan viime viikonlopun kilpailuiden jälkeen ei olisi uskonut että Venlojen viesti päättyisi näin.

-Kisa meni tosi hyvin. En uskonut, että olisimme kisanneet niin hyvillä sijoilla.

– Punahilkkojen ykkösjoukkue on sellainen joukkue, jota on aina katsonut ylöspäin. Nyt on aika hieno fiilis, kun nähtiin, että pystymme vielä parempaan, summasi nelikon kuopus, vasta 17-vuotias Lotta Eerola joukkueen tunnelmat.

Paimion Rasti (5.), MS Parma (9.) ja SK Pohjantähti mahtuivat suomalaisjoukkueista Venlojen kymppikärkeen.

Venlojen viestiin lähti yhteensä 1315 joukkuetta