Lisenssihinnat nousevat

Suunnistusliiton liittovaltuuston syyskokouksen päätökset nostavat sekä liiton jäsenmaksuja seuroille että lisenssimaksuja suunnistajille. Jäsenmaksu on jatkossa 120 euroa. Sitä on edellisen kerran korotettu kuusi vuotta sitten.

Lisenssien hinnat nousevat ikäryhmästä riippuen yhdestä eurosta neljään euroon. Vuoden 2010 lisenssihinnat ovat seuraavat: aikuisten lisenssi vakuutuksella 69 euroa ja ilman vakuutusta 21 euroa, 15-18-vuotiaiden lisenssi vakuutuksella 23 euroa ja ilman vakuutusta 8 euroa; 14-vuotiaiden ja nuorempien lisenssi vakuutuksella 10 euroa ja ilman vakuutusta neljä euroa.

– Monissa muissa lajeissa lisenssi on edelleen huomattavasti kalliimpi. Uskon, että olemme tämän suhteen edelleen kilpailukykyisiä, eikä lajin harrastaminen ole lisenssihinnasta kiinni, arvioi toimitusjohtaja Mika Kulmala.

Suunnistuslisenssi on pakollinen kansallisten suunnistuskilpailujen osallistujille. Suunnistusliitto suosittelee kaikille vakuutuksellista lisenssiä. Mikäli aikoo ottaa vakuutuksettoman lisenssin, kannattaa ehdottomasti varmistaa oman tapaturmavakuutuksensa voimassaolo ja korvaavuus myös urheiluun liittyvissä tapaturmissa.

Nykyään lisenssi lunastetaan kalenterivuosittain. Yhteistyössä lisenssivakuuttajan OP Pohjolan kanssa on suunnitteilla kerta- tai viikonloppukohtainen lisenssi, joka toteutuu aikaisintaan uuden kilpailutietojärjestelmän käyttöönoton yhteydessä.